win
I tidningenTrädgård & Blommor 1/2011 läser jag:
Gödsla varsamt: ½ tsk NPK (11-5-18) i samband med planteringen och ytterligare 1 tsk efter 5 veckor.
Gödseln strös och vattnas ner.
Kan det verkligen vara tillräckligt(1,5 tesked med NPK)?
PlanteringsJord: Jord av typen 4 för 100 kr är bra.
Tycker mig ha läst att detta inte är OK tidigare i detta forum?
win
Formulerar om frågan lite:
I samband med utplanteringen av tomater i växthuset (20 l hinkar), brukar jag blanda 50% planteringsjord och 50 % kogödsel (bägge sorterna ur billiga påsar 4 för 100). Ingen fart på tomaterna förrän efter ca 1 månad.
Efter att det börjat bli tomater så vattnar jag med Biobact en gång per vecka.
Vanlig vattning och luftning varje dag under soliga dagar.
När man då läser odlingsråden i trädgårdstidningen ovan, så verkar det som att jag tidigare gödsat alldeles för mycket. Jag anser dock att jag tidigare följt rådena från detta forum.
Hur ligger det egentligen till?
Åsa, mälardalen zon 2
Konstgödning är ju mycket mer koncentrerat än naturgödsel och spontant säger jag att har man hyfsad jord brukar man inte behöva ge någon gödning alls vid plantering utan först flera veckor efter och då tittar man på hur plantan ser ut och gödslar därefter (= är den kraftig, tjocka stammar så har den massor av näring redan, börjar nytillväxten se lite klen ut med smal stam och liknande så behöver den näring, men överdriv inte kvävegödseln då får man mest blad och få frukter)
tantGröön
Jag fullkomligt skämmer bort mina tomat plantor i massor med hästgödsel.
De älskar det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon