fredwel
09-04-2011, 14:58
Hej!
Vi har tre stycken rotskott av Rönnsumak som vi har planterat i en liten grupp, vi hade tänkt låta dom växa upp tull tre små träd. I höstas knäcktes en gren av på det ena trädet, och jag har funderat på att beskära alla tre "träden" för att få en tätare krona. Som de ser ut nu har de en huvudstam och två grenar ut på varje sida.
Är det lämpligt att beskära dessa eller ska vi nöja oss med att klippa av den avbrutna grenen?
Hej
Om du vill du kan beskära alla tre "träden" för att få en tätare krona.
H: Bassam
Hej!
Jag vet ingenting om beskärning av rönnsumaken men jag vill bara varna dig för att trädet skjuter rotskott väldigt lätt. En släkting hade ett träd som han till slut, med mycket möda, tog bort eftersom det hela tiden dök upp småplantor i gräsmattan. Vi har också ett träd som förmodligen snart tas bort eftersom det blir en hel del jobb med alla rotskott. Men fint - det är det!
Aqvakul
12-04-2011, 21:03
Undvik att beskära för mkt, eftersom det kraftigt gynnar bildandet av rotskott!
Min erfarenhet är att rönnsumak inte gillar beskärning. Jag skulle nöja mig med att snygga till brottet.
Aqvakul
16-04-2011, 21:33
CITAT (MB1965 @ 16-04-2011, 20:14)

Min erfarenhet är att rönnsumak inte gillar beskärning. Jag skulle nöja mig med att snygga till brottet.
Tål beskärning gör den nog (iaf i zon 1), men mkt rotskott blir det..
Anders zon 1
18-04-2011, 21:45
Tror inte att rönnsumak blir särskilt vacker av beskärning annat än lätt underhållsbeskärning där man tar bort enstaka oönskade grenar. Att försöka forma kronan med mer "brutal" beskärning tror jag inte blir bra. Om det blivit stora skador kan det vara svårt att få trädet vackert igen och då kan det vara bättre att låta ett nytt rotskott växa ut och helt ta bort den ursprungliga stammen.
Aqvakul
18-04-2011, 21:53
Mina erfarenheter av rönnsumak i skåne är att de tenderar att bli väldigt spretiga och riskerar att både blåsa sönder och blåsa ikull. Jag brukar därför korta in eller skära bort långa grenar för att få ett mer kompakt växtsätt. Det bör ske med måtta då man annars helt förrycker buskens utseende och dessutom stimulerar bildandet av rotskott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.