Överbölingen

SVTs uppdrag tar för stor plats att redovisa men klart är att det skall vara ett brett innehåll och nå så många tittare som möjligt. Minoritetsgrupper har väldigt lite att hämta.

Kommersiell TV skall ta in största möjliga volym av reklampengar.

Programmens bärighet utvärderas av recensenter och media. Tyvärr ger det ibland en styrning och ofta åt fel håll.
Mest relevanta mätningen är ”tittarsiffrorna”.

Om vi nu tänker oss att utveckla ett TV-program, typ. serie med 6 till 8 sändningstillfällen så krävs att SVTs tittarsiffror når en minimigräns och får bra recensioner. Därför får producenten ge vika för specialkrav och detaljönskemål.
Metaller och bimetaller i elektrisk apparatur är föga intressant för en stor massa. Däremot tar fler emot en populärvetenskaplig presentation av ämnet. Teknisktmagasin. Så gäller även för trädgårdsprogram.

Kommersiellt måste programmet ha tillräcklig bärkraft för att få annonsörer. Räddningen finns ju som second handsändningar. Dvs serier och programrätt som säljs till olika TVbolag. Och bär upp produktionskostnaden ekonomiskt i slutänden.

I det senare fallet så köper både SVT och kommersiella bolag visningsrätt och programidérätt. Exempel är Antikrundan, Masterchef Sverige, Gula boken, Make overprogram m fl.
Gissningsvis är ”Antic roadshow” billigare att köpa sändningsrätten till än att spela in Antikrundan efter köp av programidén.

Trots att jag är lite äldre, som man säger, så uppskattar jag de kommersiella programmen med reklampausar. Fylla på kaffe, fixa ost och kex, gå på toa, ta ut hunden m. m. Gillar inte alls 90 minuters filmer utan avbrott.

Och p g a ovanstående vill jag försöka förklara varför specialinriktade program vare sig det gäller trädgård, modellflyg, hobbysnickeri mm har väldigt liten chans att bli producerade. Tittarskaran är alldeles för liten. För smala för public service och ger för låga reklamintäkter i den kommersiella världen.

Därmed har jag inte nekat till att jag skulle vilja ha djupare trädgårdsprogram. Om jag trodde på möjligheten.
gnon49
Ser ytterst lite på reklamkanalerna. I regel visar dom samma som igår o i förgår o.s.v. Tycker helt enkelt SVT:s programutbud är av mycket bättre kvalite och utan störande reklamavbrott. Simsponkanalen ser jag då o då på och masterchef i åttan. Kanalerna 3, 4 o 5 får sällsynta besök av mig. Varför finns det inte en riktig dokumentärkanal som kan matcha kunskapskanalen. Nu har jag boxer o inte satellit vilken kanske påverkar.
malarmaster
har bara de marksända kanalerna o ser förutom nyheter o enstaka debattprogram sällan på tv.helt enkelt för att utbudet är skitdåligt.svt är väl de kanaler som har lite ljusglimtar men saknar program om historia,arkeologi,trädgård,teknik,arkitektur m.m. dvs mina intressen.tydligen är det så att de flesta intresserar sig för flamsprogram typ idol,robinson, fångarna på fortet m.m .de lockar många tittare o följaktligen produceras det många likartade program.frågan är ju bara vad är public service? är det inte att vid sidan av kommersiel tv tillgodose ett programutbud som skall täcka det som inte kommersiel tv sänder?
nu är den enda skillnaden mellan svt o övriga att svt inte bryter för reklam.ser gärna en diskussion om detta,varför tv-licens om det inte är någon skillnad? Ulf
malcolm
Jag tycker nog att de flesta tv-kanalerna idag har något som är sevärt och själv ser jag mycket på TV4/fakta och History channel. Visst är det en hel del raklam men då kan man ju passa på att gå på toa, breda sig en macka eller något sådant. Rnt generellt tycker jag programutbudet är bra men det beror ju också på hur många kanaler man har. TV4 och TV3 var riktiga skräpkanaler förut men de har skärpt till sig och visar mellan varven riktigt intressanta program.
Monica M zon 4
Jag gillar inte reklampauser i program och framförallt inte i filmer. Ett avbrott varje kvart tycker jag är alldeles för mycket. Jag blir bara irriterad över alla avbrott. Jag har boxer så om jag behöver pausa en film så är det inga problem. Oftast spelar vi in program från de komersiella kanalerna. Och snabbspolar förbi reklampauserna. Tycker alla kanaler har sina guldkorn och tittar på många av kanalerna.
Gita
Varför det ena kontra det andra? Public service och kommersiella kanaler förstås.
Gita
Aqvakul
Jag tycker snart inte det är särskilt stor skillnad mellan SVT och de övriga. Man slåss om tittarna med spektakulära och "billiga" program. De bästa SVT-programmen hittar man idag i Kunskapskanalen..
Huggorm
Public service har en budget som är större än samtliga andra TV-kanaler och radiokanaler tillsammans. Att de inte lyckas göra bättre program med sådan förutsättningar är egentligen anmärkningsvärt.
Vippan
Jag har undrat över varför man betalar en tv-licens när man ifågasätter detta och säger att man inte vill se program Svt1o2 får man till svar att det är själva tvapparaten man betala licens för,,jag tycker det är mycket märkligt.
herkules
det är tur vi har svt, tänk om det bara var sån där reklamsmörja på tv:n, då hade den åkt ut, iaf härifrån.
malcolm
Det är rätt lustigt, på 60- och 70-talet var det många som propagerade FÖR reklam i TV för att vi skulle få fler och bättre kanaler. Nu när vi har reklam-TV är det tvärtom, röster hörs för att det är reklam men om det inte var det skulle de kanaler som lever på detta försvinna så hur man än vänder sig har man ändan bak.

Ni betalar väl TV-avgiften..?
herkules
CITAT (malcolm @ 11-04-2011, 11:09) *
/.../Ni betalar väl TV-avgiften..?

självklart!
Huggorm
CITAT (herkules @ 11-04-2011, 11:21) *
självklart!

Tycker du att du får valuta för pengarna?
Överbölingen
Försöker att skoja lite men det är inte lätt när det gäller TV och svärdet från Kiruna.

Alltså, staten fastställde att vi skulle ha digital TV. Varför bara en s. k. EPA-verion. Tänk om man lagt till att alla boxar skulle ha räkneverk som liksom elmätarna kan avläsas centralt. Men betalar i förhållande till vad man tittar på. Gäller SVT. Dessutom skulle ju SVT kunna pluggas om man inte vill se och betala. Det vore solidariskt. Kan betalTV fixa det så borde väl Kiruna fixa det också.

Kommentaren ligger i nivå med 3-åringen som skriker i affären för att han inte får lördagsgodis på måndagen.
Men i alla fall.
gnon49
Tror det skulle underlättqa att vara lite senil när man ser på reklamkanalerna. Tyvärr (och tack o lov)är jag inte det så jag minns programmen som visas om o om igen. Ofta under annat namn o lite redigerade. Men likt f-rbannat samma program. Visst kör kunskapskanalen också repriser men har ändå en kvalite som står ut. Men visst finns det ljusglimtar även i reklamkanalerna, men dom är små. Så tycker jag.
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 11-04-2011, 14:25) *
Försöker att skoja lite men det är inte lätt när det gäller TV och svärdet från Kiruna.

Alltså, staten fastställde att vi skulle ha digital TV. Varför bara en s. k. EPA-verion. Tänk om man lagt till att alla boxar skulle ha räkneverk som liksom elmätarna kan avläsas centralt. Men betalar i förhållande till vad man tittar på. Gäller SVT. Dessutom skulle ju SVT kunna pluggas om man inte vill se och betala. Det vore solidariskt. Kan betalTV fixa det så borde väl Kiruna fixa det också.

Kommentaren ligger i nivå med 3-åringen som skriker i affären för att han inte får lördagsgodis på måndagen.
Men i alla fall.

Intressant tanke, men det vore väll döden för det som SVT är bäst på, att sända program som är utbildande och pedagogiska men som nästan ingen vill se
herkules
CITAT (Huggorm @ 11-04-2011, 13:54) *
Tycker du att du får valuta för pengarna?

reklam är själsdödande.
svt gör många bra program och köper in mycket sevärt så ja, jag får valuta för pengarna.
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 12-04-2011, 07:35) *
reklam är själsdödande.................

Tror ju nu inte att om man tittar på reklamkanaler någon sitter och intresserat följer reklaminslagen. Det är då man passar på och lyfter på rumpan och göra vad man nu behöver göra. Annars håller jag fullständigt med, reklamen i sig gör bara att man blir arg om man lyssnar på vad dom säger. Dom tar presumtiva kunder som idioter. Hos mig som alltid varit obstinat blir reaktionen tvärt om, ju mer dom tjatar och ju idiotiskare inslagen är, ju mindre chans finns det att jag köper varan, går hellre till en annan affär för att hitta en alternativ vara om det bara råkar finnas ett reklammärke.
herkules
CITAT (Anki på Öland @ 12-04-2011, 09:22) *
Tror ju nu inte att om man tittar på reklamkanaler någon sitter och intresserat följer reklaminslagen. Det är då man passar på och lyfter på rumpan och göra vad man nu behöver göra. Annars håller jag fullständigt med, reklamen i sig gör bara att man blir arg om man lyssnar på vad dom säger. Dom tar presumtiva kunder som idioter. Hos mig som alltid varit obstinat blir reaktionen tvärt om, ju mer dom tjatar och ju idiotiskare inslagen är, ju mindre chans finns det att jag köper varan, går hellre till en annan affär för att hitta en alternativ vara om det bara råkar finnas ett reklammärke.

den dubbade ajaxreklamen ... smile.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-04-2011, 07:35) *
reklam är själsdödande.

Själsdödande? Det är ju nästan en förutsättning för att klara sig i dagens samhälle att veta att comhems bredband är snabbt, stabilt och väldigt, väldigt bra, att ica har påskkampanj just nu och med michelins däck är den ondskefulla bensinpumpen inte längre lika ondskefull.
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 11:03) *
Själsdödande? Det är ju nästan en förutsättning för att klara sig i dagens samhälle att veta att comhems bredband är snabbt, stabilt och väldigt, väldigt bra, att ica har påskkampanj just nu och med michelins däck är den ondskefulla bensinpumpen inte längre lika ondskefull.

...allt går att köpa med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt...
Överbölingen
[quote name='gnon49' date='11-04-2011, 14:26' post='1389971']
Skit i det. Jag kan inte citera och varför?

Tror det skulle underlätta att vara lite senil när man ser på reklamkanalerna.

Jo men visst. Det är ju så symptomen börjar att visa sig. Men nog måste man väl konstatera att ett mindre antal reklaminslag är väldigt bra, roliga och fyndiga. Fast fler är kass och skall sanningen fram så minns jag bara vad det handlade om. Produkten har jag ingen aaaning om eller ®/™. ReklamTV är en av de mest lukrativa branscherna inom genren advertisment. Det finns tävlingar som är lika tuffa som Cannes. Och staten tjänar mycket pengar på reklamskatt. Jag vet för jag har fått betala en hel del medan jag var fotograf vid sidan om pedagogjobbet.
Dessutom bidrar reklamfolk i regel med rätt stora skatteinbetalningar. Annat var det på 90-talet när en Mac och skrivare kostade en kvarts miljon. Idag får man en 16-uppsättning som är minst 100 ggr snabbare och har lika mycket större kapacitet för samma pris. Jeg menar att det blir mindre avdrag för tre års avskrivning. Ytligt sett alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon