Jag behöver tips på hur man torkar örter på ett bra och effektivt sätt.
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2011, 16:52
Torrt, varmt och mörkt, i knippen som hänger upp och ner. Fast alla örter blir inte bra att torka en del blir bra mycket bättre ifall man fryser istället ex. basilika.
Att basilika kunde frysas visste jag inte. Tack för tipset!!
Är det någon mer ört förutom basilika och persilja som mår bäst av att frysas?
Vet du, om frysen är full med annat så kan man även torka persilja!
Jag gjorde pressgurka idag och eftersom persiljan i frysen har tagit slut och ingen färsk finns ännu så tog jag av det jag torkat i höstas och som jag tänkt använda i grytor mm. Det gick jättebra!!!
Just ja... jag bara la ut persiljan på brickor och ställde vid värmefläkten och sedan har jag förvarat det i en glasburk. De torra persiljekvistarna är utmärkta att ha i soppor och grytor för smak, bara att lyfta bort sedan. Eller om man vill mala ned dem så funkar ju det med.
Jag ÄÄÄÄLSKAR persilja - kryddan nr 1!
Eva i Västerås
11-04-2011, 10:00
Dill och persilja fryser jag.
Basilika gör jag pesto av och fryser. Tycker basilikasmaken blir bättre så, än om jag bara fryser basilikan.
Annars torkar jag örterna på min vackra bamustälning.
Torkställning Torkställning av bambu, inköpt på Skillebyholm i Ytterjärna för 10-talet år sedan.<br />Vacker nog att ha som prydnad, tycker jag.
Jag brukar klippa av hela "grenar/kvistar" av t.ex. oregano och mynta. och sen lägga på en tidning för torkning. När de är torra repar jag av bladen från kvistarna och smular ner dem och lägger i en papperspåse för förvaring. Om man har stora mängder eller ont om plats kan man även göra som Åsa säger och knyta ihop kvistar till knippen och hänga upp dem på väggen eller i taket för att torka, det är dessutom snyggt.
Dill brukar jag frysa, men jag ska prova att torka i år. Är det någon som provat? Blir det bra? eller bör dill frysas?
Mina frysta kryddor brukar oftast bara bli isiga. Brukar vara mer is än kryddor i påsen efter ett tag i frysen. Jag skyller på att frysen är gammal.
Eva i Västerås
11-04-2011, 14:49
När jag har torkat dill tycker jag den smakar mest gräs.
Köpt torkad dill är frystorkad.
När jag fryser dill o persilja har jag riktigt små förpackningar. Typ ½ dl per påse.
Eva i Västerås.
Din torkställning skulle jag vilja ha.
Undrar om det går att få tag på något liknande?
Någon som varit i Saltå Kvarn nyligen, de borde kunna ha sådana saker tycker jag?
Eva i Västerås
15-04-2011, 10:31
Jag har sett sån på Öland också, kommer bara inte ihåg just nu vad stället hette.
Utbildning - möbelsnickeri, textil, trädgård, jättekänt, svensk möbelguru...
Hjälp nån?
CITAT (Eva i Västerås @ 11-04-2011, 15:49)

När jag har torkat dill tycker jag den smakar mest gräs.
Köpt torkad dill är frystorkad.
När jag fryser dill o persilja har jag riktigt små förpackningar. Typ ½ dl per påse.
Det var ju synd. Men jag ska göra ett försök att torka ändå, det är ju min favvo-krydda, så får vi se hur det blir.
Små förpackningar kanske hjälper mot isigheten. Ska prova det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.