Peztis
Herrejisses! Det rodde jag ju inte om mig själv...
Jag har alltid bara köpt de där vanliga vita och rosa zonalerna på ICA och fyllt upp i blomlådan.

Sedan fick jag förra året vildpelargoner av Olle A och en granne såg mina andra krukor på förodling och frågade om jag fastnat för pelargoner än? Hon hade gjort det... Nä, inte än!

Men i år... suck! Och man kan ju aldrig göra något med måtta heller!
Från att endast haft de där vanliga ICA-pelargonerna har jag nu redan följande i sticklingar/krukor eller frösådder:

P. peltatum
'Ville de Paris' Red
Villetta' Bright red

P. zonale
PAC ' Engeleyes Randy'
'Grandeur' Classic Lavender Splash

P. x hortorum
'Sailing' Vit
'Maverick Star'
'Maverick Appleblossom'
'Strawberry Ripple'

P. grandiflorum-hybrid
'Tip Top'

Och ett gäng vildingar:
P. iocastum
P. sidoides
P. quingelobatum
P. elongatum

Och tre-fyra sorter där fröna ännu inte tagit sig samt leveransen från Odla - minns inte vad jag beställde där.

HUA!!!
Eva i Skåne
Välkommen i gänget giggle.gif
ingrid fuxwall
Även jag är en pelargontant och häromdagen bytte jag skott mot ägg - börjar alltså att bli lönsamt ; ))
Peztis
Kom på att jag har ju en Pensépelargon och två Mårbacka 'Tant Hanna' också!
Helene AC
Här är en till!!
Fick hem appleblossom sticklingar härom dagen som jag beställt, jättefina :-)
Peztis
Just ja!

Stjärnpelargonen 'Dunsbury Red' också!
Platinum
Det var inte några, jag platsar inte i den ligan än men har kommit en bit på väg eftersom jag har en liten pelargonsamling...för fler än två är ju en samling heter det och jag har tre sorter. giggle.gif

Jag är speciellt svag för doftpelargoner men har ännu bara Dr Westerlund och Lady Plymouth och vad gäller skönblomande har jag fingerpelargonen Els.
Ålgryte
Pelargonfeber har jag också drabbats av! sick.gif duh.gif
Den bara stiger med symptomen och anfallen ökar. Värst är det så här i början av våren då nya sticklingar finns till salu överallt. Under sommaren får jag också anfall men inte lika många eftersom mina fönster och balkonglådor då är fyllda. slap.gif

Men Peztis: Varför pelargon-tant??? nono.gif
rtfm.gif Läs Lasse Anrells "Tankar om pelargoner" så förstår du kanske vad jag menar...

Han inleder med ett citat av Beverley Nichols "... Lita aldrig på en man eller kvinna som inte hänger sig åt pelargoner."

giggle.gif
Peztis
Äsch! Kom ju på att jag har ju också en Dr Westerlund, snodde fr dagis!!! Och därifrån två andra med små blad som jag inte har en aning om vad det är...

Och idag vann jag en Tradera-auktion på en Platinum...
aldo
CITAT (Peztis @ 10-04-2011, 16:21) *
Äsch! Kom ju på att jag har ju också en Dr Westerlund, snodde fr dagis!!! Och därifrån två andra med små blad som jag inte har en aning om vad det är...

Och idag vann jag en Tradera-auktion på en Platinum...

'Platinum' är en mycket tacksam pelargon som växer stolt på en sommar !
Det är roligt med sådana pelargoner om man har dem ute tycker jag .
Najsan
Är oxå biten av pelargonbacillen, har i år samlat på mig typ 15 till att lägga till den gamla samlingen. Tur man får flytta ut allt snart... giggle.gif
merlin68
Här är en till pelargontant! Fast jag håller på och trappar ner rejält coolgleam.gif Har i år endast ett 30-tal sorter pga akut platsbrist. Min "finaste" pellis är p. denticulatum hela 1,60 cm hög och lika bred. Köpt som liten orotad stickling på tradera för ca 6 år sedan smile.gif De flest pelargoner klipps ner ordentligt men några får bli stora och de tar mycket plats, övervintrar i tvättstugan med andra växter så här är fullt. Mitt bästa tips är att inte ha så mycket sorter första åren utan känn efter hur många du orkar sköta om under vintrarna annars är det lätt att få en "överdos" och tappa sugen.
Peztis
Merlin, ja det där är kanske smart... MEN FÖRSENT! biggrin.gif
merlin68
CITAT (Peztis @ 10-04-2011, 22:28) *
Merlin, ja det där är kanske smart... MEN FÖRSENT! biggrin.gif

Borde finnas varningsskyltar där man säljer pelargoner med texten "Beroendeframkallande - inköp sker på ege risk" tongue.gif
pelargonfreak
När man väl har börjat med Pelargoner är man fast, jag började med några stycken, nu är jag uppe i 400 och jag kan inte sluta köpa, det finns så mycket snygga rose.gif
Peztis
Då har du verkligen ett bra alias, pelargonfreak! biggrin.gif
Peztis
Idag kom min Platinum!!!! Så nu är den fint planterad i en terrakottakruka.
smuleborg
Också jag har blitt en pelargon-tant. Det började med en Mårbackastickling från svärmor; jag fnyste på näsan, men rätt var det var var jag intresserad av pellisar. Nu har vi ett trettiotal olika sorter. Jag har en förkärlek för vildisar, dvärg och mini. Trots det, absoluta favoriter är primärhybriden P x Ardens och zonalen Mårbacka. Har även en förkärlek för svenska förädlare, t.ex. Birgitta Sergler. Platsutrymmet sätter gränser.
Aejohansson
Pelargontant är väl fel att säga att jag är då jag är strax över 20 och kille. Men jag har lite olika från zonal till äggskal, stjärnpelargon, rosenpelargon m.m. totalt någon 12-13 sorter tror jag fördelat på strax under 20 plantor.
Peztis
När jag var 15 år så var det en unge som tappade en nalle från barnvagnen och jag plockade upp den. Då säger mamman "Tacka nu den snälla tanten." blink.gif
Hade kunnat nita henne! ranting.gif

Så tycligen kan man vara hur gammal eller ung som helst för att bli kallad för tant - och då spelar säkert inte könet någon roll heller för då är det ju diskriminering! biggrin.gif
Sorry, Aejohansson - du är visst en tant! En Pelargontant!

biggrin.gif
KRT
Jag erkänner, jag med smile.gif

Har alltid varit precis som du Peztis, rosa och vita från Plantagen eller ICA. Men så köpte jag en jättesöt hängpelargon till mamma och fick en stickling av den (som tyvärr dog i vintras), men intresset var fött. Så hittade jag två små sticklingar (en Snow witch och en som jag inte komemr ihåg namnet på jsut nu och kan itne gå och titta smile.gif), och sedan kom Odla med sitt förädiska erbjudande så då blev det några Appleblossom och Dronning Ingrid också. Ska dessutom få en ny stickling av hängpelargonen från mamma också smile.gif

Älskar egentligen alla pelargoner UTOM de där orangeröda zolalerna som man kan köpa 5 för 100. Det är mest fägen jag har svårt för, kan itne med den där orangeröda. Måste också erkänna att jag är liiiite trött på Mårbacka, det är blivit lite för mycket av dem överallt (svär jag i kyrkan nu flirting.gif ?).

Skulle gärna vilja ha någon av de blå sorterna, men jag är osäker på hur blå de är i verkligheten, funderar på om de inte är mer lila än bå när man står bredvid dem?

Kollade upp min okända - Lotusland (fast den köpte jag för bladens skull, inte blommorna)
Peztis
KRT, kan inte annat än hålla med dig. Fast jag har ju en Tant Hanna som är söt, det är den enda jag har men jag misstänker att det var ngn mer Mårbacka i det som jag får levererat i övermorgon (hoppas jag!, men det är ju helt ok ändå.
Och appropå de där orange-röda zonalerna - så är det ju årets pelargon eller vad det nu var! Va?!??! Hittade de ingen annan? g.gif
Peztis
Jaha ja! Då har man stått och planterat om 15 pelargoner från Odla. Vi gick ju ihop några på jobbet och köpte så vi kunde dela på paketen om vi ville.
Alla mina 15 är inte olika men det är väl en 8-9 st olika i alla fall!

Nu är det tråååångt inne!
Tror de i morgon får flytta ut på den inglasade altanen under dagen och kanske att jag tar in dem sedan på kvällen. det blir ju rätt kallt där i alla fall och det är ju små stackars sticklingar det är frågan om!
Monarda
Min syster har lurat ut mig i pelargonträsket, så nu är jag fast. Har nyss gått med i Svenska Pelargonsällskapet och varit med på en träff där det såldes sticklingar och hölls föredrag. Mycket trevligt och faktiskt så var det även en del pelargongubbar där. Jag skulle ju inget ha men kom i alla fall hem med några intressanta nytillskott. Här är en bild från mitt köksbord innan det blev riktigt trångt.

[attachment=60113:P4120474.jpg]
Monarda
Och så måste jag få visa min Queen Esther som jag köpte förra våren och som bara växte och växte till gigantiska höjder men aldrig blommade. Men skam den som ger sig! Idag såg jag den första klasen med knoppar och nog var den väl värd att vänta på.

[attachment=60114:P4270499a.jpg]
Peztis
Åh! Så skir...!
Asiankitten
Tant eller inte... (vilket jag inte är utan mer exakt åt det bokstavsbarnsaktiga hållet... wink.gif )

Jag är lite besatt av pelargoner! Först i år har jag förstått hur underbara och lyckobringande det kan vara att vara omgiven och pyssla om ett stort gäng pellisar! Har alltid gillat att odla och så men aldrig varit så fäst vid en speciell sorts växt.

Det började med brokbladiga eftersom jag gillar snygga blad... sen hakade doftisarna på... och herrejösses vad lyrisk man kan bli av miniatyr, dvärg och microminiatyrpelargoner!!! Och så många man får rum med när de är så små! =D

Det hjälper absolut inte heller att jag jobbar med växter och pelargonerna väcker starka "vill-måste-ha"känslor... att få känna doften av Dr Westerlund när man vattnar och Mårbackans bladdoft när man rensar plantorna från gula vissna blad...

Jag har handlat sticklingar som en besatt och hoppas på stark tillväxt så de klarar av att övervintra!

KRT
Min lilla Lotusland blommar! Den verkar gilla senaste två veckornas väder (fast, vem gör inte det wink.gif ). Bladverket har dessutom fått ett uppsving och blivit jättefint med tydliga kontraster mellan färgerna på bladen.

Typiskt att det ska bli kallare nu, enl SMHI kunde det gå ner till baranågon plusgrad, och jag som satt ut det mesta, förutom alla pelargoner sad.gif Har insett att jag "måste" köpa ett miniväxthus till blommorna. Vilken uppoffring wink.gif
ingrids
Asiankitten - vilken samling w00t.gif
Själv har jag nyss skaffat två bladpelargoner - båda med limefärgade blad, den ena med rött centrum, den andra med grönt centrum. Ska i år plantera mina utepelargoner i lerkrukor allihop med en sten över dränhålet för extra tyngd, har tröttnat på nedblåsta pelargoner. Men än är det nån månad kvar tills de får bo ute på allvar
Anki på Öland
Flyttade ut nästan alla mina igår..... Har bara ett 20-tal kvar men dom får vänta lite för dom kommer att hänga mer utsatt för vind och ev. kyla. Dom jag tog ut nu står utefter någon vägg.
Peztis
Tydligen så trivs ju pelargoner bäst i terracottakrukor. Men där är ju två problem: de torkar ut lättare och de välter lättare.

Funderade på om man skulle köpa ett gäng blomsterlådor i plast och ställa dem i. Därefter tänkte jag bygga en pelargontrappa med korgar/hållare där man kan ställa ned blomlådorna i.

OK, nu är jag ju expert på att komma på projekt, har en hel pärm med egna ritningar vid det och endast en del har realiserats. Sådant jag ligger och klurar på när jag ska sova!

Men vad tror ni om den idén? Med att ställa krukorna i blomlådor?
ingrids
Jag har haft pelargoner i blomlådor fulla med lecakulor och det funkade rätt bra. Man får bara komma ihåg att se till att det finns hål i botten på lådan för avrinning och vara beredd på att det är miffligt innan alla krukorna står på ungefär samma höjd om de inte är lika stora från början. Däremot blev effekten inte lika "medelhav".
aldo
Terrakotta /lerkrukor välter väl inte så lätt ? Blåser det så välter väl allt flirting.gif

Mina utepelargoner har jag i lerkrukor ;grupper ihop eller längs med väggen t ex
Jag har oxå ställ eller korgar i metall .

Balkonglådor tycker iaf jag är för grunda ,krukorna ska ju inte synas ovanför kanten .

Köpte en väldigt bra " balkonglåda " i flätad metall på Indiska för många år sedan .Den korgen har jag ute under ett fönster .

Peztis
Jo, de kanske kan vara lite grunda men jag tänkte mest på att ha dem som bevattningshjälp för sedan så får de stå i min ställning...

Hmmmm... jag får helt enkelt ta och sätta fart med den, ta kort och visa hur jag hade tänkt mig! smile.gif
Peztis
Ha!

I helgen blev jag en lycklig Tradera-vinnare av en Mallorca/Swiss Star samt en Emma från Bengtsbo!
yahoo.gif

Har börjat ta foton på mina pelargoner, ska försöka göra någon sammanställning på dem. Tror jag är uppe över 30 olika sorter. Och då har jag dubletter av en del, några har jag fem-sex stycken av. Jisses... Vad har jag gett mig in på?!?! biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (Peztis @ 20-06-2011, 22:13) *
Ha!

I helgen blev jag en lycklig Tradera-vinnare av en Mallorca/Swiss Star samt en Emma från Bengtsbo!
yahoo.gif

Har börjat ta foton på mina pelargoner, ska försöka göra någon sammanställning på dem. Tror jag är uppe över 30 olika sorter. Och då har jag dubletter av en del, några har jag fem-sex stycken av. Jisses... Vad har jag gett mig in på?!?! biggrin.gif

Vill meddela att du bara är i förstadiet till pelargonsjuka än flirting.gif
När man kommer upp i femhundra eller så brukar kulmen vara nådd. Sen håller man sig symptomfri runt ett par hundra, men enstaka sjukdomstoppar kan uppstå.
wub.gif
NilaM
Jag blir så glad av att läsa den här tråden smile.gif Och så får jag en sådan evinnerlig lust att gå runt till mina små pellisar och bara njuta.

Just nu så finns min P. vitifolium väldigt mycket i mina tankar. Jag funderar på om jag borde plantera om den för den är 60 cm hög och står i en fyrkantig kruka som är endast nio cm bred (djupare dock).
Fast den växer ju. Och den verkar äntligen få sidogrenar smile.gif
Vågar inte ställa den på balkongen, för bladen är större än mina händer och den skulle nog välta direkt av vinden :S

Har ni något råd? Ska jag plantera om den? ohmy.gif
Peztis
CITAT (NilaM @ 21-06-2011, 11:39) *
Jag blir så glad av att läsa den här tråden smile.gif Och så får jag en sådan evinnerlig lust att gå runt till mina små pellisar och bara njuta.
...

tummenupp.gif
Och idag fick jag min jättefina Mallorca/Swiss Star. En jättestor och fin planta!!!
Imorgon hoppas jag på min Emma-pelargon!
Monarda
Och jag fick en jättefin kruka av min händiga chef. Augusta tronar i den.

[attachment=62004:P6070668.jpg]
Peztis
Åhhhhh! Den krukan borde komma i produktion! biggrin.gif

Å det var en fasligt söt Augusta!

Idag kom förresten min Emma! Står i vatten just nu, ska ta och plantera ned den i lite jord.
Motti
Ja här har ni en till som är Pelargongalen :)tror jag har 16 olika sorter nu både vildpelargoner och zonaler ,har en Franch Vanilla som blommar nu tex, väntar på en annan av mina vildpelargoner att den ska blomma ,Kannelpelargonen blommar för fullt plus sticklingarna från den .Maria på Pelargonmuset i Bodafors sa att vildpelargonerna är svårare att få i blom och det stämmer faktiskt .
Just nu försöker jag ta fram en egen Pelargon så jag springer här med pensel och pollinerar nu smile.gifåterstå att se om man lyckas !
Monarda
En liten semesterhälsning från min pelargonveranda till alla Pelargontanter här på odla.

[attachment=62353:P7030808.jpg]
Peztis
Spenderade några kvällar på att fota alla mina pelargoner. Som den rätt nyblivna pelargontanten man är har det ändå blivit en liten samling och jag har räknat dem till 53 olika sorter som finns i krukorna på altan. Vissa har så klart strukit med men andra kommit till (vad konstigt!).

Har kommit fram till att jag är väldigt svag för stjärnpelargoner!
De har ett vackert bladverk och blommar villigt utan att skräpa allt för mycket om man jämför med t ex hängpelargonerna. De senare blir hos mig rätt taniga, antar att de vill ha större krukor än vad jag ger dem.

PS.
53 olika sorter innebär ju inte att det är 53 krukor... har rätt många dubbletter och vissa har jag mängder av, särskilt de frösådda vildingarna.
ingaröbo
CITAT (Peztis @ 31-08-2012, 20:56) *
PS.
53 olika sorter innebär ju inte att det är 53 krukor... har rätt många dubbletter och vissa har jag mängder av, särskilt de frösådda vildingarna.

Samma problem här, mångmånga sorter och flera av varje och mängder av några sorter, och dessutom för stora plantor och för stora krukor.
Gubben här hemma skakar på huvudet, det gör jag också. Hur kunde det bli så här? Det finns ingen chans att övervintra alla, finns inte plats (vi får inte bygga ut mer nu).

Det låter kanske grymt men komposten ligger nära till hands denna höst.

Peztis
Nä! Inte komposten!

Sälj på Tradera eller här på Odla!
Har du några skojiga sorter du kan klippa sticklingar av så är jag definitivt intresserad! Vi kan byta! biggrin.gif
ingaröbo
CITAT (Peztis @ 05-09-2012, 15:58) *
Nä! Inte komposten!

Sälj på Tradera eller här på Odla!
Har du några skojiga sorter du kan klippa sticklingar av så är jag definitivt intresserad! Vi kan byta! biggrin.gif

Jodå, säljer lite men borde sälja mer. Byta no.gif . Byte minskar inte antalet tyvärr. Vad är en skojig sort g.gif
Sälja på Odla, hmm, ska kolla lite på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon