Full version: Grodsymfoni !
Motti
Gick ner en sväng till bryggan vid skymningen för att se islossningen och i vasskanten var det full Grodsymfoni gick inte att se hur många de var men säkert en 30 stycken som satt och kurrade och spännde sig så nu är våren här,i morgon kommer det att vara fullt med grodor vid stranden som skuttar runt och kurrar smile.gif tror de lägger rom nu också,förra året fick jag ta upp två stora klumpar med rom i vår rodbåt :)ja jag räddade romen och lade den vid vasskanten med ris över för Kråkorna här har koll på det där med grodrom och gömmer man den inte så äter de upp den.Våra Sädesärlor kom i dag , jag har satt upp två nya fågelholkar ,får se om det kommer några hyresgäster :)ja nu har alla sjöfåglar kommit också utom Lomen den har vi inte set än.

Mvh Motti
Olle A
Härligt, Motti! Grodorna leker och sädesärlan har kommit här också. smile.gif

Olle
Motti
Ja det är härliga tider nu :)bor man vid sjön på landet så får man se såå mycket fint varje dag.När jag var ute och gick på vägen här i byn så mötte jag ett Gräsandspar som också var ute och gick jag misstänker att de var ute och letade boplats;) I dag kom det en äldre herre och ringde på och ville sälja fågelholkar han skulle ha 100 kr för två !jag köppte dom, jättefint gjorda med tipplucka på framsidan så man kan vårstäda dom,såg att på Jem o Fix tog dom 140 kr för en holk,nu är dom uppsatta och väntar på hyresgäster.
Ja nu får man se vad som händer i morgon då smile.gifhär är full rulle i naturen och vilken lycka att få bo så här mitt i händelsernas centrum !Föresten så väntar jag på att få se Igelkotten också han bör ju ha vaknat nu liksom Grävlingen.
Olle A
Grattis till ett bra holkköp! smile.gif På sjön här försvann det mesta av isen igår, och idag var vårt knölsvanpar på plats. Säkert dröjer det inte länge innan de börjar bygga bo. Någon levande grävling har jag inte sett än, däremot en död vid vägkanten. sad.gif En igelkott skulle nästan vara ännu roligare att se än en grävling. Det är några år sedan jag hade någon hemmavid och den lär ha minskat mycket här i Bohuslän. Annars är det som sagt en härlig tid med alla vårfåglarna. Koltrasten och rödhaken sjunger på kvällarna, tofsvipor och strandskator flyger över vikarna osv. Det händer något nytt varje dag!

Olle
ängsvädd
Härliga vårtecken biggrin.gif

Ett vårtecken hos mig är att mina undulater är ute laugh.gif - i utevoljären (de väljer själva hur länge de vill vara ute genom en lucka - på nätterna ser jag till att alla är inne)
Monaxe
Här är det paddorna som är aktiva, det är ett väldans kvackande på kvällarna.

Dammen är vårstädad efter att all is bort borttagen (mycket tungt jobb, mängder med is var det kvar)

Så nu kan paddorna göra sitt för att rädda arten till eftrvärlden wink.gif
Motti
Här är det fortfarande Grodsymfoni tredje kvällen i rad ! en satt framför yttedörren i går kväll det är fullt av dom här :)det är inga Lövgrodor och inte är det Paddor heller måste väl vara en slags vattenlevande någon som vet vad det kan vara för grodjur ?rödbruna med lite svarta tecken ganska slimade i kroppen.I dag flög det 8 Tranor över här de skulle väl till sjön här och äta annars håller de till på en Mosse i skogen här vi hör dom varje dag trumpetandes vi har även ett Hägerpar här ,annars tror jag sjön är fulltagligt nu av alla de sorters sjöfåglar måsar osv,det låg lite is kvar på sjön i kväll men jag skulle tro den är borta i morgon,föresten såg jag den lille Rödhaken vid fågelbodet i dag en sådan söt liten fågel som är så nyfiken :)Jag matar än tills solrosfröna är slut i tunnan .
Gossen Ruda
CITAT (Motti @ 11-04-2011, 21:55) *
Här är det fortfarande Grodsymfoni tredje kvällen i rad ! en satt framför yttedörren i går kväll det är fullt av dom här :)det är inga Lövgrodor och inte är det Paddor heller måste väl vara en slags vattenlevande någon som vet vad det kan vara för grodjur ?rödbruna med lite svarta tecken ganska slimade i kroppen.I dag flög det 8 Tranor över här de skulle väl till sjön här och äta annars håller de till på en Mosse i skogen här vi hör dom varje dag trumpetandes vi har även ett Hägerpar här ,annars tror jag sjön är fulltagligt nu av alla de sorters sjöfåglar måsar osv,det låg lite is kvar på sjön i kväll men jag skulle tro den är borta i morgon,föresten såg jag den lille Rödhaken vid fågelbodet i dag en sådan söt liten fågel som är så nyfiken :)Jag matar än tills solrosfröna är slut i tunnan .

Låter som den vanliga grodan, den knorrar något i stil med årrr,årrr, årrr. Åkergrodan: opp-opp-opp. Padda: rröng
Motti
Jo precis de knorrar smile.giflåter som motorcycklar fast på långt håll ,mysigt är det i alla fall jag gillar grodor och paddor.Förra våren fick sonen och jag ösa upp två jätteklumpar med grodrom ur vår roddbåt :)som vi lade i stillasående vatten vid stranden och lade ris över annars hade Kråkorna festat upp dom.Vi hade massor av smågrodor här i sommras till barnbarnas förtjusning !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon