Full version: driva upp pelargonior
wejgarden11
Hej!
Jag har nyligen köpt ett drivhus och till det hade jag tänkt att driva upp pelargonior. Köpte fröer och sådde i slutet av januari och gjorde precis som det stod på påsen. Plantorna kom upp men deras korta liv slutade vid ca 2 cm. Jag retirerade och köpte sticklingar. Planterade dem i pelargonjord och håller jorden fuktig. Nu har de också börjat att vissna! Jag gör allt efter beskrivningarna men det verkar att gå åt skogen igen. Kanske finns det någon som inte glömt hur det är att vara nybörjar som skulle kunna hjälpa mig att rädda mina sticklingar? Sidenblommor i ett drivhus thumbdown.gif Bladen vissnar i kanterna och sedan vissnar själva plantan.
Inger Wejheden
Gåsis
Kanske har du det lite för blött år dom små. Lite blad kräver lite vatten.

/Åsa
Peztis
Är ju inget proffs själv men jag tycker också det låter som att det är för blött, då beter de sig sådär tydligen.
Red Top
Definitivt för blött. Det bör inte vara blötare än att fukten knappt känns mot fingrarna.

Låt plantorna torka upp nästan helt, och håll sedan jorden lagom fuktig, genom att vattna ytterst lite. Ge alltid vatten underifrån, så är chansen större att de klarar sig. Häller du på vatten uppifrån blir de stackars nybildade rötterna förskräckta. De drar sig dessutom upp mot jordytan, istället för att söka sig ner i jorden.

Håller tummarna för att det går bra. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon