HelenaLJ
09-04-2011, 21:23
I går hade vi storm i Skåne, och vår studsmatta blåste iväg och hamnade i körsbärsträdet. Två grenar knäcktes och hänger nu och ser tråkiga ut. Man ska ju inte beskära körsbärsträd på våren så därför undrar jag om det ändå är okej att såga av de som skadats. Ena grenen är 6-8 cm i diameter och den andra grenen är tjockare.
Jag hade gjort det... jag menar, om de ändå är av.
HelenaLJ
09-04-2011, 21:29
De är inte helt av. Ena grenen är knäckt till hälften och den andra grenen är böjd med en spricka i. Fast du kanske har rätt i att det är sak samma med en knäckt gren som en avsågad.
Det är väl pga blödning som man inte ska beskära nu... Så kanske kolla hur det ser ut om dagarna - blöder (savar) det mycket? Om inte, så kanske bättre låta det vara.
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2011, 07:39
Körsbär är inte blödare (ett gammalt missförstånd eftersom man satt dem i gruppen blödare då det gäller beskärningstid, inte pga av blödning utan sjukdomsrisk) så det går bra att ta bort de grenar som är trasiga
HelenaLJ
10-04-2011, 09:54
Jag sågar av de skadade grenarna. Det är ett stort träd så förhoppningsvis påverkar det endast trädet lite att två mindre grenar försvinner.
Huggorm
10-04-2011, 10:19
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2011, 08:39)

Körsbär är inte blödare (ett gammalt missförstånd eftersom man satt dem i gruppen blödare då det gäller beskärningstid, inte pga av blödning utan sjukdomsrisk) så det går bra att ta bort de grenar som är trasiga
Men de har ju sitt så kallade gummiflöde
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2011, 10:23
Gummiflöde är en sjukdom körsbärsträden kan få av många saker ex. kompakt jord, felaktig beskärning, frostskador etc., gummiflöde uppkommer inte sekunderna efter beskärning (som blödarträd får) och det är inte en blödning riktigt utan något som brukar bildas av bakterier och liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.