Full version: Fröså blåregn?
lottapotta
För ett år sedan var jag och min sambo i Toscana, och fick plocka så många fröbaljor vi ville från blåregn som täckte en 75 m lång pergola. Gissa om jag plockade... blush.gif

Nu har jag tänkt försöka mig på att så några. Är det någon här som kan tipsa mig om hur jag ska lyckas med detta (som jag förstått) hart när omöjliga projekt?
Helen i Piteå Zon 5
Nejdå, inte är det omöjligt att fröså Blåregn - Wisteria siensis, fröna gror lätt utan kylperiod.
Frösådde i såjord -07, lägger plastfilm med lufthål över krukan för att behålla fukten bättre, vänd vid kondens så att inte jordytan/fröna möglar.
Ställde sådden direkt under växtbelysning och i rumstemperatur ca. +20º, det började gro efter ca. 2v. Skolade om med 1 planta/kruka.
Nu bor jag ju i zon 5/6 så min planta krukodlas och vinterförvaras mörkt och kallt.
Lycka till!
lottapotta
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 10-04-2011, 01:13) *
Nejdå, inte är det omöjligt att fröså Blåregn - Wisteria siensis, fröna gror lätt utan kylperiod.
Frösådde i såjord -07, lägger plastfilm med lufthål över krukan för att behålla fukten bättre, vänd vid kondens så att inte jordytan/fröna möglar.
Ställde sådden direkt under växtbelysning och i rumstemperatur ca. +20º, det började gro efter ca. 2v. Skolade om med 1 planta/kruka.
Nu bor jag ju i zon 5/6 så min planta krukodlas och vinterförvaras mörkt och kallt.
Lycka till!

Åh vad roligt!
Jag har ju många frön, så då borde det bli något trots allt! Tusen tack för tipsen!
Peztis
Jag sådde förra året och det gick jättebra... Nu är jag ju så dum och envis och tror att det ska överleva vintern på min oisolerade men inglasade altan här i zon 3.
Man kan ju tycka att två inköpta plantor och frösådder borde lära mig men näpp...

Men sedan kaaaan det ju vara så att de eg klarar vintern men att de sedan när våren kommer har torkat ihjäl i odlingslådan jag har.

Kanske jag skulle ta och peta ned de sista två fröerna jag sparade förra året och ta in dem i kruka i garaget under vintern.

Helen, hur stor kruka har du?
Anna-Karin Lundberg
Jag har också plockat frön på en resa, i Tyskland 2004. Då visste jag inte vad det var, bara att det var stora, ludna, härliga fröbaljor. Jag klappade på dem hela vägen hem, sen låg de på mitt skrivbord i evigheter. En dag hörde jag nåt ljud och förstod att det kom från fröbaljorna. Jag lade dem då i en platsburk med lock. Snart hade de öppnat sig och där låg stora frön!

Jag visste fortfarande inte vad det var, planterade bara genom att trycka ned i jorden och vattna. Så småningom kom det upp nåt och det fick växa på. När det kom blad började jag leta i böcker för att se vad det var. De växer så det knakar på somrarna, står under huset på vintrarna. En blev så stor att den fick en jättekruka - men den gick inte in genom källarfönstret för att förvaras i krypgrunden. Krukan fick stå ute över vintern och då dog blåregnet. Den andra krukan var mindre så den kom in under huset och plantan däri lever! Har inte blommat än, men plantan är flera år nu, så jag hoppas den vill blomma snart. En planta har bott ute, planterad i jorden och den har övervintrat, men nu i år har jag inte sett om den lever - har inte tittat än, det är för tidigt att se nåt.

Nu har det ju kommit härdiga blåregn som ska trivas på våra breddgrader, kanske värt att satsa på att köpa en sån istället?
Helen i Piteå Zon 5
Helen, hur stor kruka har du?
[/quote]

Den är planterad i en 3l. kruka men misstänker att jag får kruka upp den till våren i något större
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta får frösådda blåregnsplantor glesare blomklasar än de som är vegetativt förökade men de kan ju bli fina ändå.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Peztis @ 10-04-2011, 16:52) *
Nu är jag ju så dum och envis och tror att det ska överleva vintern på min oisolerade men inglasade altan här i zon 3.
Man kan ju tycka att två inköpta plantor och frösådder borde lära mig men näpp...

Men sedan kaaaan det ju vara så att de eg klarar vintern men att de sedan när våren kommer har torkat ihjäl i odlingslådan jag har.

inget att tillföra blåregn från frösådd, men mitt ''vitregn'' Wisteria floribunda 'Longissima Alba', har klarat -18c hos mig i kruka zon 3-4, tror jag skyddade den med grön vinterväv, den stod uppe på min balkong (ingen inglasad men infälld, östläge med lite södersol). det stod i inköps krukan dvs ganska liten. och den hade inget skydd under våren. och den fick inga skador efter vintern.

dock har jag inte den ute längre på vintern, av att den får nya blad väldigt sent. senaste den fått blad hos mig har varit i början-mitten av juli. däremot tar jag in den (övervintrar den i källaren som håller lägst +15c) så växer den hela vintern med meter långa skott (som jag dock klipper ner när den tas ut) men den har bladen kvar och är ''aktiv'' och efter avhärdning kan den börja växa direkt på sommaren. och jag fårdärmed större tillväxt.

men jag vet inte vilka arter du testat ? men just arten Wisteria floribunda tror jag är tåligare i nordligare zoner än ''vanligt blåregn''. om du inte har testat så testa den också annars, det är en vacker art. på en inglasad altan borde den komma igång tidigare än som hos mig, och under våren lufta så det inte blir för varmt.

även amerikanskt blåregn - Wisteria frutescens ''blue moon'' ska vara väldigt härdigt.
Peztis
Man är ju en liten ekorre...
Wisteria sinensis 'Profilic' - båda gångerna i planta och japp, samma som frö fast där vet jag inte om det är 'Profilic' för det står inte.

Drömmer ju om att sitta där på altanen under klasarna men inser att det kan man ju bara drömma om eftersom a, fel läge och b, låååång tid från för till blomma.

Men i drömmarnas värld!

Vitt blåregn.. g.gif Varför inte! Fast först kanske jag ska se om det ännu är liv i förra årets sådder - det vet jag ju inte än.
lottapotta
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-04-2011, 18:51) *
Jag har också plockat frön på en resa, i Tyskland 2004.
Nu har det ju kommit härdiga blåregn som ska trivas på våra breddgrader, kanske värt att satsa på att köpa en sån istället?

Vad kul att du också plockar fröer...
Jag tänkte förstås på det där med härdigheten, men vi håller på att bygga växthus. Förhoppningsvis kommer det att stå färdigt och användbart till hösten, så då tänkte jag "tapetsera" någon vägg med blåregn. Där ska de förhoppningsvis växa sida vid sida med vinet som ska göra sambon till vinodlare... naughty.gif

Sen är det ju så att jag plockade på mig en rejäl mängd med fröer, och därför tänkte jag att jag har råd att se om de så småningom klarar att övervintra med diverse täckning. Vi bor i zon 1-2, kanske funkar det vid en varm södervägg?

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-04-2011, 21:48) *
Ofta får frösådda blåregnsplantor glesare blomklasar än de som är vegetativt förökade men de kan ju bli fina ändå.

Aj, aj, aj... Det där ville jag förstås inte alls läsa... ranting.gif Det är väl typiskt att det ska vara så...
Fast det är som du skriver, Åsa, de kan ju bli fina ändå. Det är åtminstone värt att försöka. Har jag tur, så blir det bra! happy.gif Tack för att du berättade detta, för det är ju skönt att veta att det inte helt och hållet är mitt fel om det skulle bli lite sämre blomning.
Anna-Karin Lundberg
Det där med härdighet och sämre blomning och så - det får man ta. Alltså grejen med att ta med saker hem är ju för att man får med sig en vän hem. Minnen och en levande (ett tag, i alla fall) souvenir, lixom.

När ni sitter i ert växthus med lite glesa blomställningar kommer ni titta och vara så glada över dem, de är ju glesa av en speciell anledning. Och resan till Toscana kommer aldrig att glömmas.

Jag har ofta med mig saker hem, ibland frön, ibland köpta plantor, ibland skott eller sticklingar. Vissa saker försvinner fort, men jag har ganska mycket som klarat sig och när jag ser mina växter tänker jag inte "en blodbok" utan jag tänker på Gaby och Manno i Holland som hade blodboken på sin tomt. Jag ska inte överdriva, men det är faktiskt lite som en levande dagbok i min trädgård. Många växter från olika platser och särskilda tillfällen. Jag var i Wien med en av mina hundar som parades där, det var en resa med mycket roliga minnen. Det var vår där, vinter här. Fältet var vitt av tusenskönor, jag älskar dem! Tog med mig en planta hem. En av valparna såldes till Norge, de var på besök ett par år senare och jag visade tusenskönan från Wien. De blev rörda av berättelsen och de fick med sig en bit. Så lever den historien vidare, inte bara tusenskönan, även glädjen som var och minnet från pappans hemstad.

Om mitt blåregn skulle dö så skulle det inte vara samma sak att köpa ett nytt, då får det vara. Grejen är ju att det här påminner om resan till Tyskland, allt vi gjorde där och hur kul vi hade.
Alexander-VG-zon3
CITAT (lottapotta @ 10-04-2011, 23:21) *
klarar att övervintra med diverse täckning. Vi bor i zon 1-2, kanske funkar det vid en varm södervägg?

kan inte tänka mig att det ska bli problem med övervintringen i zon 1-2 dessutom om läget är bra och skyddat. även frö frösådda från varmare länder, ha den i kruka i ca 3år så rotsystemet blir stort och ev täck första vintern.
lottapotta
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 11-04-2011, 08:09) *
Det där med härdighet och sämre blomning och så - det får man ta. Alltså grejen med att ta med saker hem är ju för att man får med sig en vän hem. Minnen och en levande (ett tag, i alla fall) souvenir, lixom.

När ni sitter i ert växthus med lite glesa blomställningar kommer ni titta och vara så glada över dem, de är ju glesa av en speciell anledning. Och resan till Toscana kommer aldrig att glömmas.

Så sant, så sant... yes.gif

CITAT (flaxss @ 11-04-2011, 11:20) *
kan inte tänka mig att det ska bli problem med övervintringen i zon 1-2 dessutom om läget är bra och skyddat. även frö frösådda från varmare länder, ha den i kruka i ca 3år så rotsystemet blir stort och ev täck första vintern.

Tackar för mycket bra tips! thanks.gif
Peztis
Jag tror faktiskt att mina har klarat vintern!!! Var precis och vattnade dem och grävde i jorden och det var i alla fall inga torra rötter som fanns där.
Vad skoj det vore!!!
Seglarmange
Hej,

Jag fick tips om den här tråden då jag är intresserad av att fröså Blåregn och har läst alla inlägg med stor behållning. Ett par saker som slår mig när jag läser tråden är att de flesta verkar ha tagit frön utomlands och sått hemma. Jag har ett Blåregn som växer och frodas i en rabatt (som klarar sig fint genom vintrarna) och då undrar jag:

- Är det skillnad på att ta frökapslarna på det egna Blåregnet hemma i trädgården jämfört med att plocka hem dom från till exempel Italien? Frön från en växt som är härdig i vårt klimat föreställer jag mig har bättre förutsättningar att klara sig jämfört med en från medelhavet?

- Läste att frösådda Blåregn ger färre blommor, är det någon som vet varför det är och om man kan påverka det på något sätt? (Jag tänker lite naivt att Blåregnen på handelsträdgården en gång varit frön dom med?)

Mvh
/Magnus
kerstin z5-6
Blåregn som säljs på handelsträdgårdar under namnsorter tex Blue moon", men även de rena sorterna, är alltid sticklingsförökade aldrig frösådda.

Från sådd till blombart kan därför ta lång tid.

Det spelar rill varifrån fröna kommer (Provinens) De från Italien är således antagligen mindre härdiga fröplantor än de från ett blåregn som är ett antal år och blommat i Sverige
octachoron
Jag läste att man bör räkna med att frösådda blåregn kan ta upp till tio år innan de börjar blomma.
Seglarmange
Hej igen,

10.000kr frågan måste då vara hur och när man tar sticklingar från Blåregnet i trädgården?

- När skulle du ta sticklingarna?

- Skulle du sätta dom i vatten först eller direkt i kruka?

- Om du skulle lyckas få fart på en stickling, hur länge skulle du ha den inomhus och hur skulle du förvara den på vintern, i fönstret eller undanställd?

- Jag vill minnas att den blöder mycket om man beskär den för sent, men det kanske inte spelar någon roll?

Mvh
/Magnus
kerstin z5-6
Jag skulle ta sticklingen tidig vår innan det vaknat, sätta inne i kruka med välgenomfuktad såjord i krukkant.

Plastpåse på och lysrör över utomhus från frostrisk över - till augusti.Därefter beroende på storlek och rotutveckling -utomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon