zcream
Hej allesammans,

I höstas köpte jag och min sambo vår första villa.
Jättekul men ochså mycket nytt att lära. smile.gif

Trädgården hade levt sitt egna liv i ca 5 år och grässtråna var lätträknade.
Lägg även till en dränering av huset och gräsmattan blev ingen vacker syn.
Detta hoppas jag nu ändra på!

Det jag hittills gjort är att spruta ut rikligt med mossa gti.
Kört vertikalskärare samt räffsat upp all mosa som inte sammlaren tog. (har hört
Att det ska vara sådär att räffsa men vad har jag för alternativ när det ligger 1dm stora högar ?)

Min plan är att nu lägga ut topdressjord blandat med kogödsel och förstärkninsså.
En vecka efter strö på gödning.

Jag funderar på om jag ska vänta en vecka innan jag lägger ut jord och även
Vertikalskära på andra ledden eller är detta onödigt jobb?

Vad säger ni alla gurus på forumet? Är jag på rätt spår?
Alla tips mottages med stor tacksamhet.

Mvh
Pallas
Jag vill också veta, då vi har samma problem, så jag puffar upp tråden lite.
zcream
Jag hade inte riktigt tid att vänta utan gick vidare på egen hand smile.gif

Har nu doserat ut matjord/jord från en kompost så att mattan fått den form jag vill ha.
Därefter sått ut gräs och vattnat. Håller tummarna att det går vägen biggrin.gif

Överbölingen
Jag är ledsen men det är min övertygelse att du måste dammsuga grässvålen efter mossrivning. Varje liten mm flisa ger upp hov till ett nytt mossflak.

Om du absolut vill ha bort mossa! Kryp på knä och skyffla med en stekspade. Bränn eländet.
Se till att gräsmattan ligger i ljus. NV sidan på byggnader är typiska för anläggning av japansk mossträdgård.

Ta det lugnt! mossan kommer före gräset. Sedan ser du den normalt inte.

Fråga Bo Rappne.
zcream
Tack för svar.

Har nog kört bort 200 stora säckar med mossa på ca 500 kvadrat yta.
Hoppas det gjort ngn liten nytta. Jag tänker kriga vidare så får vi se om jag
Viker mig före mossan smile.gif.
Katten maja
Du behöver även ha ut kalk då mossa inte gillar det jag brukar använda algomin för gräsmatta men jag har i gengäld inte så stor tomt med så mycket mossa.
Lycka till i dit krig smile.gif
KatteLatte
Har bestämt fått för mig att kalk är något kortsiktigt som lösning då det drar ut näringsämnen ur jorden och att grundproblemet om man har mycket mossa är att jorde har för litet näring (förutom det där med att skugga också gynnar mossan, då....)

Regelbunden gödning under säsongen är nog vettigaste strategin. OBS bara om du har ut gödning så gör det en fuktig dag och vattna några dagar senare om inte kornen lösts upp. Annars får du fula gula/döda fäckar pga kvävebränna.

Olika märken av gödningsmedel löses upp mer eller mindre lätt. Du får hålla koll på hur det blev med just det du använde.

Sen är det väl med gräset litet som med övriga växter, om man ser till att det inte kan ta vägen uppåt så går de på bredden istället, så klipp gärna ofta.
jgt
använd algomin, den bränner inte gräsmattan. när du stödsått och fått igång gräset så se till att inte klippa ner det för kort utan minst 5cm långt, då blir det starkt och bra. Sen är det bara att ta bort den mossan som kommer efterhand och gödsla några gånger på sommaren. gör om samma nästa år igen så har du en fin gräsmatta sen. svårare än så är det inte. smile.gif

edit.
En annan sam som mossa inte gillar är när man använder gräsmattan till att faktiskt gå på och inte bara titta på. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon