Vi håller på och nyanlägger en del av vår gräsmatta. Den ska höjas ca 10-15 cm och vi fyller upp med jord som grävs bort från en annan del av trädgården. Jag skulle gärna ha vårlökar av olika slag i gräsmattan.
Kan jag sätta dem nu eller är det helt galet? Det verkar så smidigt att gräva ner dem medan det bara är lös jord istället för att ta hål i den nya gräsmattan senare.
Hade tänkt mig helt vanliga sorter som krokus, snödroppar, pärlhycint osv (men vet inte ens om det går att få tag på nu).
Bor i södra Tyskland (som exempel vi har frostfritt på nätterna sedan 1-2 veckor, dagtid mellan 10 och 20 grader ungefär (i regel 12-15 gissar jag på).
kerstin z5-6
10-04-2011, 13:52
De lökar du vill ha ska alla höstplanteras , då är de som bäst.Lätta att peta ner med hjälp av ett lökjärn
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2011, 13:54
Vårlökar brukar säljas på hösten snödroppar brukar man dock kunna få tag på in the green på våren och man bör gärna köpa såna eftersom de inte tål att torkas och läggas i påse.
Tänk på att vårlökar som växer i gräsmattor föredrar lite misskötta och glesa gräsmattor inte täta frodiga gräsmattor.
Alexander-VG-zon3
10-04-2011, 15:03
hittar du lökar/knölar som du vill ha, så är det bara att plantera på. jag sätter mycket av sånt på våren dels av sånt jag haft inne som blommat över men ockås sånt som blivit över från hösten (köpta/rea).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.