Tapio
Halaj!

jag handlade frön på trädgårdsmässan i Älvsjö för några veckor sedan.
Jag köpte två olika ätbara blommor. Eller jag trodde att det var två olika. De heter ju olika på svenska. Men de har samma namn på latin!
Är de två olika arter eller är det samma art?

//T
Åsa, mälardalen zon 2
De har inte samma vetenskapliga namn de heter

Tropaeolum majus ´Tom Thumb´

Tropaeolum majus ´Out of Africa´

Det är olika förädling av samma art ungefär som vi människor vi är ju Homo sapiens men vi ser ju inte lika dana ut och är inte exakt samma.
Tapio
Halaj!

Ok, det är som typ olika hund-och hästraser?

Jag är pinsamt okunnig om detta.
Finns det inget ”blommor och bin, ståndare och pistiller for dummies” nånstans på nätet?

//T
Piccante
Det vetenskapliga namnet för en art är alltid i 2 led. Det första ledet Tropaeolum är släktnamnet. Alla arter som hör till samma släkte har namn som börjar på samma. Alla arter i släktet Tropaeolum har alltså det namnet först. Sen är det andra ledet artepitetet, det är specifikt för varje enskild art.

Tropaeolum majus är alltså en art.

Sen finns det ibalnd ett tredje namn angivet som kan vara underart sp eller variant var. Står det ett egennamn så är det i regel ett sortnamn elelr försäljningsnamn.

Tropaeolum majus ´Tom Thumb´ och

Tropaeolum majus ´Out of Africa´ är alltså samma släkte och art men två olika sorter som är förädlade från samma ursprung.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon