Fröken Knuff
10-04-2011, 14:25
Jag är lite orolig för mina tomater. De nedre bladen viker sig inåt, krullar sig kan man nog säga. Det brukar väl bero på för mycket näring i jorden, och detta fenomen har uppkommit sen de blev omskolade i Hasselfors Grösaksjord.
MEN, bladen faller av. De liksom skrumpnar ihop som en ballong där luften gått ur.
Vad beror detta på?
Åsa, mälardalen zon 2
10-04-2011, 14:29
De nedre bladen brukar vissna och trilla bort på tomatplantor tycker jag ofta. Och har man plantorna tätt så de skuggar varann så trillar de bort med. Överskott av näring brukar visa sig i topparna på plantan inte de nedersta bladen.
Fröken Knuff
10-04-2011, 20:51
Det låter lugnande! Tack Åsa!
snobbenkatt
20-06-2011, 21:15
har nästan aldri fått krullade blad på mina tomater varken på grund av näring eller vatten brist men däremot kan det bli av att solen kommer åt bladen och det tål dom ju int och det viktigaste är ju att täcka över tomaterna när man ställer ut dom , och sen ge dom näring när dom börjar blomma....tomater kan vara kinkiga, ...vet jag av erfarenhet brukar ha olika sorter och pröva mi fem båd på friland och i växthuset, så nock har jag lärt mi någe, har hållt på i över tio år, med många olika sorter från cocktail på ca 10gr till biff på 500 gr och stuff...tycker det ger så mycket med tomater eftersom du kan göra så mycket med dom tillsammans med chili och vitlök, men som sagt det tar tid att lära si dom små knepen...
men jag fickc såna blad på hortensian jag planterade ut och det var för att solen kom åt för mycket så det var bar att ha bättre duk för tills dom blivit vana vid solen och nu går det jättebra...
cillapilla
28-06-2011, 16:00
[quote name='snobbenkatt' date='20-06-2011, 22:15' post='1423605']
och sen ge dom näring när dom börjar blomma....tomater kan vara kinkiga, ...
Vad för näring ska de ha? Är rädd för att ge dem för mycket ...
Läst nånstans att man kan kasta ner en näve algomin i en hink med vatten och låta stå över natten tills allt löst upp sig – och sedan vattna med det, typ två gånger i veckan.
Christine D
29-06-2011, 14:17
Det finns tomatgödselpinnar som man sticker ner i jorden och näringen frigörs varje gång du vattnar, räcker i två månader tror jag. Finns att köpa på Garden centras.
Leonard91
01-07-2011, 13:27
Sök på nässelvatten, det är bra näring till tomater.
Guldvatten (urin utspädd 10ggr med vatten) är också bra näring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.