|
Vi har flyttat till hus nu i vinter, och nu är trädgården äntligen framme. Eller äntligen, den ser ut som skit rent ut sagt.
På framsidan har vi en plätt som ska föreställa en gräsmatta, men istället är det bara lera, mossa och ogräs. Dessutom så är den så pass liten att vi inte kommer kunna använda den till något iaf om vi sår gräs.
Så därför vill jag göra om den till en enda stor rabatt. Den är kanske 1*5 meter, har endast morgonsol (dock skymt till viss del av busken mot grannen) och ev lite lite eftermiddagssol.
Men vad sjutton kan jag plantera/så där som kommer växa där i sommar? Och när bör jag göra det? Behöver jag gräva ur mycket innan jag lägger ner köpt jord?
Det får gärna vara massor av olika färger och höjder, bara det är lättskött då jag inte besitter alltför mycket kunskaper.
Kan ladda upp en bild också om det hjälper?
I min skuggrabatt (sol på morgonen) har jag bl.a. ormbunkar, löjtnanshjärta, lungört (brokiga blad som är vackra hela sommaren, och blå-rosa blommor på våren. Rekommenderas starkt!) blågull, lammöron, krollliljor. Dessutom såpnejlika men den rekommenderar jag INTE; den sprider sig för mycket. Dessutom några funkior och vårlökar. Alla dessa är mycket lättskötta; det enda jag gör är att ta bort det vissna på våren.
Ja det gör inget om det sprider sig och lever sitt eget lilla liv, bara det är en lättskött fin rabatt. Gärna fleråriga växter.
Just ja, köper man dessa som färdiga plantor eller frön? För färdiga plantor då blir det väl tusentals kronor?
Jag tror att folk blir jätteglada om du laddar upp bilder och ger så mycket information som möjligt.
Jag tolkar det som att det är ganska skuggigt och då är det väl en del färgglada blommor som du inte kan ha. Utbudet är nog ganska stort ändå.
Titta runt, hitta saker du gillar, och ha inte för bråttom om du inte är helt säker på vad du vill....
Såhär ser plätten på framsidan ut.
Asch, gör ett nytt försök.[attachment=59628:framsida_1.jpg]
Ja jag vet faktiskt inte vad jag vill ha där ute. Tycker det är så svårt när jag inte vet vad jag kan ha, när det ska planteras osv.
MissLeia
10-04-2011, 18:14
Jag tycker att du ska invänta nästa vår innan du börjar peta på saker, för man vet aldrig vad som dyker upp. Jag kan erkänna att jag ångrar mig gruvligt att jag gick fram som en ångvält min första sommar i detta huset. För ärligt, allt ser ut som skit just nu på vårkanten. (Jag flyttade också in vintertid)
Man vet ju inte hur pass mycket hackande det blir i buskarnas rötter, de kanske tar stryk. Garanterat snor de vatten. Mitt gräs är fint på sina ställen men nu ser det ut som sju svåra år. Kanske kan pimpa tillfälligt med lite större krukor i grupp här och var innan du går bärsärka. Så att du ser hur det är under en säsong så att det sakta kan växa fram ideér.
CITAT (MissLeia @ 10-04-2011, 19:14)  Jag tycker att du ska invänta nästa vår innan du börjar peta på saker, för man vet aldrig vad som dyker upp. Jag kan erkänna att jag ångrar mig gruvligt att jag gick fram som en ångvält min första sommar i detta huset. För ärligt, allt ser ut som skit just nu på vårkanten. (Jag flyttade också in vintertid)
Man vet ju inte hur pass mycket hackande det blir i buskarnas rötter, de kanske tar stryk. Garanterat snor de vatten. Mitt gräs är fint på sina ställen men nu ser det ut som sju svåra år. Kanske kan pimpa tillfälligt med lite större krukor i grupp här och var innan du går bärsärka. Så att du ser hur det är under en säsong så att det sakta kan växa fram ideér. Jag har sett bilder på gräsmattan även under sommartid, och det ser bra tråkigt ut. Den andra gräsmattan på baksidan är bara ett mosstäcke.
kerstin z5-6
10-04-2011, 19:31
skuggrabatter är bland de vackraste, ser det ut som du säger är det nog bara att sätta igång  36.jpg
Gången ser lite lång och tråkig ut. Men det kanske avhjälps med att det händer något på andra sidan? Vi kanske också får ett konstigt perspektiv, som gör att den ser längre ut än den är?
Annars kanske du ska utvidga gången någonstans på mitten, in mot häcken, med några plattor (kanske även mot andra sidan?), så att det blir en liten miniuteplats på mitten av gången.
Kanske lite vintergröna bollar på höjden? Det kan vara vettigt att blanda upp med lite vintergrönt - särskilt på höjden - vid entren. Kan vara lite mysigt om inte allt är "kalt" hela vägen in (förutom på marken).
CITAT (Tullia @ 10-04-2011, 20:35)  Gången ser lite lång och tråkig ut. Men det kanske avhjälps med att det händer något på andra sidan? Vi kanske också får ett konstigt perspektiv, som gör att den ser längre ut än den är?
Annars kanske du ska utvidga gången någonstans på mitten, in mot häcken, med några plattor (kanske även mot andra sidan?), så att det blir en liten miniuteplats på mitten av gången.
Kanske lite vintergröna bollar på höjden? Det kan vara vettigt att blanda upp med lite vintergrönt - särskilt på höjden - vid entren. Kan vara lite mysigt om inte allt är "kalt" hela vägen in (förutom på marken). Det kan hända att gången ser längre ut på bilden än vad den är i verkligheten, men den är lång. Och tråkig. Det kanske inte syns på bilden, men det finns som en uteplats nedanför fönstret. CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2011, 20:31)  skuggrabatter är bland de vackraste, ser det ut som du säger är det nog bara att sätta igång  36.jpgOj vad fint, hur har du gjort denna rabatt? Bara blandat lite olika?
kerstin z5-6
11-04-2011, 09:37
Detta är en upphöjd torvrabatt i halvskugga,Växterna är valda efter färg och vad som trivs i sådant läge, samt blom större delen av säsongen,snödroppar o krokus först Heuchera som finns i ett otal bladfärger,blåbarrigt,låga rhododenron, Rhododenron luteum-gulblommande,krollliljor rosa o vita, kransveronika, samt ett stort bestånd av Meconopsis/bergvallmo 33.jpg ajuli blåberg.jpg 32.jpg Man kan även ha mindre odlingar direkt i grusblandad jord i skugglägen Ett sätt att förändra en lång rak yta är att göra en något upphöjd slingande rabatt som avslutas med grus mot den befintliga gången, ger ett mjukare mer spännande intryck.Testa med att lägga ut en vattenslang på marken
Matillin
16-04-2011, 11:53
Uppdatera gärna med någon mer bild eller en där man ser mer av hur det ser ut. Svårt att ge tips när man inte känner till hur det ser ut bredvid eller framför? :-)
Crazy4Flowers
16-04-2011, 21:20
Vilken zon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|