Peztis
Förra året hade jag en motorväg mellan en myrstack på grannens tomt och vår trädgårdskompost. Under vintern har skogsmyrorna flyttat in i hushållskomposten...
Om jag sparkar lite på brädorna (har en Stiga Kitchen) så väller det fram myror.
Som min man sa, det ser ut som rena skräckfilmen när de kryper fram ur springorna i dessa mängder!!!

Nu när det är lite varmare så har de även kommit fram ur trädgårdskomposten och finns i alla tre facken. Jag började tömma dem i höstas så det mesta ligger i en hög brevid och där finns de såklart också.

Så vad gör jag nu? Det går inte att gräva i trädgårdskomposten för de kryper då upp på en och skogsmyror bits!!!
Att hälla ut Myrr känns ju sådär med tanke på att komposten sedan ska ut i land och rabatter...
Tar växter upp det som är farligt i Myrr?
Gunilla T
Ja, Myrr innehåller Imidakloprid som är systemiskt dvs växter tar upp giftet.
Peztis
Idéer om hur man ska bli av med myrorna?
MissLeia
CITAT (Peztis @ 10-04-2011, 20:09) *
Idéer om hur man ska bli av med myrorna?

Hej! smile.gif

Jag har också problem med myror, min strategi är vatten, vatten och vatten. I en kompost om den blir riktig genomblöt så borde de ju inte trivas.
Peztis
Men det är det som är så konstigt! Min hushållskompost är inte torr, tvärtom nästan!
Men där har det varit varmt hela vintern och det har funnits sådan de kan mumsa i sig så det har väl varit perfekt för dem.
Gossen Ruda
Gräv runt och vattna. Använd handskar.
Peztis
Om det ändå räckte med handskar...

Imorgon ska jag försöka ringa till Anticimex eller dess motsvarighet hos vårt försäkringsbolag.
Det här har gått långt över vad jag klarar av, tror jag. Hushållskomposten är helt "inmyrad" precis som alla de tre facken av trädgårdskomposten samt den stora högen utanför.
Brevid komposten är en stooooor hög (typ 3x5 m och tre meter hög) med ris som ska brännas eller malas ned och idag upptäckte jag att den är i stort sett en myrstack den med, man kunde höra hur det knastrade ifrån den när myrorna rörde sig!

Så som ni förstår så är det ingen lite myrstack som måste tas omhand, det här är en INVASION!

Peztis
Pratade precis med Nomo el vad de nu hette och de säger att utomhus är allt så enormt reglerat på vad de får göra vid sanering att de i stort sett inte kan gör anågot alls.
Jag måste få kommunens tillstånd först för en sanering.

Får nog först och främst se komposterna som förlorade... crying.gif I alla fall för växthus och land. Det borde ju gå att hälla ut i rabatterna trots bekämpningsmedel.
Men jag ska ta mig till Plantagen och se vad de har för utbud av läskiga saker att hälla ut.

Det jobbiga är ju att det går knappt att vara där... Annars hade man kanske kunnat sålla komposten och hälla ut den tunt på en pressenning, då lär ju myrorna fly ifrån den. Då borde kompostmaterialet bli fritt från myror och då kan jag hälla det i landet och växthuset.

Tips tas gärna emot!
Gossen Ruda
Massiv behandling med Myrr är nog det enda att göra. Tror att det går att vattna ut också. Sen får du kanske lägga komposten på hög något år för giftet borde brytas ner så småningom. Myror ÄR besvärliga att bli av med utan gift.
Crazy4Flowers
Vad är det för medel som Anticimex använder, dom lägger ut block av något som dom tar med sig in i boet och alla dör.
Peztis
Var på Plantagen idag och köpte två saker so jag tänkte jag kunde börja med i alla fall.
Det första är Myrr i pelletsform som de ska bära med sig ned i stacken och efter en-två veckor så ska den vara död. När jag kom hem och lästa på lappen invändigt så står det ju att mot skogsmyror är det intelika effektivt utan mot svartmyror. rtfm.gif
Sedan hittade jag ett ekologstk Myrr som man ska kunna hälla i trädgårdsland mm.

Jag har hällt ut pelletsen så får vi se om det försvinner ned i boet/boen. Sedan får jag väl prova Myrren...

Börjar med detta...

Tittade på¨stacken hos grannen (går förbi den ned till brevlådan) och där är det inte mycket liv.
Inte så konstigt eftersom de har flyttat till mig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon