Hej!
Jag är en tjej bosatt i Lund/Malmö som så smått börjar försöka mig på att odla grönsaker.
Förra sommaren odlade jag lite för första gången och nu tänkte göra det igen. I år ska jag dock testa lite nya saker och dessutom börja lite mer i tid. Min tanke är att odla tomat, potatis, bönor, zucchini, purjo, smultron och kanske jordgubbar (+ lite andra grejer som jag odlade förra året och som jag tycker att jag har koll på).
Jag har endast tillgång till ett jättelitet land så jag funderar på möjligheten att odla i hinkar.
Potatis tänkte jag odla i två stycken 20-liters-hinkar. Hur går det till när man groddar potatisen? Jag har även hört att man ska kupa plantorna. Hur gör man då? Hur många potatisar kan jag sätta i en sådan pass stor hink?
Tomater tänkte jag odla två stycken plantor i krukor eller hinkar. Hur ska jag plantera?
Funderar även på om det är möjligt att odla smultron och jordgubbar i hinkar.
Purjolök. Fungerar det i hink/kruka? Förodla innan?
Och hur är det med zucchini? Hur mycket plats behöver man för det om man t.ex åtminstone vill få runt 5-10 st under sommaren. Dessa tänkte jag odla i land. När måste jag börja odla? Ska man förodla inomhus först?
Bönor tänkte jag också odla på land. När måste jag börja med det? Förodla inomhus?
Jag undrar även vilken jord man ska ha till de olika sakerna. Kan man ha ungefär samma till allt?
Så alla tankar runt detta är välkommet. Ge gärna tips på sådant man inte får missa med de olika växterna och jag tar också gärna emot tips på sorter som är lätta.
Mvh/Helena