Beatis
Hej!

Jag är en tjej bosatt i Lund/Malmö som så smått börjar försöka mig på att odla grönsaker.

Förra sommaren odlade jag lite för första gången och nu tänkte göra det igen. I år ska jag dock testa lite nya saker och dessutom börja lite mer i tid. Min tanke är att odla tomat, potatis, bönor, zucchini, purjo, smultron och kanske jordgubbar (+ lite andra grejer som jag odlade förra året och som jag tycker att jag har koll på).

Jag har endast tillgång till ett jättelitet land så jag funderar på möjligheten att odla i hinkar.

Potatis tänkte jag odla i två stycken 20-liters-hinkar. Hur går det till när man groddar potatisen? Jag har även hört att man ska kupa plantorna. Hur gör man då? Hur många potatisar kan jag sätta i en sådan pass stor hink?

Tomater tänkte jag odla två stycken plantor i krukor eller hinkar. Hur ska jag plantera?

Funderar även på om det är möjligt att odla smultron och jordgubbar i hinkar.

Purjolök. Fungerar det i hink/kruka? Förodla innan?

Och hur är det med zucchini? Hur mycket plats behöver man för det om man t.ex åtminstone vill få runt 5-10 st under sommaren. Dessa tänkte jag odla i land. När måste jag börja odla? Ska man förodla inomhus först?

Bönor tänkte jag också odla på land. När måste jag börja med det? Förodla inomhus?

Jag undrar även vilken jord man ska ha till de olika sakerna. Kan man ha ungefär samma till allt?

Så alla tankar runt detta är välkommet. Ge gärna tips på sådant man inte får missa med de olika växterna och jag tar också gärna emot tips på sorter som är lätta.

Mvh/Helena
Beatis
Hej igen!

Har nu kommit på att jag ska så sockerärtor istället för bönor. Vad ska jag tänka på med dem? Ska jag förodla?
Preussen
CITAT (Beatis @ 10-04-2011, 20:16) *
Hej igen!

Har nu kommit på att jag ska så sockerärtor istället för bönor. Vad ska jag tänka på med dem? Ska jag förodla?

sockerärtor kan du så redan nu. jag sådde mina i veckan. odlar i malmö.

kupning av pantofflor innebär att man skjuter mer jord till dem så om man odlar i spann lägger man mer jord till dem. förgroddning gör du bäst genom att lägga dem i ett rum med normalt ljusinsläpp, jag har norrfönster på det rum jag groddar i. pantofflan kan ligga på en blöt tidning i en låda, äggkartonger fungerar fint det oxå.

squash och pumpa kan du så direkt på friland här nere. jag sår i första veckan i maj genom att gräva en grop som jag fyller med gödsel eller kompostmaterial. ovanpå gropen lägger jag ca 3cm jord och ovan fröna ställer jag genomskinligt plastkärl. nedbrytning av gödsel/kompost alstrar värme och plastkärlet fungerar som växthus. du kan förodla men jag tycker det blir mer bökigt.

bönor sår du i maj när jorden är varm. inga krusseduller.

dina olika grödor har olika näringsbehov. potatis och bönor/ärtor behöver inte så mycket kväve (N) som tomat, squash och purjolök. de sistnämnda fungerar bra i påskogödsel 5säckar a 100 medan de andra fungerar sysav kompostjord utmärkt till eller billigaste plantjorden. baljväxterna behöver en bakteriekultur som gör att de fixerar kväve men det är bara att ta en näve jord från landet där det tidigare odlats baljväxter och lägga i spannen/kärlet där du ska odla dem.

Beatis
Tack för svar!

Jag tänkte på det där med groddning av potatis. Varför ska man ha dem på en blöt tidning? Jag försökte hitta något att lägga dem i och det enda jag hittade var en ugnssäker form i glas. Funkar det? Eller ska jag klä den med något, t.ex tidningspapper?
KRT
Angående tomater: Välj rätt sort så är det inga som helst problem att odla i hink! Och ska de stå ute, välj en sort som klarar att stå på friland (alla tomater fungerar i växthus, men inte alla trivs lika bra på friland (dvs ute)......

Jag har just nu (jag försådde mina tomater i februari - var liiiiiiiite otålig:)), en tomatplanta som är ca 30 cm hög och som bär tomater redan! Tror det är en Vilma, en busktomat som ska vara tidig. Den står i en vanlig fyrkantig kruka som är ca 10x10 cm. Den ska ut så småning om - antingen i kruka eller på friland.Var liksom inte beredd på att den skulle gå i blom så tidigt, den står under extrabelysning och 15-18 grader på en hylla där jag har växter jag försår.

Har också kronärtskocka, pumpa (som också blommar, jag börjar tro att jag försådde liiiite tldigt smile.gif), chili och paprika. Alla, utom pumpan, ska stå i kruka mot en södervägg när det väl är dags att flytta ut dem.
kerstin z5-6
har du smakat dem annu ? angel_not.gif
KRT
Väntar tills de blir röda, just nu är de stora som ärtor och nästan lika gröna smile.gif
Preussen
CITAT (Beatis @ 16-04-2011, 13:16) *
Tack för svar!

Jag tänkte på det där med groddning av potatis. Varför ska man ha dem på en blöt tidning? Jag försökte hitta något att lägga dem i och det enda jag hittade var en ugnssäker form i glas. Funkar det? Eller ska jag klä den med något, t.ex tidningspapper?

har du något gammalt läskburkeflak i papp så går det ypperligt. ta annars ett från affären. blöt tidning eller jord ge fukta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon