Trädgårdsmåstaren
Jag har en del små sådder på gång, och jag har förstått att man ska avhärda dem och sedan plantera ut när risken för nattfrost är över. När är det då, undrar man. Jag bor i Mälardalen, om det är någon hjälp. Hur vet ni andra i detta avlånga land när risken är över?

Jag har både dahlia-knölar som ska ut, egna uppdrivna plantor av olika slag och så nyinköpt jättedaggkåpa. Kan den senare planteras ut nu, om jorden är tillräckligt "redig"? De har ju stått ute på plantskolan i alla fall, och borde väl åtmisntone vara avhärde?

Tacksam för vägledning, för jag känner mig väldigt osäker på den här punkten.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar säga efter järnnätterna passerat och de ska traditionellt komma i början av juni men de senaste åren tycker inte jag det varit frost i början av juni på de flesta håll i mälardalen så har man avhärdat väl och kanske har lite fiberdukar beredda brukar man kunna plantera ut i slutet av maj.

Om daggkåpan stått ute dygnet runt i plantskolan kan de planteras ut ifall det går att gräva i marken.

Dahliabladen brukar inte tåla frost
Trädgårdsmåstaren
Åh, tack Åsa, det var snabbt svarat. Men vad länge man måste vänta... Jag har just nu jättedaggkåpan i litet balkongväxthus med frostvakt, tillsammans med kryddväxter som också ska i jorden senare. Jag har börjat ta ut dem på balkongen ibland, men det räcker kanske inte för att det ska vara tillräckligt avhärdade? De åter ju in i växthuset igen till natten.

Om dahliaknölar har jag hört att de ska in när första frosten har kommit. Tål knölarna alltså frost, trots att bladen inte gör det?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja knölarna klarar sig det är ju varmare i marken än i luften då nattfrosten kommer på hösten
Alexander-VG-zon3
som åsa skriver marken skyddar mot frost även nu och till hösten, däremot även om du planterar ut knölarna tidigt så kommer inget hända av att det fortfarande är för kallt i jorden. ev plantera ut i kruka nu ute, där man kan kontrollera vattenmängden och ta in vid frost. solen värmer ju ockås upp jorden mer i kruka.

dahlior kan man ju enkelt förodla inne och sedan ta ut efter frostrisken är förbi (avhärda bladen mot solen). just nu har jag mina förodlade dahlior på balkongen bakom skugggardin som tas in vid ev frostrisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon