merlin68
Håller på och funderar vilka potatis sorter jag ska odla i år. Har odlat king edward i många år nu och rödskaliga cheri. För ett par år sedan testade jag två estniska sorter som gav hyfsade men ganska små sommarpotatis. Nåt år hade jag sparrispotatis men blev inte så där jätteförtjust i de heller. Kongo var mest roliga att se på och göra mos av när barnen var yngre, rocket var tråkig i smaken. Låter jag gnällig tongue.gif Hjälp mig att välja rätt i år sos.gif Så här ser önskemålen ut:

* en fast "salladspotatis" avlång och slät i formen
* en tidig sommarsort
*en fast stor vintersort som går att lagra läääänge
* en mjölig vintersort som går att lagra lääänge

Preussen
amandine. frans sparrispotatis som svarar an på första sorten du vill ha.
EKLO
Goda och tidiga är Timo och Pentland Javelin (Kullens favorit) tycker jag. Timo vinner något i smak enligt mig, gulaktigt kött, Kullens favorit är snyggare om man som jag gillar vita runda midsommarpotatisar.

Vinterpotatis brukar jag använda asterix (fast) och kanske cherie (men den räknas kanske inte som sen, fast jag använder den så)
merlin68
Tacför tipsen. Det blir Timo för färskpotatis, asterix sen fast och king edward sen mjölig samt cheri för potatissallad. Få se om jag får tag på nånting mer "spännande" ocksåsmile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon