En fånig fråga: skall man liksom vika till rullen i nederkant (då blir den vinglig) eller kan man bara ställa den rakt ned i en plastbytta (med risk för att jorden åker ur när man skall plantera ut den i landet)? /Sara
Ingen alls fånig fråga eftersom jag har klurat på samma sak!

Funderade på om man skulle trycka ned lite tiningspapper i botten. Eller trycka och trycka... Jag tänkte man skulle stoppa ned en bit papper och "klä" den nedersta biten med tidningspapper.
Funderade även på fiberduk men de tär inte så mysigt att få ned i jorden.
Red Top
10-04-2011, 23:41
Man behöver inte vika inte in någonting. Fyller bara toarullen med såjord, ev vanlig blomjord ngn centimeter i botten. Trycker till lite. Ställer rullen i en lagom burk/plastbytta, rund eller fyrkantig. Stoppar i fröet, vattnar och sätter sig och väntar på att det ska gro.
När det väl är dags att stoppa ner rullen i jorden utomhus, har det förhoppningsvis bildats rötter, så att jorden håller sig på plats. Jag har aldrig haft problem med att jorden runnit ut.
Här är en bild på luktärter jag sådde häromåret.
[attachment=59643:b_007.JPG]
Det har bildats lite ytligt mögel på rullarna, eftersom de står i det fuktiga växthuset, men det gör inget. Det är det bara att låta det torka upp lite och sära på rullarna, innan nästa vattning.
Eva i Skåne
11-04-2011, 06:05
Jag säger som Red Top - inga problem att jorden åker ut när fröet grott och fått rötter. Gör inget onödigt arbete
grycken
11-04-2011, 07:07
Jag har klippt flikar i nederdelen av toarullen och sen vikt över som botten. Då stannar jorden kvar. När jag planterar ut viker jag ner flikarna igen.
Så bra tips, undrade just hur man kan göra....
Jag brukar ställa dem i en glasslåda och sen fylla på jord. Det gör inget om jord kommer MELLAN rullarna oxå; tvärtom ganska bra för då torkar de inte ut så fort. Har inget i botten.
CITAT (Eva i Skåne @ 11-04-2011, 07:05)

Jag säger som Red Top - inga problem att jorden åker ut när fröet grott och fått rötter. Gör inget onödigt arbete

Samma här...rotmassan håller allt på plats!