Stintan
Hej!
Jag har läst att man kan använda mald paprika eller peppar blandat med vatten mot rådjur och harar som käkar upp tulpanodlingen. Då är min fråga: Kan jag använda Sambal Oelek till vattnet, det är ju också starkt, både i doft och smak.
Tacksam för svar.
Anna-Karin Lundberg
Det är nog bara att testa. Jag rekommenderar staket, tror att "trädgårdsrådjuren" bara gillar att det bränner till lite, typ som när man själv äter wasabi. Skogsrådjur äter inte en massa växter, de som finns nämnda i böckerna som "rådjurssäkra", men dessa växter gillar trädgårdsrådjuren. Jag säger bara STAKET!
Lokan
Det är nog ingen större skillnad på rådjuren.... vi har bara helt vilda, "skogsrådjur" här och dom smaskar nog i sig det mesta om dom råkar komma förbi! Det som hjälpte den stackars Rhododendronen från att bli helt uppäten, var fårull!!
Stintan
Jo, men visst! Nu har vi staket och dom bryr sig inte det minsta om det. Har varit här och ätit äpplen i vinter och det bjuder man ju självklart på......men tulpanerna.......nja
Anna-Karin Lundberg
Saketet måste vara högt. Jag bytte mitt enmeters, som de svävade över, till ett tvåmeters, och det tar de sig inte över. Det bästa jag gjort för min trädgård!
Motti
Ta och blanda blodmjöl och terpentin dränk oasis i det och sätt dom på käppar runt trädgården det ska vara väldigt effektivt enligt en Moster som prövat;) ,själv köppte jag Blommande Ormnbunke ( Incarvilléa) på Trädgårdsmässan som sägs hålla borta Rådjur på 5 kvm håll .
mamamaggan
Rådjuren lämnar mina lökväxter i fred sedan jag satte vitlök i kanten på rabatterna. Funkar jättebra hos mig iaf.
amaira
När det gäller lägre växter (krokus, tulpaner, och likande) som jag har i gräsmattorna eller urnor framför trappen, samlar jag på gamla tjusiga fågelburar, smådjursburar, frysboxgallerlådor, osv, och sätter över. Lätta att flytta dit de behövs, och alls inte fula. I mina ögon charmigare än "trädgårdstomtar". biggrin.gif

Sedn har jag en del av trädgården inhägnad, där jag i lugn och ro (nästan) kan odla sånt som jag är rädd om och värnar extra mycket.
Motti
Bor man mitt ute på landet som vi gör och har 1800 kvm tomt vid en sjö så blir det lite svårt att hängna in allt,peppar peppar så har vi aldrig haft problem med Rådjur och Hare fast vi odlar mycket på friland.Bor man på landet bör man vara medveten om att att det är vi som är inkräktarna inte Rådjuren och Haren de har strövat där långt innan vi hittade dit .
Stintan
Tack så mycket för alla svar. Vi valde att köpa blodmjöl som blandades med vatten och detta verkar fungera bra. Förstår att djuren backar, för det var ingen angenäm doft.

Så får jag önska alla vänliga människor en GLAD PÅSK!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon