catlady
11-04-2011, 14:28
Jag planterade Klematis på varsin sida av min 2 m breda x 2 m höga trä-ark/ingång/pergola för ett 3 år sedan, men det har verkligen inte blivit något av dem. Ett par grenar med kanske 3 blommor var är det enda som kommit upp varje sommar, och varje vinter har allt brutits av och dött (antagligen mest pga dåligt växtstöd, men också pga kalla vintrar).
På rean i höstas köpte jag en planta Blåregn, och nu funderar jag på att flytta en av klematisarna till bredvid den andra på ena sidan av ingången, och sätta Blåregnet på andra. Kan man plantera två olika Klematis-sorter precis bredvid varandra? Eller är det bättre att flytta dem helt och hållet, sätta dem mot en vägg istället kanske? Jag har hört att Blåregn kan vara lite kinkigt, hur snabbt växer det?
Ut från ingången på ena sidan löper en 3 m lång mur som jag tänkt plantera Bokharabinda vid (jag vill täcka muren snabbt). Jag funderar över om en planta räcker? Hur snabbt kan man räkna med att den växer till sig?
Och en sista fråga: Är det en bra tid just nu, eller är det någon av växterna som hellre ska flyttas/ planteras till hösten?
Tacksam för alla svar och tips!
Finn Klematis
11-04-2011, 16:16
Hej!
För att lämna ett fullständigt svar behöver jag veta, vad är det för slags klematis?
Dom flesta bör klara zon 1.
Jag flyttar mina klematis i September. Om Du sätter rotspärr mellan Dina klematis
så är det inga problem att ha dom sida vid sida. Dock skall det vara samma Klipp-
grupp. Klematis Paul Farges (Summer Snow) kommer att täcka Din mur.
MVH.
Finn
Krolliljan
11-04-2011, 21:00
Jag har flyttat mitt blåregn två år i rad i mars innan lövsprickningen. Det gick jätte bra.
Jag har haft det i ca 5 år. Det växte lite sparsamt de första åren kanske beroende på att det stod lite blåsigt. Faktum är att det har vuxit bättre när jag flyttade det. Nu står det i söderläge och ganska vindskyddat. Blommade inte förrän förra året förmodligen för att jag låtit det växa till sig till "rätt storlek". Det ska visst klippas rätt hårt för att blomma.
catlady
12-04-2011, 09:16
Tyvärr har jag inte lapparna kvar, så jag vet inte vilka Klematis-sorter jag har... Men nu när jag funderat lite på det så tror jag att jag ska flytta dem helt, sätta dem mot en snäll vägg istället för mitt i blåsten.
Jag hade också tänkt låta Blåregnet växa till sig ordentligt, men det kanske det gör ändå, även om man klipper?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.