catlady
Jag har verkligen barkfläcksjuka på ALLA mina rosor, både på 2 klätterrosor (bl.a. New Dawn) och på 7 st rabattrosor - dessutom står de på olika ställen på tomten, långt från varandra! Varje vår klipper jag ner dem rätt ordentligt, men sjukan återkommer. På vissa av rosorna skulle jag behöva klippa ner dem helt till marken för att få bort allt - går det? Kan rosen återkomma? Eller borde jag bara gräva upp och slänga dem? Byta till andra rosor, eller kanske t.o.m. andra växter?

Tacksam för alla svar och tips!
Ezereht
Är du säker det är barkfläck då?
catlady
Ja, det är jag.
kerstin z5-6
Du behver inte klippa.Barksjuka finns, svartflack likasa men rosorna blommar iaf..man bryr sig inte efter ett tag smile.gif
Kajsa
Har börjat klippa mina rosor och en del har barkfläcksjuka här med, jag klipper bort så mycket det går och det blir hårt ibland, ända ner i backen. Grenarna torkar in med tiden så dom dör långsamt.

AnnammA
Finns hos mig med...Tråkigt. angry.gif
svennis
De har vi också men det slår ut nytt ner vid basen, under det sjuka ,
Ingrid Bergman
Blev dålig bild mendet lyser lite rött

i b.JPG
Ezereht
Kanske var den kalla vinterN?
AnnammA
CITAT (Ezereht @ 16-04-2011, 00:47) *
Kanske var den kalla vinterN?

Jo, här i Skåne blev det såå snabbt&tidigt snö och kallt...Jaa, vintern tror jag är en av orsakerna.
Kajsa
Den som vill läsa om Barkfläcksjuka gå in på Svenska Rosensällskapets hemsida där har Eva Stade en artikel om svampsjukdomar på rosor, hon skriver " att mjöldaggsangrepp på rosor kan bli inkörsporten för svampen "

Vet bara att jag har mera barkfläckssjuka än jag har svartfläck idag bland rosorna. Blir det för mycket så gräver jag till sist bort rosen, inte får man barkfläcksjuka på Rugosa rosorna.
Bee
Men, är barkfläckssjuka ett svampangrepp? Jag trodde det hade med kylan att göra. Då är man ju helt såld! Hur skall man avgöra vad som är vad - köldskada eller svampangrepp?
Kajsa
Ja det är en svamp, läs på Svenska Rosensällskapet ! Du ser tydligt hur grenarna ser ut på min bild ovan, så ser inte köldskador ut, dom blir svarta och fryser ner, inte dom där röda färgerna.
Bassam
Hej
Det är bra om du förbättra jord genom att försöka gör bra väldränerad plus ge rosor bra näring och försöka beskära de bra för att de ska få bra luft.

Men det är bäst om man ta bort all skadad delar och bränna dem,
Men om fläckar små man kan pensla dem på svampmedel.

H:Bassam

catlady
Ja, jag tror definitivt det varit de långa, blöta och kalla vintrarna på sistone.

Men då fortsätter jag som jag gjort, och skulle det knipa till något år så får jag klippa av dem vi jorden helt enkelt.

Tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon