Full version: Vad är detta?
Janbanan
Jag äter mycket frukt, och när jag är klar stoppar jag kärnorna i krukor ist för att slänga dem. Detta är resultatet. Allt jag vet om den här växten är att den kommer från en kärna av en frukt.

Kärnan som satt runt bladen när den kom upp såg var ungefär lika stor som en apelsinkärna, fast jämnare och plattare. Ni ser en ny planta av samma sort komma upp under denna på bilden, kan vara lite svårt att se dock.

Någon som vet vad det kan vara?

Aqvakul
Det ser citrusaktigt ut...
Janbanan
Tack för svaret. jag har inget minne av att ätit annat än klementiner, och vad jag vet har de inte taggiga blad. Men jag är inte så erfaren, så vad vet jag? smile.gif
Alexander-VG-zon3
vad har du ätit för frukter och sått ?

det är inte citrus, alla har hela blad, svagt tanade en del med vingar (undantag finns dock som citrontörne).

har du närbild på bladen ? eller möjli9ghet till större bild ?

någon körsbär (kanske Prunus avium - sötkörsbär) ?. eller äpple ?
Janbanan
Lite fler och större bilder:

Jag äter allt möjligt, men de ja brukar så är oftast olika ovanliga/exotiska frukter. smile.gif

aram22
CITAT (Janbanan @ 12-04-2011, 16:22) *
Lite fler och större bilder:

Jag äter allt möjligt, men de ja brukar så är oftast olika ovanliga/exotiska frukter. smile.gif

den anndra bilden ser nästan ut som en paprika planta för mina ser såg ut så när dom komm upp
Janbanan
Paprika har jag inte ätit och sått.

Den andra bilden är på samma växt och en mindre av samma sort. Det är för att visa hur kärnan ser ut (den sitter runt de första löven).
BigDaddy
Citrus - no way
Jag skulle sätta mina pengar på äpple. Jag är en nybörjare på odling men för mig är det där garanterat äpple.
Man ser det både på bladen & kärnan tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon