|
Full version: Mitt husdjur
Gossen Ruda
11-04-2011, 19:01
Den här sötnosen sitter just nu på väggen bakom mig. Är hon inte söt? Eller är det en han?
sqrulan
11-04-2011, 19:16
 Åh fy så vidrig!!! Hoppas att jag aldrig behöver se en sån stor en, har redan 2 mindre spindlar på mitt samvete!
malcolm
11-04-2011, 19:19
Jättesöt, hade något liknande boende bakom elementet i badrummet en hel vinter för några år sedan. Skulle aldrig fallit mig in att ha ihjäl den.
Meriona
11-04-2011, 20:13
Vilken stor!
Ser ut som en Kärrspindel  i spindelvärlden är det honan som brukar vara störst. Söt! är ni galna eller ? spindlar är ju äckliga
Myosotis
12-04-2011, 09:23
Den är jättefin! Vad är det för art? Det är trevliga husdjur, jag släger aldrig ut mina.
Gossen Ruda
12-04-2011, 09:46
Troligen är det den vanliga husspindeln Tegenaria domestica.
zaaritha
15-04-2011, 20:06
Se´n det blivit vår----äntligen----så bär jag ut spindlarna! I vintras skyfflade jag in dem under badkaret! Men ---har även burit ut en annan insekt; snabb, lyfter på ändan, när man rör vid den? Vad? Samt en "mask", ca 2 cm , brunaktig, liknande slät tusenfoting........... Sistnämnda skrämmer mej mest!
Gossen Ruda
20-04-2011, 09:21
Epilog i spindeldramat. Spindeln flyttade på sig någon dag senare. 2 meter snett uppåt. Sen försvann den men jag hittade den för några dagar sen. På golvet. På rygg med hopdragna ben. Dead as a dodo. Sånt är livet i spindelvärlden, och i alla andra världar.
malcolm
20-04-2011, 09:50
Stackars spindel.  Hoppas du ordnar en anständig begravning, må den vila i frid.
Fjortispower
20-04-2011, 11:36
Rebecca
20-04-2011, 12:36
Huuuh! Såna där fanns massor i min sambos tidigare lägenhet. De kan bli ruskigt stora... Jag hade tvättat ansiktet igår och torkat mig på en mindre handduk jag har i badrummet, och när jag en halv minut senare ska torka händerna på samma handduk kryper det ut en tjock snabb spindel, stor som en femkrona, och springer längs kaklet. Jag HATAR spindlar. Tänk om den krupit upp i min näsa när jag torkade ansiktet? Det är nog benen jag tycker är läskigast. De är så snabba, och jag får rysningar av själva rörelsen när de springer. Benen rör sig så obehagligt... *ryser*
Whiskuchi
20-04-2011, 12:40
Såna hade vi en del i källaren innan vi dränerade om en vägg. Ibland är de på boningsplan också men katterna brukar ta hand om dem då, jag hittar sönderbankade lik med hälften av benen saknade
Gossen Ruda
20-04-2011, 14:26
Nu kollade jag liket under stereoluppen men det skulle jag kanske inte gjort. Det sägs att husspindeln inte bits i onödan och det får man vara glad över, giftklorna är 2 mm långa! Svagt böjda och sylvassa. Inget keldjur precis.
Rebecca
20-04-2011, 14:34
Åh, uuuuuuh!! Min morfar berättar jämt en historia om att han blev biten i stortån av en bamsespindel när han var på toaletten i källaren i deras sommarstuga. Den historian känns plötsligt jobbigt sann.
skogstroll
20-04-2011, 14:40
jag skäms att säga det men även som skogstroll har man sina nojor. Även om jag börjat vänja mig vid spindlarna på handdukar, i sovrumstaket, soffan och morgonrocken så är det lite svårt ändå... De har så himla många ben och man vet inte vart de ska...  Undrar om de vet det själva
Fjortispower
21-04-2011, 11:26
CITAT (skogstroll @ 20-04-2011, 15:40)  jag skäms att säga det men även som skogstroll har man sina nojor. Även om jag börjat vänja mig vid spindlarna på handdukar, i sovrumstaket, soffan och morgonrocken så är det lite svårt ändå... De har så himla många ben och man vet inte vart de ska...  Undrar om de vet det själva
Orkidétjuven
23-04-2011, 03:31
Det bor en spindel bakom mitt sängbord. en annan bakom byrån i samma rum. 2 st Bakom hallbyrån, en bakom tvbänken och en bakom kylskåpet tror jag. Dessa är dock varianter med nät. Ett par hoppspsindlar av arten Trite planiceps srpinger runt med. De är så lustiga med sina huvuden som den kan vrida höger och vänster och uppoch ner. De ser smarta ut. Brukar mata dem ibland om jag har en fluga tillgängligt. [attachment=59964:Herr_trite1.jpg] [attachment=59965:Herr_trite2.jpg] Häromdagen hörde jag min partner ropa ifrån badrummet när han borstade tänderna om en spindel som satt i taket, och släppte ner sig i en tråd mitt framför anisktet på honom för att efter 1 minuts "tittande" hissa upp sig igen. Samma sak händer mig 2 timmar senare. Lustig än  Och lilla bönsyrsan  Söt!!! [attachment=59966:Herr_b_nsyrsa1.jpg] [attachment=59967:Herrb_nsyrsa2.jpg]
Myosotis
23-04-2011, 11:34
Vilken fin hoppspindel! Hur matar du den? Måste flugan leva för att den ska ta den eller kan man bara vifta med den? Äter den ur handen? Måste testa med min zebraspindel. CITAT (Orkidétjuven @ 23-04-2011, 04:31)  Häromdagen hörde jag min partner ropa ifrån badrummet när han borstade tänderna om en spindel som satt i taket, och släppte ner sig i en tråd mitt framför anisktet på honom för att efter 1 minuts "tittande" hissa upp sig igen. Samma sak händer mig 2 timmar senare... Haha vad söt, den kollar att ni verkligen borstar tänderna i tre minuter.
Orkidétjuven
23-04-2011, 12:23
Jag har gett honom både levande och döda flugor. De döda har jag bara lite lätt petat på med en potatissticka så de ser levande ut. FUnkar bra. Verkar lite rädd av sig när jag petar på dem med fingret istället. CITAT (Myosotis @ 23-04-2011, 12:34)  Haha vad söt, den kollar att ni verkligen borstar tänderna i tre minuter.  Ah, det var de han gjorde...
Och jag känner plötsligt hur det börjar krypa och klia överallt, håren ställer sig rakt upp pa armarna och jag börjar rysa..... Kan inte hjälpa det men jag HATAR spindlar. Speciellt de stora husspindlarna, de är gräsliga....
Jag vet att de gör nytta osv, men jag gillar dem ändå inte. Det var en mardröm när vi skulle fånga spindlar och artbestämma dem på zoologin, och det är en lika stor mardröm att hämta trädgårdsmöblerna i garaget efter vintern.
mamamaggan
23-04-2011, 15:19
Fina spindlar !
Måste berätta om min jobbarkompis som verkligen hade spindelfobi. Hon gick in på toa en dag , vi hör ett hiskligt skrik därinnefrån, dörren slås upp och hon kommer utrusande med byxorna nere .
Såg ganska kul ut men fy för att vara så rädd för spindlar.
zaaritha
23-04-2011, 19:20
Tja--jag gillar inte spindlar--men; försöker klara av dem! Däremot: tusenfotingar, spyflugelarver o liknande--jag får kväljningar o blir helt darrig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|