Frideborg
11-04-2011, 21:47
Hej!
Har ni något bra tips till vår spalje.
Vad skall vi så eller sätta som växer fort och täcker spaljen.
Hade funderat på Humle men nä...
Nåt som kommer att blomma vore ju trevligt.
Glad för tips.
mvh Frideborg
ingrids
11-04-2011, 21:50
Kan du säga lite mer - hur stor spalje, väderstreck, sol och i viken zon? Tätt eller luftigt växtsätt?
Frideborg
11-04-2011, 21:58
Spaljen är 100x180cm.
Den är västerläge.
Med lite skog 30 meter bakom.
En fin bänk framför spaljen.Rabatt vid sidorna.
Frideborg
trädgårds-nina
13-04-2011, 12:20
En av de bästa och vackraste spaljéväxterna tycker jag är clematis. Finns så många olika sorter och färger, och om man bara har koll på hur de ska klippas är de inte enligt mig svåra. Kolla bara om de klarar din växtzon!
ingrids
13-04-2011, 13:01
Jag upplever lite som att spaljen kan komma att fungera som "rygg" åt bänken och tänker då faktisk murgröna, eventuellt med variegerade blad där jag har för mig att det finns minst en ganska härdig. Eftersom det är rabatter på sidorna finns det ju blommor runt om. Murgröna är i och för sig inte så snabb men jag har sett hur man "formklipper" murgröna och gör gröna skärmar med fönster eller hål i och det ser himla coolt ut. Vild skog skymtar genom tuktad grönska.
Huggorm
13-04-2011, 14:29
Staketdruvor är också ett trevligt alternativ, som dessutom ger ätbar frukt. Zilga och Sukribe är två bra sorter som klarar sig i stora delar av landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.