åsaj
Jag har fått ett litet (6 m2) växthus som jag vill placera på enda möjliga platsen i torpets trädgård. Kruxet är att det kommer stå med 3 meter från närmsta hörnet till en grävd 3 m djup dricksvattenbrunn, tomten består av mycket sandig och stenig jord, bra dränerat med andra ord.

Vi kommer odla i markbäddar tror jag, jag är inte så insatt ännu, men det ska iaf vara så mycket odlingar som möjligt därinne. Nu tror min man att växthuset kommer läcka näring ner i vår brunn. Ska man gjuta något i botten så att ingen näring kan rinna ut? Eller försvinner den mesta näringen upp i luften om man skulle råka övergödsla?
MissB
Jag har inget svar på din fråga, men jag undrar över djupet. Är den verkligen bara 3 meter djup? Vår brunn är 90 m djup. Jag är ingen expert på brunnar, det lät så grunt bara?
malcolm
Jag tror inte det är någon större fara med att placera växthuset där du planerade.

CITAT (MissB @ 12-04-2011, 08:45) *
Jag har inget svar på din fråga, men jag undrar över djupet. Är den verkligen bara 3 meter djup? Vår brunn är 90 m djup. Jag är ingen expert på brunnar, det lät så grunt bara?

När jag fortfarande var gift hade familjen en stuga på Öland med grävd brunn och den var bara 3,60 cm djup, din är förmodligen borrad.
MissB
CITAT (malcolm @ 12-04-2011, 09:01) *
När jag fortfarande var gift hade familjen en stuga på Öland med grävd brunn och den var bara 3,60 cm djup, din är förmodligen borrad.

Ja det är den ja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon