tanteva
Hej! Våren verkar ha bestämt sig för att nå Dalarna. Nästan all snö är borta och i går skymtade jag lite gröna blad här och där i rabatterna + en liiiiten rosaröd knöl där rabarbern är.

Jag presenterade mig här på forumet för ett tag sen, men det är väl bortglömt nu smile.gif Vi köpte huset i oktober och det blev aldrig nånting gjort med trädgården innan snön föll, så det ser rätt bedrövligt ut. Om jag förstått det rätt så ska jag inte börja riva för mycket i rabatterna än, utan låta det mesta vara, men alla långa grejs ska man väl klippa bort i alla fall?

Vad ska man tänka på? Just nu ser trädgården ut som en katastrofzon smile.gif

Har gjort en första liten skiss/karta över trädgården så jag kan göra en "inventering" vartefter jag upptäcker vad som växer där.

Min enda plan för sommaren är att plantera 2 svartvinbärsbuskar. Svarta vinbär MÅSTE man ha smile.gif
Blomstertanten
CITAT (tanteva @ 12-04-2011, 11:18) *
Hej! Våren verkar ha bestämt sig för att nå Dalarna. Nästan all snö är borta och i går skymtade jag lite gröna blad här och där i rabatterna + en liiiiten rosaröd knöl där rabarbern är.

Jag presenterade mig här på forumet för ett tag sen, men det är väl bortglömt nu smile.gif Vi köpte huset i oktober och det blev aldrig nånting gjort med trädgården innan snön föll, så det ser rätt bedrövligt ut. Om jag förstått det rätt så ska jag inte börja riva för mycket i rabatterna än, utan låta det mesta vara, men alla långa grejs ska man väl klippa bort i alla fall?

Vad ska man tänka på? Just nu ser trädgården ut som en katastrofzon smile.gif

Har gjort en första liten skiss/karta över trädgården så jag kan göra en "inventering" vartefter jag upptäcker vad som växer där.

Min enda plan för sommaren är att plantera 2 svartvinbärsbuskar. Svarta vinbär MÅSTE man ha smile.gif

Klipp bort det torra i rabatterna! Ta bort ogräs, det du säkert vet är ogräs alltså. Sen gäller det att ha lite tålamod och vänta tills man vet vad som finns tongue.gif
Bra med skissen du gjort tummenupp.gif Börja med att notera vilka vårväxter som kommer, skriv upp på en lista det du känner att du saknar och gärna vill ha så du minns i höst när det är dags att gräva ner vårlökar. Fortsätt under sommaren och hösten att notera vad som finns och vilka kompletteringar eller ändringar du eventuellt vill göra nästa år.
Sånt du känner att du absolut inte kan "leva med" i din trädgård kan du kanske ta bort, men det bästa är att avvakta tills du har koll på vad som finns i rabatterna, hur solen står och om det är torrt läge etc
Man kan ju alltid odla i krukor, som du kan flytta runt som du vill.

Ta kort på allt du inte vet vad det är! Sen kan du ju fråga här på Odla, oftast är det någon som vet flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon