BigDaddy
Fikon
Jag har några sticklingar jag blir tokig på. Nästan alla jag tog var långa skott jag tänkte skulle vara bättre då det finns större yta att producera rötter & kanske att de var lite tåligare med.
Nästan alla har nu fått rötter & nästan alla av dessa får rötterna allra längst upp vid vattenytan. Några har hamnat i jord redan.
Problemet blir att det är typ 2-3 dm långa under rotbildningen där det inte är rötter. Visst kommer det säkert komma där med men jag måste ju ha mkt djupa krukor vilket tar plats & blir jobbigt.
Dessutom har jag inte så stora krukor till alla.
Kan man kapa en bit av dem där det ändå inte är rötter nu så de blir kortare & enklare att hantera?
Utan att de tar skada av det vill säga.

Vinranka
Har ett par st som rotat sig i jord. De står i små krukor nu, den ena i 2 liters & den andra i 1-liters.
De har precis börjar växa. Skjutit ngt skott på 2-3 cm ungefär.
Jag vet att vinrankor vill ha mkt stora krukor, har frågat om det förr, men behöver de det redan nu?
1-liters förstår jag är litet redan nu & den ska planteras om, men kan det inte räcka med en 2-3 liters till en början?
50 liters är det jag hört förr men går det vill jag gärna ha mindre till en början, så vad säger ni?

Får jag fler att rota sig kommer jag testa lite olika, plantera ut ngn då moderplantan står utomhus året om.
Törs inte chansa innan jag har ett par till dock.
Men säg att jag denna säsong vill ha dem på altanen hela året, kan mindre än 50liters krukor räcka?
Vad är isf tillräckligt denna säsong?

Det känns lite knas att sätta den lilla lilla plantan direkt nu i en 50 liters kruka.
Alexander-VG-zon3
du kan klippa undertill, den rotade biten kan du nog sätta i jord. den biten du klippte av kan du också sätta i jord eller, slänga om du inte har plats.

nu får jag dåligt samvete giggle.gif min vinranka har innan bott i 0,5-1L kruka, köpte den 2008, sen igår kom den äntligen ut ur fängelset och planterade i marken. men den verkade inte alls bry sig om att ha liten kruka, med tanke på att den i vintras hade vuxit ca 3-4m i källaren, så har den gjort innan också på vintern. och även fått meterlånga skott ute under sommaren. så även i liten kruka har den växt bra. kanske inte det bästa.
BigDaddy
CITAT (flaxss @ 12-04-2011, 12:35) *
du kan klippa undertill, den rotade biten kan du nog sätta i jord. den biten du klippte av kan du också sätta i jord eller, slänga om du inte har plats.

nu får jag dåligt samvete giggle.gif min vinranka har innan bott i 0,5-1L kruka, köpte den 2008, sen igår kom den äntligen ut ur fängelset och planterade i marken. men den verkade inte alls bry sig om att ha liten kruka, med tanke på att den i vintras hade vuxit ca 3-4m i källaren, så har den gjort innan också på vintern. och även fått meterlånga skott ute under sommaren. så även i liten kruka har den växt bra. kanske inte det bästa.

Fikon
Ok, låter bra det.
Tackar
Ska bli så skoj att följa dessa i sommar. 2 olika sorter är det. Möjligtvis 3.
Den 4e sorten den dog tyvärr.
Vilka sorter har jag ingen susning av dock. Man ser dock tydligt på de 2 olika sorterna jag har kvar att de är olika. Bladen skiljer sig.
Sedan är det mkt mer frekvent med nodder på den ena sorten. Är det ngt genetiskt el har det med hur mkt tillgång till näring de haft?

Vinrankor
Ok, bra att inte jag är ensam om att ha mina vinrankor trångt. Ska försöka plantera lite större & ska även jag ner i backen med ett par.
Eftersom du gjort det redan gör jag det nog med om ngn vecka när jag har tid igen.
Jag har 1 sort som jag fick av en kollega vars plata alltid stått utomhus, så den ska ju vara härdig. Får avhärda lite först bara.
Sedan har jag en sort köpt på Netto i fjol. Ingen aning vad den har för skills men får väl testa lite. Har sticklingar i frysen ff från den som jag tänkte plantera på fredag.
Sedan har jag 4st plantor från köpt frukt. De står supertrångt & jag ska plantera om den senare med. Inte prioriterat dem så högt. Men det är de som växer klart mest. Superfart på, har redan flera skott & fått en massa blad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon