Full version: Nybörjare
Beatis
Hej. Nu ska jag testa att förodla purjo och zucchini. Jag undrar hur många frön man kan ha i varje kruka. Jag har köpt plastkrukor som är ca 8 cm breda och 6 cm djupa.
Hur stora ska plantorna vara innan man sätter ut dem i landet?
rosita
Zucchini kan du så ett frö i varje kruka, fyll vanlig jord i 2/3 och överst 1/3 såjord. 4-5 veckor efter sådd kan du plantera ut dem.

Purjo kan vara för sent att förkultivera. Jag brukar så purjo i januari och plantera ut dem i april. Om du sår nu, kan du kanske plantera ut dem i juni och sedan tar de ganska lång tid att bli lagom att skörda. Du kanske också kan så dem direkt i landet, men räkna med tunn purjolök.
Beatis
Tack för svar!

Måste man ha vanlig jord också? Jag har bara köpt såjord...

Det är ju tusan vad tidig man ska vara med allt! =) Fast jag kör ändå. Förra året sådde jag ingenting förrän i juni så detta är ändå en klar förbättring. Så länge jag får nåt ätbart är jag glad. smile.gif Som tur är bor jag i södra Skåne så plantorna får iaf så lång tid som det går att växa till sig.

Ska det bara vara ett purjolöksfrö i varje kruka?
Åsa, mälardalen zon 2
Tänk på det måste vara varmt ute då du planterar ut zucchini så är det kallt ute om 4-5v kan du inte plantera ut dem de gillar när marken har en temp på minst +12C (temp tas på morgonen)

Ja du behöver vanlig jord med zucchini ex. älskar näringsrik jord man kan t.o.m direktså den i gödselstackar.
Peztis
Fast läser man på såråden så ska purjo förkultiveras mars-april... Jag har inte sått min ännu utan har tänkt göra det i dagarna.

Alltid kommer det väl upp något "lökigt" man kan äta!

Just ja, läste att man kan med fördel blötlägga purjöfröna ett dygn innan.
katah
jap, kompar dom anda, purjo är det senaste laget, men visst kan de gå.

squashen kan du gärna vänta någon vecka, den kan man även direktså , så ha ingen broska.
Jag bor i zon2 i östergötland och börjar i början av maj med alla pumpor och squash.
Jag planterar dom ute i början av juni, om jag är säker att det inte kommer att komma frostnätter kring 10.juni. Annars väntar jag snällt till frosten är över.
Dessa plantor dör nämligen med en frostpust. Upplevde detta ett par år sedan och missade 20-30 plantor under den natten.
Om du ska så den nu blir plantorna enorma innan det är dax att så ute. så tålamod minst ett par veckor till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon