Full version: Vad heter busken?
e9sara
Kan jag få hjälp med namnet på en buske som vintertid har klarröda grenar. Den har en släkting som lyser gul vintertid. 2-3 meter hög och ganska risig, ingen riktig stam utan grenverk. Den röda varianten är nästan självlysande under vintern. Tämligen vanlig som planterad längs med gångvägar. Kan det vara körsbärsbenved? Jag har letat i böcker, men finner ingen bild på den vintertid. Tack för svar!
Gunvor Nilsson
Kan det vara Korallkornell - Cornus Alba Sibirica - som du söker? Den har intensivt röda kvistar och är väldigt vacker nu i snön! Jag tror att blommorna är gulvita.
/Gunvor
Stora Sidus
Hej. Det kan bara vara Korallkornell.Cornus alba "Sibirica". Busken blir 2-2,5 meter hög. Den gula som brukar vara vanlig tillsammans med korallkornellen är Gullkornell ,Cornus stolonifera " Flaviramea". Dessa buskar är mycket tåliga. Små anspråk på jorden. Trivs både i sol o skugga.
Hoppas du är nöjd med svaret.
e9sara
Tack, tack ni båda! Det var busken jag sökte.

Hälsningar,
Sara biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon