Hej
I vår har jag tänkt att plantera en friväxande blandad häck på ena tomtsidan och behöver lite tips och bra idéer på lämpliga växter att kombinera ihop på ett snyggt sätt.
Eftersom det finns så himla mycket fina häckväxter att plantera, och det är tråkigt att låsa sig vid en enda sort, har jag tänkt att plantera en blandad häck, av mestadels lövbärande/blommande häckväxter. Jag vill att det såklart ska bli vackert, men också lite praktiskt då häcken ska tjäna lite som insyns- och vindskydd.
Har en ganska stor tomt (nybyggd), och tot.sträckan för häcken skulle bli omkring 25 m. Ska tilläggas att längst ner i ena änden finns redan bondsyrener nyplanterade, i en berså.
Några växter har jag redan hemma som jag på något sätt har tänkt använda mig av; däribland 2 prakthäggmisplar, 1 doftschersmin och 6 norskspireor (som jag tänkt att kombinera ihop med en rosenhagtorn bakom). Strax bakom blivande häcken, med en grusgång emellan, har jag även planterat i följande ordning; ett japanskt körsbärsträd, (rosenhagtornet), näverhägg och en virginiahägg.
Önskvärt är ju att få en häck som är fin året om, och alltså blommar olika tider men gärna är fin även vintertid.. Är det galet att blanda in barrväxter bland lövbärande..? Fördelen med barrhäck är ju även att den blir tät och ger bra vindskydd, men att enbart ha barrhäck tycker jag blir lite trist, vill ju inte ha en tjock "mur"..
Fläder är också något jag tycker skulle vara härligt att få in i häcken...
Det svåra är just vilka växter som skulle kunna funka och hur man kombinerar ihop dessa på ett bra sätt.. Kan man blanda hejvilt av vad man tycker om, eller bör man följa någon struktur??
Tacksam för lite tips!!