Full version: Odla svamp?
Janbanan
Jag gillar att äta svamp, och när en bekant berättade att man kunde odla egen blev jag nyfiken. Jag hörde att man skulle hacka en hel svamp och sprida ut det över jorden man ville så det i.

Har någon provat detta eller vet hur man gör?

Måste man så ny varje år?

Hur tar man hand om dem?

Osv.
Eva i Västerås
Champinjoner har jag odlat i lådor i matkällaren. Fanns kit med substrat o mycel att köpa för 20-25 år sedan. Det gick bra, men kilopriset blev högt.
Stenmurklor ska man kunna odla genom att (på rätt sorts mark) gräva en grop, fylla med tidningar och gräva igen den. vet inte om det funkar, men det låter ju enkelt;=).
Annars bildar ju många matsvampar mykhorriza med andra växter och det torde vara svårare att få till.
Fjällig bläcksvamp kom där vi tog bort träd i min gamla trädgård, och föränderlig tofsskivling växte helt på egen hand i gräsmattan.
Rent generellt är det nog mycket enklare att gå ut i skogen och plocka.
backis
CITAT (Eva i Västerås @ 12-04-2011, 22:05) *
Champinjoner har jag odlat i lådor i matkällaren. Fanns kit med substrat o mycel att köpa för 20-25 år sedan. Det gick bra, men kilopriset blev högt.
Stenmurklor ska man kunna odla genom att (på rätt sorts mark) gräva en grop, fylla med tidningar och gräva igen den. vet inte om det funkar, men det låter ju enkelt;=).
Annars bildar ju många matsvampar mykhorriza med andra växter och det torde vara svårare att få till.
Fjällig bläcksvamp kom där vi tog bort träd i min gamla trädgård, och föränderlig tofsskivling växte helt på egen hand i gräsmattan.
Rent generellt är det nog mycket enklare att gå ut i skogen och plocka.

det finns Kit att köpa idag med lite olika, champingoner och ostronskivling tex. men den enda som jag vet att man kan få att etablera sig och komma år efter år är ostronskivlingen, men då krävs mycket jobb, en rejäl trädstock i trädgården och lite sådär. att bara sprida ut sporer i trädgården tror jag är svårt att få att funka, så ja, ut i skogen är nog modellen! enklast och dessutom trevligt :-)
Janbanan
Jo det är det jag brukar göra (plocka i skogen alltså), men vissa sorter är ofta alldeles för uppätna av insekter så de inte ens är plockvärda, tänkte att om man plockar en sån å "sår" den kan man ha större uppsikt över den om den är hemma smile.gif
tantGröön
hej

Jag köpte ett sånt här kit som jag har stående i gryt-skåpet:

http://piiingu.blogspot.com/2011/03/att-odla-svamp.html
Det kommer upp lite champinjoner, väldigt sporadiskt.
Enligt instruktionerna ska den ge upp till tre skördar.
Smakar smaskens!
Soie
Här finns det fler kit smile.gif

http://www.vivara.se/main_category/id=17/champinjoner.html
Janbanan
Tack för tipsen, avsikten med den här tråden var om man kunde odla egenplockad svamp, inte hur man gjorde med såna där kit, men inser nu att det inte framgick så tydligt...my bad smile.gif

Tack för tipsen dock.
backis
CITAT (Janbanan @ 14-04-2011, 18:01) *
Tack för tipsen, avsikten med den här tråden var om man kunde odla egenplockad svamp, inte hur man gjorde med såna där kit, men inser nu att det inte framgick så tydligt...my bad smile.gif

Tack för tipsen dock.

Förutsatt att du har förhållanden i din trädgård som svampen gillar så funkar det att strö ut sporer från egenplockad svamp, men svampar har ett komplext liv och de kräver vissa arter de kan leva i symbios med och finns inte de i din trädgård så kommer de inte att växa där heller. jag vet att min morfar lyckades få champignoner att etablera sig i hans ängsliknande gräsmatta och han kunde skörda friskt år efter år. det är väl bara att testa, har du tur så funkar det. men om du tänker dig skogsväxande svampar så kommer de inte att växa någon annanstans än just i en skog med rätt sorts träd o rotsystem att leva med så kantareller o grejor kan du glömma direkt, men som sagt ängsväxande svampar kan under rätt förutsättningar lyckas. Try it out :-)
NiklasTyreso
CITAT (backis @ 14-04-2011, 18:15) *
jag vet att min morfar lyckades få champignoner att etablera sig i hans ängsliknande gräsmatta och han kunde skörda friskt år efter år. det är väl bara att testa, har du tur så funkar det.

CITAT (backis @ 12-04-2011, 22:16) *
champingoner och ostronskivling tex. men den enda som jag vet att man kan få att etablera sig och komma år efter år är ostronskivlingen, men då krävs mycket jobb, en rejäl trädstock i trädgården

Med tur så kan det fungera.

Champinjoner som lever på gräsklippet i gräsmattan kan fungera, men självfallet måste rätt fuktighet och jordmån finnas där också. Känner en kvinna som lyckats med champinioner så.

Samma sak med ostronskivling. Har du en trave med färsk ved från lövträd kan du vattna den med hackade ostronskivlingar. Om du lyckas beror dels på fuktigheten och dels på att inga andra (röt-)svampar får vinna i konkurensen.

Riktiga svampodlare brukar vara noga med att odla under sterila förhållanden så rätt svamp inte konkureras ut av andra sorter i omgivningen.

Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon