luzen
Har ett antal uråldriga nyponrosbuskar vid tomtgränsen och har nu bestämt mig för att försöka fylla ut dem med ytterligare buskrosor och på så vis göra en häck. Nyponrosorna är uppemot 2.5 meter höga och fungerar bra som insynsskydd.

Jag vill hitta buskrosor som blir 2-3 meter höga, och gärna lika breda. Problemet är att jag inte gillar taggar och därför vill plantera in taggfria buskar, med vita blommor och helst något som blommar under lång period.

Finns detta? Jag hittar bara såna som blir 1.5 meter, tex louise bugnet och Ghislaine de Feligonde.

Några andra tips på hur jag får en blandroshäck att bli snygg?
Kajsa
Det finns inte många buskrosor utan taggar, tror du ska tänka mer på vad som passar till en häck, det är viktigare att rosen är frisk och inte fryser ner särskilt i en häck.
Bästa rosorna i en häck är Rugosa rosorna men dom har taggar, Louise Bugnet har dock mindre med taggar, den fryser aldrig ner en zon 7 ros och alltid frisk, blir 2 m hög och blommar hela säsongen. Även Therése Bugnet är frisk och lika hög men rosa

Louise Bugnet en mycket omtyckt Kanadaros

Therése Bugnet också en Kanadaros, en pärla, röda grenar, doftar lite kryddigt
blommar hela säsongen

En ros som nästan taggfri är

Mme Plantier, blir ca 3 m, en Alba ros så den blommar en ggn. 2 - 3 veckor men är lite vek i grenarna

En helt taggfri Alba ros är annars Mme Legras de St Germain, blir ca 2 m, zon 5 och vit. Sök bilder på nätet har den inte själv. Blommar en ggn.

Ghislaine de Feligonde är en klen myskros som i min zon 3 - 4 alltid fryser ner, passar inte i en häck, min personliga åsikt.

Titta i mina album/Rugosa rosor och album/Kanadarosor där finns många rosor som passar i en häck.
luzen
Kajsa -tack för mycket informmativt svar! Louise Bugnet låter ju onekligen bra... men vad innebär "få taggar", är det att den har taggar längst ner eller små lite här och var? Anledningen till att jag vill ha taggfritt är att häcken ska gå längs parkeringens båda sidor och jag har barn som är överallt...

Om man ska plantera häck -köper jag vanliga rosplantor (a 200 kr typ)? Det blir ju ganska dyrt! Fast det kanske räcker att sätta dem glest då? Hur snabbt växer buskrosor tex Louise Bugnet? Hur klipper jag dem?
Ezereht
Alla rosor tycker jag har taggar mer eller mindre. Även dom som är i princip taggfria har ofta små hullingar på bladens undersidor.

Minsta risk att göra illa sig är om man planterar låga rosor mot en fond av högre. De låga kommer man inte år lika lätt.
Kajsa
CITAT (luzen @ 14-04-2011, 00:03) *
Kajsa -tack för mycket informmativt svar! Louise Bugnet låter ju onekligen bra... men vad innebär "få taggar", är det att den har taggar längst ner eller små lite här och var? Anledningen till att jag vill ha taggfritt är att häcken ska gå längs parkeringens båda sidor och jag har barn som är överallt...

Om man ska plantera häck -köper jag vanliga rosplantor (a 200 kr typ)? Det blir ju ganska dyrt! Fast det kanske räcker att sätta dem glest då? Hur snabbt växer buskrosor tex Louise Bugnet? Hur klipper jag dem?

Har två Louise Bugnet här och dom växer upprätt, prydligt och visst finns det taggar men allmänt mindre än Rugosa rosor normalt har, lite här och var. Du kan fråga hos www.floralinnea.com i Helsingborg om du kan få köpa mindre ex av rosen och då billigare. Det tar några år innan den blir större, jag har kapat mina hårt ända ner efter ca 6 år.
Annars klipper jag inget alls på buskarna, växer prydligt, hänger aldrig ut på sidorna. Therése Bugnet växer också prydligt.
Barn fattar snabbt, inte springer dom in i rosbuskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon