Hur är situatuíonen? Här hittades första ovanligt sent pga snön, det var förra helgen. Men så var den ovanligt stor för att vara förstaexemplaret.
vårtecken.jpg Har inte sett några i komposterna i år faktiskt.
varghem
13-04-2011, 05:09
*suck* nu börjas det.... och slugdrug kunde vi ju glömma
Ja, det kan vi, i år annonserar de inte ens! (Slugdrug).
Jag ska göra egen geggamojja med foderjästen i svag blandning och se om det funkar. Lovar att rapportera. Billigare men får göra egna behållare och göra rent, får väl hälla slemmet i skogen
jag undrar varför finns det så många "mördar" sniglar?
varghem
22-07-2011, 15:43
för att dom inte är inhemska och inte har en naturlig fiende här
CITAT (varghem @ 22-07-2011, 16:43)

för att dom inte är inhemska och inte har en naturlig fiende här
Varifrån kom de?
varghem
22-07-2011, 21:17
spanien med frukt och grönsaker, den heter spansk skogssnigel om jag inte tar fel
Crazy4Flowers
30-07-2011, 09:06
Vem äter dom där då? Kanske importera en art till som äter upp dom....
Igelkottar äter dem och myskankor eventuellt alla gör inte det.
varghem
30-07-2011, 11:52
Ännu fler arter som kommer att räknas som skadedjur för det inte finns några naturliga fiender?? hmmmmmm nä tack
Om de klipps på mitten kan de inet överleva va?
Om man varje kväll tar död på alla man hittar på tomten. Tror ni man kan, hyfsat iaf, lokalt utrota dem?
El är de så många så det inte gör ngn skillnad ens om jag dödar alla jag ser så ofta jag kan?
Grannen på ena sidan om mig häller ut ngt som dödar dem så han jobbar med på det.
Jag brukar i snitt döda 10st varje kväll.
bullerbybo
30-07-2011, 20:40
Jag har myskankor, de äter mördarsniglar som galningar. Framför allt under uppväxten då de behöver mycket protein.
Man ska vänja dem från tidig ålder att äta sniglar, och köper man ankor ska man se till att de är präglade på att äta snigel. Alla individer gillar dem inte men som sagt är det mycket en vanesak också.
CITAT (varghem @ 22-07-2011, 22:17)

spanien med frukt och grönsaker, den heter spansk skogssnigel om jag inte tar fel
De kunniga har ändrat namnet från Arion lusitanicus till Arion vulgaris, alltså från spansk snigel till vanlig snigel....
Då var det som jag trodde roligt att få det bekräftat. Jag kan tyvärr inte ha några eftersom jag bor i tätbebyggt område. Hur är de där ankorna kan man ha dem till något annat också.
forts... jag glömde tala om att jag vattnade med nematoder i kväll för andra gången i år och det är effektivt
Ursäkta men jag är glömsk i kväll jag har jobbat hårt idag. Jag har igelkottar också. Godnatt !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.