AromaJohanna
Jag söker info om chilisorterna Ecuadorian light green (baccutum) och Atomic starfish, vet inte riktigt vilken art den sorten tillhör...

Jag kan inte hitta någon info om dem, särskilt Ecuadorian light green är hopplöst att hitta något om, fick tag på frön på Tradera för kanske två år sen och har nu ett gäng plantor av denna sort.
Vore ju kul att få veta något om den men det verkar ju hopplöst.
Har bara hittat en mycket kortfattad beskrivning i en webbbutik, tror det var i Australien, som inte sa så mycket...
Är den så ovanlig eller kan det vara så att den går under fler namn?
Plantorna har vuxit enormt bra och är väldigt stora jämfört med mina andra chiliplantor som såddes samtidigt.
Den och sorten Atomic starfish är de klart största plantorna bland dem som såddes vid det tillfället (och det är ganska många sorter).
Jag har för mig att Atomic starfish är en hög sort, så kanske detta betyder att Ecuadorian Light green även den är en hög sort?
Bock
Kolla denna sida

http://www.thechileman.org/results.php?chi...p;submit=Search

Atomic starfish hittade inget heller om den....

Ha Det!
Platinum
Atomic starfish är såvitt jag vet av typen baccatuum, åtminstone kom jag fram till det det år Cilla delade ut fröer av "trädchili" här på odla. Att det är så svårt att hitta information beror på att "Atomic starfish" är ett handelnsnamn, ett annat namn för samma peppar är "Brazilian starfish".

Förra året drev jag aldrig upp några men de som sattes året innan vill jag minnas gav rejält starka frukter, inte som habanero men inte långt därifrån. Busken blir hög och frukterna liknar lite grann små pumpor.
AromaJohanna
CITAT (Platinum @ 15-04-2011, 06:04) *
Atomic starfish är såvitt jag vet av typen baccatuum, åtminstone kom jag fram till det det år Cilla delade ut fröer av "trädchili" här på odla. Att det är så svårt att hitta information beror på att "Atomic starfish" är ett handelnsnamn, ett annat namn för samma peppar är "Brazilian starfish".

Förra året drev jag aldrig upp några men de som sattes året innan vill jag minnas gav rejält starka frukter, inte som habanero men inte långt därifrån. Busken blir hög och frukterna liknar lite grann små pumpor.

Tack för ditt svar men jag tror att det är två olika sorter, minns jag rätt av vad jag googade fram tidigare så är de två olika arter, den ena är en baccutum och den andra är en annuum...
Jag fick en frukt som skulle vara Atomic starfish av någon, minns ej längre vem men tror det var genom Odla.nu och den frukten var inte stark. Den var visserligen torkad men jag provade att stoppa en bit i munnen och den verkade vara mycket svag... Så, så värst atomic var den ju inte... Men jag vet inte odlaren hade rätt namn på chilin... Nu har jag iaf planterat dem och de är mycket stora och höga jämfört med andra sorter jag har planterat samtidigt så det borde ju vara ett tecken på att detta är en mycket högväxt sort.

CITAT (Bock @ 15-04-2011, 03:11) *
Kolla denna sida

http://www.thechileman.org/results.php?chi...p;submit=Search

Atomic starfish hittade inget heller om den....

Ha Det!

Tack men synd bara att det inte var någon beskrivning av sorten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon