emmsing75
13-04-2011, 10:37
Årets (första?) trädgårdprojekt är att göra en lite upphöjd jordgubbsodling. För att ha jordgubbar under en lång tid så skulle jag vilja ha olika sorter men finns det nån nackdel med det? Och finns det några sorter som ni rekomenderar att man har? Jag vill förstås helst få skörd redan iår men hur tidigt måste man plantera då om man bor i uppsala trakten där "vanliga" jordgubbar mognar först i mitten av juli? (dvs hur länge kan man dra ut på det....)
Har sett att hortogreen har lite olika sorter men är det nån som har erfarenhet att handla jordgubbsplantor av dem och faktiskt fått skörd redan första året?
Tacksam för svar o annan info som man bör tänka på när man ska odla jordgubbar.
ingrids
13-04-2011, 10:41
Jordgubbar är ju lite personligt vad man tycker om. Varför inte köpa typ en-tre av varje sort hos lokala handelsträdgårdar och föröka dem du gillar? Tar lite längre tid men kan vara lite spännande. Själv gillar jag smulgubbar och månadssmultron, men det är för att jag gillar smultronsmak.
Jag är inte så kräsen med jordgubbar, gillar det mesta. Köpte ett stort gäng plantor på tradera som jag planterade för några veckor sedan (bor i sthlmsområdet) i en upphöjd bädd som jag byggde av sprängsten från dräneringen. Det kanske inte blir så stor skörd första året, men till nästa år räknar jag med att (förhoppningsvis) ha massor av gubbar!
merlin68
13-04-2011, 15:48
Vi gillar stora jordgubbar därför odlar vi elsanta, maxim (tidig sort) och florence. Elsanta är orangeröd i färgen mycket vackert! Sedan har vi remonterande sorten elin och smulgubben rebecca samt vita smultron som är namnlösa. Jag försäker hålla sorterna isär ganska pyssligt när de skickar långa rankor men det är trevlit att veta vilka sorterna är;).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.