Full version: Dönissens gula
Nelsa
Hejsan!

Har köpt en Dönisens gula på Jem & Fix, kostade bara 169 kr så jag tänkte jag tar hem den och sedan läser på hur man sköter den. Står knappt något alls på skylten. thumbdown.gif

Jag antar att den inte är självpolinerande, hittar inga sådana uppgifter på nätet, så jag undrar vilka sorter som polinerar dessa?

Och så härdigheten, på vissa ställen läser jag att de tål upp till zon 4 (min zon) men på andra att bara zon 2. Jag vet att de gula bigaråerna är känsligare, men om det nu skulle vara så att den inte tål så mycket, kan jag inte svepa in den i fiberduk över vintern?? crazy.gif Borde nästan veta det innan jag planterar trädet så det inte "spökar" för mycket under vintern... laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär står det på Ebe-plants hemsida

DÖNNISENS GULA, Zon I-II
Tyskland
Trädet: Växer medelstarkt till starkt, bär tidigt och rikt.
Frukt: Medelstor, hjärtformigt, ljusgul till gulvit. Köttet är sött och fast med lagom syrlighet och god smak.
Mognar: I början augusti.
Jord/växtplats: Varma, näringsrika jordar med Ph 6.5, undvik kalla, tunga jordar.
Användning: Ätbär
Övrigt: Pollineras av Erianne, Frogmore, Hedelfinger, Prunus avium.

Nelsa
Tack för svaret! Men nu dök det upp en fråga till... Kollade på deras sida, när man läser om Frogmore så står det inte alls att den pollineras av Dönissens. Betyder det att om jag skulle skaffa en Frogmore för att pollinera min Dönissens så skulle jag behöva skaffa något annat för att pollinera Frogmore sedan? ohmy.gif
Jan af Lisö
Bor Du på en ö eller mitt i en granskog ???

Normalt så finns det så mycket vildkörsbär ute i skogarna att pollinering borde inte vara något större problem. Kolla bara under körsbärsblomningssäsongen, det blommar ju vildkörsbär överallt.

Både Frogmore och Dönissens Gula är ju "gamla" sorter så det har kommit fram nya och bättre. Fördelen med Dönissens är dock att fåglarna lämnar bären i fred.
Nelsa
Det är rätt så mycket åkermark runt omkring här fast även skog åt ena sidan. Det är som sagt zon 4 här så trädet kanske inte överlever ändå. Jag får väl plantera det och se hur det går med både pollineringen och härdigheten, sedan får man se... smile.gif
Nelsa
Fast... Hur är det med den där pollineringen egentligen? Det ska vara så noga med vilket träd som pollinerar vilket, men nu säger ni att bara det finns vildkörsbär så kommer det att fixa sig! Betyder det att de pollinerar alla sorter? Kom på just att det finns ett körsbärsträd på tomten som inte är planterat utan har vuxit upp från en röd bigarrå som fanns här innan. Räknas det som vildkörsbär då? Den brukar få bara några få bär.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Nelsa @ 15-04-2011, 07:28) *
Fast... Hur är det med den där pollineringen egentligen? Det ska vara så noga med vilket träd som pollinerar vilket, men nu säger ni att bara det finns vildkörsbär så kommer det att fixa sig! Betyder det att de pollinerar alla sorter? Kom på just att det finns ett körsbärsträd på tomten som inte är planterat utan har vuxit upp från en röd bigarrå som fanns här innan. Räknas det som vildkörsbär då? Den brukar få bara några få bär.

Bigarrå = P. avium
fågelbär/vilt sötkörsbär = P. avium

Så ja det lär funka som pollinerare bara det blommar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon