Full version: Buske i fuktig jord
cistus
En björk torkar ut fuktig mark en del har jag fått för mig, men finns det några buskar som skulle kunna användas för att göra marken lite torrare?
/cistus
Huggorm
Det mesta vattnet går åt genom avdunstning från löven, så buskar med mycket lövmassa är bra för att torka upp. Det finns ju många bra exempel, men är det inte extremt blött kanske fläder eller olvon passar
Anna-Karin Lundberg
Är inte poppel en törstig buske? Jag har själv en silverpoppel (TROR jag att det är...) som jag tog med hem från semester i Skåne. Den bor ännu i en kruka, för jag läste att den ville ha mycket fukt. Så mycket att jag funderar på att plantera den vid sjöstranden utanför tomten. Den kan bli ett träd, men på platsen där jag tog rotskottet var de som viddskydd, som silver- och vitskimrande vågor böljade de i vinden på stranden, ca 2 meter höga. Så vackra!
De skickar visst rotskott och kan sprida sig, men man får väl köra med gräsklipparen omkring den. Och se till att man inte har ömtåliga vattenledningar eller avloppsrör i närheten, de söker vatten och kan enligt boken ta sig in där den inte ska vara.
Huggorm
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 13-04-2011, 22:09) *
Är inte poppel en törstig buske? Jag har själv en silverpoppel (TROR jag att det är...) som jag tog med hem från semester i Skåne. Den bor ännu i en kruka, för jag läste att den ville ha mycket fukt. Så mycket att jag funderar på att plantera den vid sjöstranden utanför tomten. Den kan bli ett träd, men på platsen där jag tog rotskottet var de som viddskydd, som silver- och vitskimrande vågor böljade de i vinden på stranden, ca 2 meter höga. Så vackra!
De skickar visst rotskott och kan sprida sig, men man får väl köra med gräsklipparen omkring den. Och se till att man inte har ömtåliga vattenledningar eller avloppsrör i närheten, de söker vatten och kan enligt boken ta sig in där den inte ska vara.

Poppel passar mycket bra på våta platser. Men dom inte bara kan bli träd, det är snarare att räkna med. Och riktigt stora träd dessutom, bland de högsta lövträd som kan växa i vårt land. Silverpoppel till exempel, kan bli över tjugo meter hög.
Anna-Karin Lundberg
TJUGO meter! Ojdå, då får jag tänka mig för innan jag planterar... Men där jag såg dem var de som remsor av buskar, för att dämpa blåst från havet. De såg ut som havsvågor, eftersom de var som långa häckar. Bladen är kritvita under och silvriga ovanpå, så de glittrade som vatten, så fint!

Sågades ned ner regelbundet tro, så det bara var nytt som vuxit upp?
Inte kul att ha en växt som kämpar för att växa till ett träd som man måste hålla nere som buska hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon