Hannifer
Hej på er.

Jag köpte en stickling av H. pubicalyx 'Red Button' för ett antal år sedan. Men nu har jag börjat tvivla på att det är den sorten.

Blommorna blir (mörk)rosa -inte rödaktiga, med vit mitt. Därför funderade jag först om det kunde vara en 'Silver Pink', men en sådan har jag haft och dess blad var fläckigare och mer avlånga.

Bladen på min 'Red Button'(?) är lite mer avlånga än på en carnosa. Bladen är mörkgröna med lite fläckar. Jag kanske ska tillägga att den odlas i ett skuggat fönster.

Så, kan det vara en 'Red Button' i alla fall, eller vad tror ni att det kan vara för sort?

emmas matte
Gå in på hoyasidor och kolla bilder på olika publikalyx, det finns hur många som helst och många är felmärkta, många säljer skott innan hoyan blommar och då vet de inte om det är rätt sort, det är mycket vanligt. Har ett gäng och väntar på blommning, då får jag se vad som jag har.
Hannifer
CITAT (emmas matte @ 14-04-2011, 00:03) *
Gå in på hoyasidor och kolla bilder på olika publikalyx, det finns hur många som helst och många är felmärkta, många säljer skott innan hoyan blommar och då vet de inte om det är rätt sort, det är mycket vanligt. Har ett gäng och väntar på blommning, då får jag se vad som jag har.

Tack för tipset, men det är just det jag har gjort; kollat på hoyasidor, alltså. Jag känner mig mer förvirrad än innan. :/ Oavsett vad min pubicalyx är för sort, är den jättefin. Men jag vill ändå veta vilken sort det är. Så'n är jag. Hoppas att du också får reda på sortnamnen! smile.gif
Hannifer
Såhär ser blommorna ut i alla fall. Och bladen har jag ju beskrivit... Någon hoyatok, som vill försöka sig på en gissning?

[attachment=59737:Hoya_pub...utton__2.jpg]
varghem
publicalyx pink silver???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon