aram22
har alltid frågat mig själv varför kurdistan inte får stöd från iran irak turkiet att bli självständigt, dom borde också ha rätten att ha ett själv ständigt land håller ni med mig ?? confused.gif
Huggorm
Jag tror knappast att dessa länder frivilligt vill släppa ifrån sig land för skapandet av ett nytt land i regionen
Gossen Ruda
Kurderna har i många år kämpat för ett eget land, men eftersom det innebär att länderna du nämner skulle vara tvungna att släppa ifrån sig en del av sitt territorium är det nog svårt. Tror att det även bor kurder i norra Syrien. För mig är det ok, även om jag inte gillar en del av sättet man kämpat på. Terrorismen exempelvis. Det finns fö många andra folk som skulle vilja ha självständighet i området.
Huggorm
Som vanligt kan man väll skylla på britterna, som inte var riktigt objektiva när de bröt upp Osmanska riket i de nuvarande beståndsdelarna
*Stintan*
Finns många som skulle vilja ha ett eget land, fast jag skulle hellre se att olika folkslag kunde lära sig leva och respektera varandra oavsett vilket land man bor i.
andersen
CITAT (aram22 @ 14-04-2011, 10:43) *
har alltid frågat mig själv varför kurdistan inte får stöd från iran irak turkiet att bli självständigt, dom borde också ha rätten att ha ett själv ständigt land håller ni med mig ?? confused.gif

Kurderna borde börja med att, krossa sin egen terror orginisation PKK så länge den är en del av kurdernas terrorvapen, så kommer dom inte att få något stöd av något demokratiskt land, och därmed ingen möjlighet till ett eget land.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 14-04-2011, 15:46) *
Kurderna borde börja med att, krossa sin egen terror orginisation PKK så länge den är en del av kurdernas terrorvapen, så kommer dom inte att få något stöd av något demokratiskt land, och därmed ingen möjlighet till ett eget land.

Hönan eller ägget? PKK var om jag minns rätt ett förtryckts folks desperata försök att bli självständiga, framför allt från Turkiet. Får de ett land kommer PKK att självdö.
aram22
CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2011, 10:56) *
Kurderna har i många år kämpat för ett eget land, men eftersom det innebär att länderna du nämner skulle vara tvungna att släppa ifrån sig en del av sitt territorium är det nog svårt. Tror att det även bor kurder i norra Syrien. För mig är det ok, även om jag inte gillar en del av sättet man kämpat på. Terrorismen exempelvis. Det finns fö många andra folk som skulle vilja ha självständighet i området.

vadå terrorism ?? dom kämpar för sit land ,dom är inga terrorister

tror mig dom har försökt men hjälpte det ! nej thumbdown.gif . mste säg att kurdistan är ett väldigt demokratiskt land dom lätt kristna assyrierna fira jul i kurdistan pgr av att irakiska terrorister bombade doms kyrka. alla slags folkslag bor i kurdistan vi är( jag är kurd så ni vet) alla slags människor bor där exempel araber turker persier tilloch med assyrier har ett eget ställe i kurdistan.
aram22
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 11:24) *
Finns många som skulle vilja ha ett eget land, fast jag skulle hellre se att olika folkslag kunde lära sig leva och respektera varandra oavsett vilket land man bor i.

där sa du något smile.gif tummenupp.gif

dom är inte terrorister !!!!!!!!!!!

CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2011, 16:04) *
Hönan eller ägget? PKK var om jag minns rätt ett förtryckts folks desperata försök att bli självständiga, framför allt från Turkiet. Får de ett land kommer PKK att självdö.

japp så är det nog

PKK ÄR rebeller
Gossen Ruda
Att exempelvis spränga en bomb, ett flygplan eller annat som kan drabba oskyldiga ÄR terrorism. Ändamålet helgar inte medlen.
andersen
PKK är terrorister, och dom har dödat av hoppare i Sverige,sedan så kan det ju vara så att dom har blivit mera "rumsrena" men jag tvivlar på det utan dom har nog försvagas pga Kurdernas ledare sitter fängslad av Turkarna.
Aqvakul
Norra Irak fungerar sedan ganska länge som ett autonomt kurdiskt område...
andersen
Letade efter vad Anna lindh.... skrev för ganska se länge sedan...PKK på EUs terror lista?
aram22
CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2011, 16:36) *
Att exempelvis spränga en bomb, ett flygplan eller annat som kan drabba oskyldiga ÄR terrorism. Ändamålet helgar inte medlen.
när skulle något sånt ha utförts av pkk

[quote name='andersen' date='14-04-2011, 16:46' post='1391415']
PKK är terrorister, och dom har dödat av hoppare i Sverige,sedan så kan det ju vara så att dom har blivit mera "rumsrena" men jag tvivlar på det utan dom har nog försvagas pga Kurdernas ledare sitter fängslad av Turkarna.
[/quo

du vet väl mycket väl om kurdernas historia och varför dom vill ge tíllbacks men själv klart har dom ingen rätt att döda/skada oskyldigA
bergvallmo
Den enes terrorist är den andres frihetskämpe och vice versa...
Huggorm
Sedan kan man fråga sig om inte kurderna bör fortsätta leva som minoritet i mera sekulariserade länder. Den så kallade hederskulturen med hedersmord på sina döttrar och familjefejder och liknande är det just kurder som står för.
Gossen Ruda
CITAT (aram22 @ 14-04-2011, 17:40) *
när skulle något sånt ha utförts av pkk

När vet jag inte exakt men läs här på Wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/PKK
RibesRubusVitis

http://www.pelafadime.se/
aram22
CITAT (RibesRubusVitis @ 14-04-2011, 18:12) *

shitt hade ingen aning om vad dom hade gjort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon