Full version: Sparris
Iza
När gödslar ni era sparrisplantor?
Jag har nog aldrig gödslat mina. blush.gif
Tar ni bort honplantorna? Jag läste det någonstans att de ger sämre med skörd.
Det känns lite hårt att ta bort plantor man har odlat i flera år.
Eva i Västerås
Mina sparrisar fick algomin(för att dom är strandväxter) och täcke runt om, förnyat varje höst. Och så fick dom stå där det var grusigt och torrt under takfoten. Ingen gödning annars.
Honplantor - du får ju mer ut av dom om dom är kvar än om du tar bort dom. Spara!
Sen är bären kul tycker jag. Man kan ju så sina frön nån annanstans och utöka sparrisplanteringarna. Det är kul att ha så man kan plocka till grönska i buketter och så.
merlin68
De första två åren i sina liv ska sparrisplantorna inte gödslas. Från tredje året gödslar man efter skörden eftersom sparrisen då inte har några "blad" tidigt på våren och inte kan tillgodogöra sig gödning. Gödsel ( tex brunnen kompost) ges alltså först efter skördeperioden beroende var du bor skördar man fram till midsommar. Jag brukar lägga på ett tunnt lager gräsklipp då och då under sommaren och tång. Tycker att det räcker bra. Jag odlar i upphöjd bädd i sandblandad jord sorterna Rambo som kupas för tjock vit sparrís och Gijnlim som har tunnare stjälkar som jag odlar som grön "sallads"sparris.
Peztis
Nu är jag ju absolut inte kunnig inom detta men jag har för mig att det är HANplantorna som ine är värda att spara då de ger mindre skörd...?

Var 17 läste jag det nu då...? Har ju några böcker och tidningar man plöjer igenom så här års...

Eller så har jag fel!

Och en snabb googling berättar att jag tydligen har minnesbrist!

Hanplantorna ger mer skörd än honplantorna, sägs det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon