ilPadrino
14-04-2011, 15:15
Hur mycket vågar ni tänja gränserna när det gäller att ställa ut era pelargoner? Tidigare år har jag varit ganska feg och väntat ett bra tag, men i gengäld går ju halva juni innan det ens blir några knoppar att tala om.
Så jag funderar på att vara mer vågad i år, men risken är ju då istället att de anser att det är för kallt för att anstränga sig att växa och så blir det alla fall pannkaka av alltihop. Hur brukar ni göra med era?
[attachment=59725:Bild2010_12_10_169.jpg]
(bild på en del av dem från förra sommaren)
Alexander-VG-zon3
14-04-2011, 15:22
mina pelargoner har aldrig fått problem med att tas ut tidigt, även om dom får skador av sol (brända/röda blad) så återhämtar dom sig snabbt. men det avhjälps annars att sätta dom i skuggan första tiden, bara man tar in vid frostrisk kan dom tas ut när det är ca +10c i skuggan (varmare där dom står).
mina pelargoner brukar tas ut i slutet av mars- början av april. skulle aldrig orka vänta ut dom sista ev järnnätterna som aldrig kommer. orkar man inte bättre ut och in vid ev frost, så får man vänta men +1c tål de även på våren. sol är värre i början än någon kylig natt (men frostfri).
dock tar man ut tidigt så händer det ju inte så mycket med tillväxt, så det är nog ingen mening att ta ut för tidigt för att få tidig blomning. jag tog ut mina tidigt av plastbrist.
i försig nu har jag inga kvar, men innan har jag gjort så alltid. just nu har mormor fått mina.
vanliga och mårbacka har varit tåliga hos mig, doft har varit känsligare.
merlin68
14-04-2011, 18:16
Jag är lite feg och ställer ut mina i växthuset i början på maj. Där bor de tills de åker ut första veckan i juni. Jag bor i zon3-4.
ilPadrino
15-04-2011, 09:46
Ja det är väl egentligen början av juni som rekommenderas om man vill vara på säkra sidan, men det är såååååååååå långt till dess så jag tror jag kommer chansa snart ändå. Dessutom är ju värmebölja på ingång nu, så kanske åker de ut redan nu till helgen!
Natten som var blev det faktiskt frost... är glad att jag inte hade dem ute då alla fall!

Trädgårdshandlare brukar rekommendera att pelargoner ska ha minst 10-15 grader, men där jag vinterförvarar mina är det bara +5 och det mår de absolut inte dåligt av. En hel vetenskap det där...
CITAT (merlin68 @ 14-04-2011, 19:16)

Jag är lite feg och ställer ut mina i växthuset i början på maj. Där bor de tills de åker ut första veckan i juni. Jag bor i zon3-4.
Jag gör det samma, men redan i början av april, och märker att det blir en mycket "kraftigare" kvalitet på bladen som kommer nu (jämfört med då dom står inne i huset). Det blir ju stora växlingar i temp men dom verkar klara det bra...
Alexander-VG-zon3
15-04-2011, 10:29
CITAT (ilPadrino @ 15-04-2011, 10:46)

Natten som var blev det faktiskt frost... är glad att jag inte hade dem ute då alla fall!

här blev också frost -0,9c, orkade inte ta in något, men även dahlior bladen klarade sig, tur nog. det finns MÅNGA skötselråd för pelargoner och skulle tro alla funkar, men samtliga mina har varit ute på hösten strax innan frosten kommer (dock alal växter tål kyla bättre på hösten), på vintern har mina varit i allt från lägst +15c och mörkt till lägst +1c och mörkt. dock så varierar det såklart inom art och sort, doftpelargoner har jag tyckt varit känsligare på våren än ''vanliga''. har man andra art pelargoner får man ju läsa om specifik art.
Varför inte ta ut dem om dagarna och ställa in dem om nätterna igen? Så gör jag och det fungerar väldigt bra. Var dock försiktig med UV-strålningen i början.
Eva i Skåne
15-04-2011, 14:48
Har man några hundra stycken orkar man inte bära ut och in.
JAg skulle nog kunna börja sätta ut mina nu, men på grund av flytt funkar det inte i år, men efter påsk blir det dags.
Det beror såklart på var man bor i landet, men här i Skåne ska vi nog inte få dagar med frost även om det kan bli kallt en och annan natt.
Jag bär helst ut när det är lite mulna dagar, sätter dom först på terass under tak och skyddar med fiberduk de första dagarna. Den skyddar både mot kyliga nätter och delvis mot skarp sol. Sen blir det lite på och av med fiberduk beroende på vädret, men efter en veckas tid klarar dom sig utmärkt utan täckning.
Möjligtvis kan dom fortfarande behöva skyddas om det blir extremt soliga dagar och såklart om det kommer nån natt med frostvarning.
Vissa sorter är känsligare för sol, som Flaxss säger, och de blad som kommit under vintern är tunna och känsligare än de som kommer när växterna står ute. JAg lyckas alltid bränna en del blad i början av säsongen, men det växer ut nya kraftigare. Som Flaxss också säger så tål alla växter kyla bättre på hösten när dom härdas efterhand. Dom som stått inne i skydd under vintern och sen kommer ut har ju levt en skyddad tillvaro.
Har också närmare 100 (ok runt 30 styck plantor) som jag flyttar ut och in. Tycker faktiskt det är kul även om jag inte har tid! Växterna får liksom liv.
Eva i Skåne
15-04-2011, 17:04
Jag har 2-300 och dessutom står dom i sommarstugan och jag har inte möjlighet att vara där och bära ut-in varje dag.
Då kanske det inte är lika farligt om några blev frostskadade. Eller?
Eva i Skåne
15-04-2011, 19:03
Både ja och nej får jag väl säga. En mer eller mindre kan väl kvitta, men samlar man så kan man ge sig den på att det är nån ovanlig eller favorit som stryker med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.