Full version: Hugga ner träd
Fredi
Jag har två pelaräppelträd som står i en gång (stenlagd) mellan huset och en häck. Husets förra ägare har inte skött träden och de högsta grenarna skjuter upp över taknocken (över tre meter). Träden ser inte friska ut och gav i höstas inte mer än fem-sex ätliga äpplen. På grund av detta och eftersom gången mellan huset och häcken är smal nog utan träden tänkte jag ta bort dem. Några frågor om detta:

Är det bara att kapa träden?

Hur får man bort stubbarna?

Hur växer rötterna på ett äppelträd? Träden står som sagt nära huset och jag hoppas att de inte har ställt till med något där under jorden.

Dör rötterna bort av sig själva? Kan det ställa till med något under huset?

Tacksam för hjälp.

/ Fredi
Louise i Göteborg
Äppleträd skjuter (vad jag vet) inte rotskott, det är bara att såga.

Om du inte skall plantera nåt annat behöver du inte ta bort rötterna. Gräv bara några cm ner i backen och hugg bort allt du ser. Fyll på med jord. Färdigt!
Cilla
Om du vill ha hjälp med bedömningen av trädens friskhet mm får du gärna beskriva mer. Man "sköter" i allmänhet inte pelaraplar så mycket, de behöver sällan så mycket beskärning och 3-4 meter är en vanlig höjd på dem.

Pelaraplar har ofta en svag grundstam (=är ympade/ockulerade på en svagväxande rot) som inte har stort rotsystem alls. De rekommenderas som träd som kan växa alldeles intill hus, ledningar mm.

Äppelträd kan skjuta stubbskott efter fällning, men de blir inte många och det är lätt att döda rotsystemet genom att klippa upp de få som kommer.

Döda trädrötter är mycket bra för all kommande växtlighet du vill plantera i området. Tar du ned träden, gör det långt ned och låt resten av rotsystemet vara.
Fredi
Tack för svaren Louise och Cilla. Nu återstår bara att fälla träden utan att skada huset och häcken (eller mig själv) unsure.gif

Jag bör förresten korrigera mig vad gäller trädens höjd. Det är mer än tre meter till taknocken, alltså är träden snarare ca fem meter höga.

Cilla - Jag tror att problemet är att förra ägarna beskurit hej vilt. Stammarna har sågats av drygt två meter upp och där har träden inte haft en chans att skydda sig. Alla låga grenar har klippts av, dock utan att trädet har kunnat vallat över såren. De grenar som lämnats kvar högt upp har skjutit iväg flera meter rakt upp i luften. Det ser för min del ut som om de är för tunna för att fysiskt kunna bära upp mer än enstaka frukter. I höstas såg trädet mer ut som ett paraplyäppelträd när äpplena tyngde ner grenarna högst upp. Du har möjligtvis inte en bild på hur en pelarapel skall se ut? Det hade varit intressant att veta (innan jag fortsätter hacka på förra ägarna).

Trädet har röta och något svampigt och jag tippar även på fruktträdskräfta (fast det vet jag inte riktigt, trots att jag tittat på din hemsida).

/ Fredi
Cilla
Det var ett underligt sätt att beskära pelaraplar, det håller jag med dig om. Ofta är pelaraplar så upprättväxande så att en "paraplyform" inte alls går att få till. Paraplytypen av formbeskärning är heller inte bra för kronäppelträd om man vill ha långlivade träd med frisk frukt.

Så här har de pelaraplar sett ut som jag sett som fullvuxna:

Fredi
Tack igen Cilla!

Jag försökte rita en bild i draw för att visa hur träden ser ut, men jag har uppenbarligen (fortfarande) ingen talang för det där med ritning och gör nog ett försök med digitalkameran istället.

Fast jag vet nu att mina träd ser underliga ut. "Uppstammade" pelaraplar blir det om man fantiserar lite smile.gif

Det där med paraplyformen är inget planerat utan det blir bara en paraplyeffekt när de högsta grenarna tyngs ner och viks utåt. Fast skall man vara noga skall det nog kallas stormbrutet-paraply-looken smile.gif

Nåja nu skall de i alla fall förpassas till de sälla jaktmarkerna.
Cilla
OK, det har säkert behövts inkortning av de långa upprättstående fruktgrenarna. Sker den inte blir grenarna för långa för den frukt de ska bära, och böjs, viks eller fläks utåt.

Detta sker också på andra äppelträd om man inte "lyfter" eller tar in grenar som bildar fruktanlag för långt ut. Man känner det som en "gummiaktighet" på vårvintern när man känner på trädets grenar och rör dem upp och ned. Är det för gängligt och mjukt gummiaktigt behöver grenen lyftas, reduceras sidogrenar med fruktanlag på, eller inkortas vid grenklyka. Det ska kännas lite spänstigt och ge lite motstånd när man skakar hand med trädets grenar. Är det alltför gummiaktigt får man korta in vid grenklyka under flera år - det går inte att skära fram spänst och styrka på ett enda beskärningstillfälle.

Jag beskriver olika beskärningsvarianter på min sajt, bl a det som kallas "lyft" http://www.juniper.se/tradvard/juniperjobb2.htm.
Wargen
Om du känner en keramiker så fråga om de inte vill ha äppelveden till glasyraska! Du kanske kan annonsera och sälja veden. Även träsnidare brukar vara intresserade av fin ved.
Fredi
Tack för tipset Wargen. Det visade sig att en kollega på jobbet ville ha veden för att ge bort till en träsnidande släkting. Det återstår bara att se hur mycket röta det är i stammen. I dag skall jag såga ner dem...
Fredi
Ehrm... Jag måste erkänna en sak... Jag klarade inte av att såga ner träden.

De lever ju och även om de varken kommer att ge frukt eller leva så många år till så får de stå kvar.

(Och så snöar det mer och mer... mad.gif Det var ju VÅR igår!!! mad.gif )
Cilla
smile.gif Känner igen mig. Jag gick ut med sågen många gånger i 7 års tid innan jag tog ned en 10-12-årig gran som kvävde en lärk och ett päronträd. Och efter att jag tog bort den undrar jag om det var rätt ändå.

Om du kan - ta bilder så kan vi spåna på hur du ska få dina pelaraplar starkare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon