pohutakawa
Första tråden och jag är inte riktigt säker på vad jag vill med den, kommer uppdatera när det väl händer något i mina krukor. Började mina planteringar den 8/4, fyllde på den 10/4, två sorter väntar på att åka ner i kruka men de ligger och sväller i vatten, sammanlagt 30 st småkrukor planterade med intressanta fröer. Alltid tyckt om att så saker enda sedan barnsben, men aldrig i stor skala. Känner nu att jag behöver få upp lite intressanta växter för att utsmycka lägenhetsfönstrena. Nu vill jag inte dra ut på det här så mycket längre men...

Jag har kommit över en påse med fröer från olika blommor. Dessa har legat länge, hur länge kan jag bara gissa på, men upp till 10 år som högst för en del saker i påsen. En del saker är färskplanterade från nya frön som jag tagit ur frukter ur affären och beställda fröer på nätet. Här kommer en lista på allt jag sått, ursprung och vad jag känner till om växterna.

Gamla fröer:
Citroneucalyptus (Eucalyptus citriodora från impecta utan datummärkning).
Vitt mullbär (Morus Alba från impecta utan datummärkning).
Ebenholts?* (släkte Diospyros).*
Vitt gummiträd (Eucalyptus leucoxylon från impecta utan datummärkning).
Buske? (1 cm i dm platta runda 4mm höga fröer med rödvitt melerat mönster).*
Spikklubba (stramonium eller var. tatula pga fröhuset stort runt och taggigt)*
Pohutakawa (Metrosideros excelsa)*
Pumpmelonpalm?* (stora platta ovala fröer 1 cm diameter).
Palmfrö?* (nästan 2 cm i diameter oval blek sak)
Jakaranda (Jacaranda)*
Acacia (Acacia erioloba (camelthorn))*
Acacia? (fin sort)*
Acacia?*
Acacia? (stor sort)*
Bulgarisk peppar*
Falsk kaffe?* (1.5cm avlång frökapsel, spricker upp och lämnar frön likt granfrön men mindre)

Färska från frukter/Nypköpta frön:
Granatäpple
Citron
Röd grape
Rambutan
Kiwi
Physalis
Passionsfrukt (från blåsvart frukt)
Tamarillo
Spansk peppar
Drakfrukt
Kaffebuske (Coffea Arabica, ej planterad ännu)
Trådpalm (Washingtonia filifera, ej planterad ännu)

Hoppas verkligen att de märka med * kommer upp då de är mest intressanta för tillfället. Eftersom jag inte har full koll på planteringsråd osv har jag en "referenskruka" av alla märkta * som jag behandlat på olika sätt(värmebehandlade fröer, sandpapprade fröer osv). Har som ni ser planterat allt jag kommit över och förhoppningen är att en del saker ska överleva som kan vara gröna året runt och funka att ha inomhus. Några av växterna har jag haft som krukväxt sen tidigare.

Som ni ser är min information runt en del saker lite knapphändig och det är väl främst * som jag hoppas kan bli något av diskussionsunderlag tills något händer i krukorna och jag kan lägga upp bilder. Jag har googlat om det mesta men en del saker är fortfarande helt okända, dvs jag har ingen aning om vad det kan vara, förutom det lilla jag skrivit ut om en del frön här smile.gif

Någon med erfarenhet av Pohutakawa? Det ska vara extremt dålig grobarhet och det finns inte så många fröåterförsäljare, ingen som jag litar på iallafall, men det ser ut att vara en mycket spännande växt.

Fruktansvärt drygt att det ska ta sådan tid bara. Sådde allt i fredags(gamla frön) och i söndags(färska). Har legat hemma i magsjuka, mått riktigt dåligt hela veckan och det har inte hänt någonting i krukorna som kan förgylla dagarna:( Först idag som jag börjar känna mig redig igen och skriver därför ner detta. När tror ni att jag kan börja se resultat? Om bara något hände så skulle det hela bli mycket mer uthärdligt smile.gif (förutom det ogräs som jag först trodde var någonting men som sedan växte upp i två krukor till) biggrin.gif

Kanske någon som vet när det kan vara dags att ge upp på en del krukor? Ex.vis pohutakawan eller jakarandan, två-tre månader?
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen till Odla! biggrin.gif
Många spännande frösorter du har sått, håller tummarna för att det ska gro fint i krukorna.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några svar på hur länge det dröjer innan det gror, en del sorter kan ta lååång tid medan andra gror ganska fort.
pohutakawa
Jo, det där med lång tid... När jag läste på baksidan för mina trådpalmfrön sad.gif Grotid: 2-18 månader biggrin.gif

Undrar om det ens är möjligt att hålla jordblandningen lagom fuktig upp till 18 månader utan att den någon gång torkar ut/ruttnar, möglar, får ohyra eller liknande tongue.gif
Alexander-VG-zon3
hoppas dom gror för dig, men det gör dom nog de flesta om du håller lagom fuktigt och lagom varmt. ge inte upp för tidigt, av dom färska bör citrus gro inom en/någon månad. tamarillo någon vecka till någon månad, samma för granatäpple, kiwi, passiflora, physalis, är trådpalmen från färska frön gror den med sanbbt, inte färska behövs mycket värme och tålamod.

sedan får du läsa på om alla som gror sen, många av dom vill ha vintervila på ca +1c +10c (speciellt som äldre). och gärna odlas ute under den frostfriaperioden, en del (främst tropiska) går bra att odla inne åretrunt i ett ljustfönster, andra subtropiska som vill ha vintervila för att skapa blommor kan växa bra åretrunt inne men bara skott och blad.

ska bli roligt att följa hur det går tummenupp.gif
pohutakawa
Äntligen händer det något. I krukan märkt Jakaranda har något intressant rört sig uppåt som inte kan vara ogräs, men än för tidigt att säga något. Bara 1 av ca 20 frön som visat sig om det skulle vara jakaranda(kör på kvantitet...).

Kommit på varför jag undvikit att göra sånthär tidigare. Fick ett enormt sug att odla Pepparplanta men hittade inga frön i kryddhyllan, så istället har jag lagt rosepeppar mellan blött papper. Imorgon åker kaffefröna och washingtonpalm ner i kruka, sedan är det bara te, kakao och lite annat som jag verkligen gärna skulle vilja odla...

Någon som vet om någon saluhall säljer oöppnade kakaofrukter där man kan få fröer som är tillräckligt färska att gro?

Bilder kommer så fort någonting uppenbart har blivit rätt i krukorna, förhoppningsvis imorgon smile.gif
Alexander-VG-zon3
jag hade inte köpt te-frön om man inte säkert vet att dom är färska, i de flesta fall är det slöseri med pengar då nästan alla frön man köper av te är redan döda och gror inte, dom är väldigt känsliga för lagring och förlorar grobarheten snabbt. i vissa fall om man har tur får man en eller två som gror efter mycket jobb. spara pengar och köp en planta (bland annat http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/pr...roducts_id=2009 säljer till sverige).

är fröna färska gror dom på några veckor i lagom fukt och värme. jord med lågt ph vill dom ha.

tebuske är en sådan som gärna vill ha en sval och ljus (extraljus) vila, temperaturen på vintern bör vara ca +10c. och den vill ockås odlas ute under den frostfriaperioden eller i andra ljusa utrymmen som ett växthus, uterum. i lägenhet åretrunt är den inte lätt. kamelia kan dock övervintra i en lägenhet om den odlas ute och fått svalka på hösten. så gör jag själv mes kamelia.

annars är dom väldigt vackra med vackra blommor så jag förstår att man vill ha en sådan tummenupp.gif
pohutakawa
Dags för en uppdatering...

Länk till bilder på det lilla som har kommit upp: http://profile.imageshack.us/user/pohutakawa/

spansk peppar, drakfrukt, granatäpple, jakaranda, physalis och något okänt har kommit upp. Det okända som kommit upp växer i referenskrukan så det kan vara vad som helst som jag märkt med "*" i första posten biggrin.gif

Vet inte riktigt hur jag ska lösa omplanteringen för den spanska pepparn, trodde absolut inte att det skulle komma upp så mycket som det gjorde smile.gif
Typiskt att de jakarandafrön jag sått skulle gro precis intill varandra på det viset som dem gjorde tongue.gif ska låta dem båda växa lite till innan omplantering.

Citroneukalyptus kom det också upp två stycken av, men när de var 7-8mm höga så dog de, troligtvis av värmeslag, inget mer har hänt i den krukan sen dess sad.gif Detta var för ca 7 dagar sedan, ska man tömma ur den krukan eller kan det vara lönt att vänta lite till?

Hoppas på att det ska hända mer roligt men det är dött i dem andra krukorna :/
Orkidétjuven
Hallo.
Hos pohutukawa, liksom alla metrosideros utom ev M.umbellata bör fröna sås när de är färska, möjligen kan du förvara dem torrt upp till ca tre månader.
Sås under varma förhållanden. Vissa hänvisar till att hålla dem torrt under upp tilll 3 månader ger en bättre och snabbare grodd. Färska frön tar ca 2 månader att gro. M.umbellata behöver dock en kylperiod på 6 månader om du nu skulle få tag på en sådan ngn.

Eftersom alla frön av alla arter är små så så dem bara på ytan utan ngn övertäckning. Låt 3-4 blad komma upp innan du börja pricka ut dem. Gör du det innan ala blad har kommit upp kan du avbryta hela tillväxten och de kan dö. De är dessutom frostkänsliga när de är små.-

Kan hälsa att det är ett sabla ogräs i mina trakter runt Wellington, då pohutukawa bara ska växa naturligt runt Auckland. De sprids med vinden och hamnar överallt i allamina krukor. Är även invasiv i Californien.

Var fick du tag på fröna?

ps. De har ett kakaoträd på aquaria vattenmuseum på djurgårn om du bor i sthlm. Den ger ofta frukt. Du kan höra hos dem om de skulle vara villiga att skänka ett par frön eller frukt.
pohutakawa
smile.gif

Fröna har jag tyvärr fått från min bortgångne far :/ Jag vet inte hur länge de har legat eller varifrån han har fått tag i dem. Jag har skrivit ut all info jag har angående de fröna jag sått. Detta med hjälp av märkning på påsar samt googling av namn. Jag önskar att jag sått dem tidigare, blev något år extra innan jag fick tummen loss.

Pohutakawa är en av de mer intressanta växterna då vad jag förstått är att den ska gå att hålla årsgrön inomhus. Tyvärr har dessa frön legat väldigt länge, flera år.... Tack för ditt svar orkideetjuven, nu vet jag på ett ungefär när det är dags att ge upp på pohutakawan. Lyckligtvis finns det en del återförsäljare jorden runt som skickar till sverige smile.gif

Har omskolat Jakarandan samt delat upp den spanska pepparn till tre krukor. Man ska inte vara allt för orolig med att hantera små och nyuppkommna växter. Hanterar man inte själva växten är det tämligen ofarligt. Jag tar ur jordklumpen, dvs allt som finns i plastkrukan och separerar försiktigt växternas rötter. Så länge man bara har sönder osynliga rötter som varken syns eller känns skadar man inte plantan enligt min mening. Så länge man bara rörr jorden runt rötterna går det bra. Man måste dock vara mycket försiktig.

Acacia erioloba: En styck har kommit upp, enorma hjärtblad, wow! Häpnandsväckande.
Hoppas jag kan ge en bilduppdatering så fort som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon