Jag har kommit över en påse med fröer från olika blommor. Dessa har legat länge, hur länge kan jag bara gissa på, men upp till 10 år som högst för en del saker i påsen. En del saker är färskplanterade från nya frön som jag tagit ur frukter ur affären och beställda fröer på nätet. Här kommer en lista på allt jag sått, ursprung och vad jag känner till om växterna.
Gamla fröer:
Citroneucalyptus (Eucalyptus citriodora från impecta utan datummärkning).
Vitt mullbär (Morus Alba från impecta utan datummärkning).
Ebenholts?* (släkte Diospyros).*
Vitt gummiträd (Eucalyptus leucoxylon från impecta utan datummärkning).
Buske? (1 cm i dm platta runda 4mm höga fröer med rödvitt melerat mönster).*
Spikklubba (stramonium eller var. tatula pga fröhuset stort runt och taggigt)*
Pohutakawa (Metrosideros excelsa)*
Pumpmelonpalm?* (stora platta ovala fröer 1 cm diameter).
Palmfrö?* (nästan 2 cm i diameter oval blek sak)
Jakaranda (Jacaranda)*
Acacia (Acacia erioloba (camelthorn))*
Acacia? (fin sort)*
Acacia?*
Acacia? (stor sort)*
Bulgarisk peppar*
Falsk kaffe?* (1.5cm avlång frökapsel, spricker upp och lämnar frön likt granfrön men mindre)
Färska från frukter/Nypköpta frön:
Granatäpple
Citron
Röd grape
Rambutan
Kiwi
Physalis
Passionsfrukt (från blåsvart frukt)
Tamarillo
Spansk peppar
Drakfrukt
Kaffebuske (Coffea Arabica, ej planterad ännu)
Trådpalm (Washingtonia filifera, ej planterad ännu)
Hoppas verkligen att de märka med * kommer upp då de är mest intressanta för tillfället. Eftersom jag inte har full koll på planteringsråd osv har jag en "referenskruka" av alla märkta * som jag behandlat på olika sätt(värmebehandlade fröer, sandpapprade fröer osv). Har som ni ser planterat allt jag kommit över och förhoppningen är att en del saker ska överleva som kan vara gröna året runt och funka att ha inomhus. Några av växterna har jag haft som krukväxt sen tidigare.
Som ni ser är min information runt en del saker lite knapphändig och det är väl främst * som jag hoppas kan bli något av diskussionsunderlag tills något händer i krukorna och jag kan lägga upp bilder. Jag har googlat om det mesta men en del saker är fortfarande helt okända, dvs jag har ingen aning om vad det kan vara, förutom det lilla jag skrivit ut om en del frön här

Någon med erfarenhet av Pohutakawa? Det ska vara extremt dålig grobarhet och det finns inte så många fröåterförsäljare, ingen som jag litar på iallafall, men det ser ut att vara en mycket spännande växt.
Fruktansvärt drygt att det ska ta sådan tid bara. Sådde allt i fredags(gamla frön) och i söndags(färska). Har legat hemma i magsjuka, mått riktigt dåligt hela veckan och det har inte hänt någonting i krukorna som kan förgylla dagarna:( Först idag som jag börjar känna mig redig igen och skriver därför ner detta. När tror ni att jag kan börja se resultat? Om bara något hände så skulle det hela bli mycket mer uthärdligt

Kanske någon som vet när det kan vara dags att ge upp på en del krukor? Ex.vis pohutakawan eller jakarandan, två-tre månader?