Full version: Vad göra nu?
Sussid
Har som sagt sått lite tagetes. Har kommit upp 2 cm och jag satt om i en lite större kruka med såjord.
Vad bör jag mer göra? Hur ska den stå? I ett fönster? varmt, kallt? ljust?
Nu står de i min källare, med fönster. Får lite sol på sig och lampa på kvällarna. Men är det för kallt i källaren? Bör jag ta upp krukorna till gästrummet?
tack på förhand.
merlin68
De ska ha mycket ljus och svalt men ej kallt. Jag har mina i tvättstugan under ljusrör där är det omkring 15 grader just nu. Står de för varmt ränner de iväg.
malcolm
Gör ingenting, när de börjar bli en decimeter höga eller så kan du börja avhärda dem.
Sussid
Avhärda= ?????? laugh.gif
malcolm
Vänja dem med lite svalare temperatur så de kan planteras ute så småningom.
Åsa, mälardalen zon 2
Avhärdning innebär att man sakta vänjer plantorna vid kyla, blåst, sol. Ställer man ut småplantor som odlats inomhus ex. i soligt läge utan att avhärda så brukar de dö ganska snabbt.
Helen i Piteå Zon 5
Förstod jag rätt då du skrev att du har skolat om plantorna i såjord eller har jag missuppfattat?
Plantorna behöver näring för att växa och det bästa är att skola om till plantjord
Sussid
Ja jag skrev såjord, men jag menade plantjord. :-)
Inte lätt det här.......
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Sussid @ 15-04-2011, 19:43) *
Ja jag skrev såjord, men jag menade plantjord. :-)
Inte lätt det här.......

OK! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon