Fru Frö
I höst går vi i planer på att bygga uterum, det blir väl en jätte bra 40 års present till mig nästa år?!! yahoo.gif

Vi bor i ett klassiskt vanligt radhus, där baksidans uteplats nu då skall bli ett uterum. På bägge sidor mot grannarna till höger och vänster så är nu plank, varav ett idag är heltäckande, byggt av fasadpanel. Åt det andra hållet där det idag är ett mer vanligt, luftigt plank måste ju bytas ut, och här funderar jag på att bygga upp med leca block och rappa, eller om det skall byggas en "tät" vägg av träpanel.... Dessa väggar blir ju inte isolerade ( vet ej hur kall en vägg av leca block kan bli en kall vinter ? ) men vi planerar heller ingen vinterträdgård. Utan detta ser vi att vi skall använda mars - okt? Vi tänkte faktiskt lyxa till det med att sätta in en kamin av något slag, så man kan mysa upp det varmt kyliga höstdagar och kankse även en mild vinter på julafton??

Så jag undrar över hur golvet skall byggas. Nuvarande gamla trädäck skall bort. Gjuta verkar dyrt, bökigt och onödigt. Så trä reglat, men vad lägger man för golv invändigt? Jag vill inte ha ett kallt, dragigt golv. Och jag vill inte ha några värmeslingor, verkar dyrt och onödigt för den säsong vi tänkt att använda rummet...

Och taket har jag tänkt kanal plast. Hur tjockt behöver det vara?

Blir jättetacksam för svar, ideer och inputs!

Klint
Antar att trädäcket ligger på marken? När vi gjorde vårt uterum byggde vi på befintlig altan,den står på plintar.Vi isolerade underifrån la isolering mellan reglarna och täckte med plywood.På golvet la vi en matta typ heltäckning men utan gummibaksida vi har 16mm isolertak men hade valt 32 om det fått plats.Vi hat 2glasfönster.En terassvärmare fotogenlyktor+en massa levande ljus samt lite planering(öppna upp tidigt på dan ladda lite xtra i kaminen inne)gör att vi firat flera julaftnar där! biggrin.gif Det är vårt absoluta favoritställe

Tror att du kan få fler kunniga att svara om du frågar i forumets byggavd
Fru Frö
Hej du, du har nog rätt att jag skulle lagt in denna tråd på "byggen". Jag kopierar över den dit!

Vår altan ligger på marken, stämmer ja. Om jag väljer ett 32 mm tak och väljer englasfönster, blir det galet?
Bengalow
Så länge du inte har en värmekälla som förbrukar energi, så spelar det inte så stor roll hur du bygger, eller med vilket material. Men du bör veta att ett betonggolv som värms av solen håller värmen mycket längre än ett brädgolv som är isolerat.´Du får extravärmen under ett par timmar efter att solen gått ned.
Betong "samlar" överskottsvärme, som sedan sänds tillbaka när det blir kyligt. För att behålla denna värme inomhus, så är det bättre med flerskiktsglas än enkla glasdörrar, men det är klart att det kostar dubbelt så mycket.... All värme går uppåt, och att lägga på 32 mm plasttak är en mycket god idé. Inte ekonomiskt, för du betalar ju inte för solstrålningen, men för de längre, behagligare kvällarna.
Jag själv har bara 16 mm plasttak, och enkelglas i dörrarna, men mitt golv är 5o mm tjock klinker, s.k. trottoarsten från Höganäs. När solen stekt dem kan man inte gå barfota där...men på kvällen har vi det ljuvligt skönt!
Dessutom brukar råttor och möss trivas alldeles förträffligt under isolerade träbjälklag. Varmt och torrt...och en massa bomaterial.
Fru Frö
Blir det inte omvänt också med ett betong golv, att det håller kylan kvar längre i sig??
Att värmen går uppåt är jag med på och att det ur den aspekten är vettigt att ha ett 32 mm tak, som ju då håller värmen kvar inne bättre(?)

Men vad menar du med "du betalar ju inte för solstrålningen, men för de längre, behagligare kvällarna"?

Jag fick inte klart för mig, Bengalow, om ni har träbjälklag eller betongplatta? Så du menar också att om jag inte har värme på dygnet/året runt så har materialval ingen betydelse? Jag har noterat de uterum som på vintrar blivit alldeles immiga/isiga och man ser inte ut. Hur kommer man ifrån detta?

Bengalow
Hej, igen. Vi har en sandbädd med en 30 mm betongbaserad platta, som jag limmat 50 mm klinker på. Alltså direkt på mark. Glasdörrarna står på lecablock runt om.
Vi änvänder vårt uterum från mars t.o.m. oktober, alltså så länge som solen är någorlunda värmande, och solvärmen är "gratis". Om man kan ta tillvara på den värmen, så är kvällarna just "behagliga. Det beyder att sten/betong är lämpligt att använda som värmemagasin. Då behöver man inte betala för att värma upp utrymmet - jo det kostar ju lite att använda ett dyrare material förstås, men det tror jag mig ha tillbaka, med dubbel ränta.
Vad jag menade var kanske lite halvkvädet om uppvärmningen - solstrålningen är kostnadsfri, och när väl uterummet är uppvärmt, så ger det en behaglig återvärme från sten/betonggolvet på kvällen. Naturligtvis tar det längre tid att värma upp stengolv än trägolv, men när är du mest i uterummet? För oss är vi där hela kvällen och njuter.
Beträffande imma/is på glasdörrarna, så sker det då och då på vintern. Vi har en värmefläkt på 1000W som håller uterummet frostfritt, och alla krukor och växter står där ute hela vintern. Det får vi betala för, i synnerhet när elen är så pass dyr som den är, och vintrarna visat sig kallare än vanligt. Du sparar en del el genom att väggen ni använder på huset inte släpper ut så mycket värme, som om ni inte haft ett rum utanför, och det finns fler faktorer, om än små, som man kan dra fram. Golvvärmen innaför uterummet blir högre t.ex. då rummet blir som en "extra isolering" av huset. Tänk om du hade satt ett glasrum runt hela huset...då hade du sparat energi, men kostnaden och utseendet? Jaja, det går att diskutera tills f-n hämtar en...
Fru Frö
Jag kan tänka mig att ett betong golv är bra mycket dyrare än ett golv uppbyggt av trä..? Jag vill inte att detta bygge skall springa iväg alltför mycket kostnadsmässigt.

Samtidigt är jag en sån där velpotta och kan ena dagen tänka att "jamen va f-n det är klart jag/vi ska ha det bästa, man lever bara en gång, vi ska ha klinkers med värmeslingor isolerade fönster så vi kan vara där året runt" och andra dagen tänker jag att "nja, jag det kommer räcka gott med att bygga ett ute rum för säsong mars-sep/okt, jag kommer att vara sååå nöjd med det och speciellt när det inte har kostat så himla mycket (jämförelsevis )"

Idag ( och de flesta dagar ) lutar jag åt det senare alternativet. En nackdel som jag ser kan komma är just det med imma/is så man inte ser ut, och med denna enklare konstruktion är ju inte en värmefläkt att tänka på, det blir ju hutlösa elräkningar. Gå att lösa med nån typ av ventligation kanske? Och att man är sparsam med att gå ut där från huset så värmen från huset och kylan i uterummet blir till imma och is.....?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon