mimella
15-04-2011, 05:29
Anlägger ny rabatt dit jag förodlar gladiolus, kanna, dahlia, klänglilja och påfågelslilja. Allt går i svart-orange ton. Har fått för mig att allt ska "tränga upp" ur något grönt lågt. Mossliknande, lågt, ja, jag vet inte. Hosta känns för högt och iögonfallande. Jag vill också ha förslag på någonting att ha i kanterna.
Kan någon hjälpa mig, jag tittar runt och oich hittar verkligen ingenting!!
Gunilla T
15-04-2011, 07:33
Det finns massor av låga marktäckande växter t.ex. myskmadra, olika former av revsuga och ett stort antal sedumarter. Marktäckande växter brer ut sig och täcker hela jordytan ganska fort. De växter du nämner skall ju grävas upp på hösten för vinterförvaring...och ner igen nästa vår. Räkna med lite extra jobb om du täcker hela ytan med marktäckare.
Jag skulle inte göra det...och för många olika växter i en rabatt ger ett oroligt och plottrigt intryck. De enskilda växterna "försvinner"...tar ut varandra.
ingrids
15-04-2011, 09:39
Jag håller med Gunilla om grävproblematiken. Det du skulle kunna testa är att plantera en klätterväxt, typ klematis, som brer ut sig som det gröna och som är en klippgrupp som tål att du klipper tillbaka på hösten. Då klipper du tillbaka klematisen innan du plockar upp knölarna. Har inte sett denna lösning och det finns en risk att klematisen börjar klättra på växterna på ett mindre lyckat sätt så att de "kvävs". Ettåriga hängväxten njurvinda skulle kunna funka som täckning och jag tror inte den skulle klättra.
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2011, 09:42
Olika sorters rabatteternell
Jag tycker egentligen att penningblad är ett ogräs men det finns en gulbladig sort Aurea, som är trevlig som bottenplantering ibland... Den tål ju att "röjas" i också...
KatteLatte
19-04-2011, 07:01
Tänkte också på myskmadra.....
Den är ju så pass tålig att det du kommer att skada den då du plockar upp växterna på hösten kommer den att kompensera för. Fast jag ångrar litet att jag satte myskmadra i min trädgård. Den är ganska svår att kontrollera....
Skulle inte täckbark vara snyggt och fräscht med den färgkombinationen, även om den inte är grön??
mimella
19-04-2011, 11:15
Nybörjare som jag är... är det inte svårt att se om och hur mycket det behöver vattnas med täckbark?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.