Sidor: 1, 2
Christa
Vid några tillfällen när jag lyssnat på föredrag så har det efteråt dykt upp någon eller några som vill berätta om sina produkter.

Gemensamt har de att produkterna skall göra underverk och att de är svindyra. Rena ockerpriserna.

Nonijuice är säkert nyttigt men om det är så mycket nyttigare än våra egna bär och frukter är jag inte säker på. Att priset är orimligt är jag övertygad om.

Minns inte namnet på de andra produkterna men det skulle vara intressant att höra era erfarenheter kring detta.

Carl

Bantning,Hälsa, Må bra marknaden är en jätte marknad där stora pengar finns att tjäna. Det har blivit som en religion. Så länge det finns troende så kommer den att växa. Själv äter jag bara vanlig mat inget mer. Det räcker gott och väl. I dagens samhälle så är det i princip omöjligt att få någon brist så länge man äter normalt.
Anma
Håller med dig till 100%, Carl. Dessutom är jag än mer skeptisk till naturläkemedel sedan jag fått insyn till leverläkarnas vardag. Väldigt många som får leversjukdomar har fått det av naturläkemedel! Det första läkaren frågade efter att det klargjorts att maken inte har något missbruk av alkohol eller narkotika är om han åt naturläkemedel. Det är helkonstigt att det inte varnas för detta!

Däremot funderar jag på att äta D-vitamin tillskott nästa vinter. Jag börjar fundera på om vissa problem jag har under vinterhalvåret eventuellt kan bero på D-vitaminbrist. Det skadar inte att testa i varje fall. Men först ska jag ta reda på om det kan vara farligt att överdosera D-vitamin. Någon kanske vet?
Carl
se denna länk
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
*Stintan*
Hade man satsat på den marknaden hade man kunnat vara rik idag.
Christa
CITAT (Anma @ 15-04-2011, 08:35) *
Håller med dig till 100%, Carl. Dessutom är jag än mer skeptisk till naturläkemedel sedan jag fått insyn till leverläkarnas vardag. Väldigt många som får leversjukdomar har fått det av naturläkemedel! Det första läkaren frågade efter att det klargjorts att maken inte har något missbruk av alkohol eller narkotika är om han åt naturläkemedel. Det är helkonstigt att det inte varnas för detta!

Däremot funderar jag på att äta D-vitamin tillskott nästa vinter. Jag börjar fundera på om vissa problem jag har under vinterhalvåret eventuellt kan bero på D-vitaminbrist. Det skadar inte att testa i varje fall. Men först ska jag ta reda på om det kan vara farligt att överdosera D-vitamin. Någon kanske vet?

Många förespråkar doser på 50 mikrogram och mer men det är boom kring D-vitamin just nu och jag anser att man skall vara försiktig.

10 mikrogram per dag kan du dock lugnt äta.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 08:54) *
Många förespråkar doser på 50 mikrogram och mer men det är boom kring D-vitamin just nu och jag anser att man skall vara försiktig.

10 mikrogram per dag kan du dock lugnt äta.

Jag tycker att man ska rådgöra med sin doktor om vilket/vilka (och i vilken mängd) tillskott man kan behöva. D-vitamin och kalcium har ju ett samspel t.ex. Att rekommendera doser på ett forum är väl inte särskilt lämpligt.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2011, 10:15) *
Jag tycker att man ska rådgöra med sin doktor om vilket/vilka (och i vilken mängd) tillskott man kan behöva. D-vitamin och kalcium har ju ett samspel t.ex. Att rekommendera doser på ett forum är väl inte särskilt lämpligt.

Många läkare förespråkar tyvärr högre doser.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Anma jag tycker också att du skall prata med din läkare och inte laborera själv.

Många kvinnor får ju calcium+ vitamin D.

Många människor får ju inte hjälp inom den vanliga sjukvården och då testar dom hälsokost. Reklamen låter ju så bra......
Och så blandar dom medicin med hälsokost och det är ju allt annat än bra.

Visst finns det bra produkter men mycket är bara geschäft

Carl det finns många människor som, trots att dom äter en allsidig och bra kost, inte kann tillgodogöra sig t.ex. alla vitaminer och mineraler.
Ta t.ex. alla som lider av B 12 brist

Elisabeth
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-04-2011, 10:57) *
Anma jag tycker också att du skall prata med din läkare och inte laborera själv.

Många människor får ju inte hjälp inom den vanliga sjukvården och då testar dom hälsokost. Reklamen låter ju så bra......

Carl det finns många människor som, trots att dom äter en allsidig och bra kost, inte kann tillgodogöra sig t.ex. alla vitaminer och mineraler.

Elisabeth

Vad skulle du då göra om läkaren säger att du kan äta 50 mikrogram per dag?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 10:45) *
Många läkare förespråkar tyvärr högre doser.

Och du inbillar dig att man ska tro mer på dig än på sin läkare? Vad du gör får du ta ansvar för själv men tala inte om för andra hur dom ska dosera.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2011, 11:06) *
Och du inbillar dig att man ska tro mer på dig än på sin läkare? Vad du gör får du ta ansvar för själv men tala inte om för andra hur dom ska dosera.

Om din läkare rekommenderade dig att äta 50 mikrogram per dag. Vad skulle du göra då?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 11:18) *
Om din läkare rekommenderade dig att äta 50 mikrogram per dag. Vad skulle du göra då?

Fråga hur länge jag skulle behöva äta det.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-04-2011, 10:57) *

Elisabeth

Läste du hela mitt inlägg? Jag sågar hälsokost hårt i första stycket.

Skulle jag ta D-vitamin i vinter, självklart överdoserar jag inte. Tvärtom. En tablett var tredje dag eller nåt.
Huggorm
Man kan väll äta mer fisk på vintern, så får man i sig lite D-vitamin den vägen? Räknas förmodligen inte som hälsokost, men nog är fisk nyttigt alltid
Christa
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2011, 11:21) *
Fråga hur länge jag skulle behöva äta det.

Litar du till 100 % på att läkarna i primärvården har koll på hur mycket D-vitamin som är lämpligt att äta?
Anma
CITAT (Huggorm @ 15-04-2011, 11:29) *
Man kan väll äta mer fisk på vintern, så får man i sig lite D-vitamin den vägen? Räknas förmodligen inte som hälsokost, men nog är fisk nyttigt alltid

Ja, så är det ju. Men jag äter inte fisk alls sedan ett par år, klarar inte av smaken helt plötsligt.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 11:31) *
Litar du till 100 % på att läkarna i primärvården har koll på hur mycket D-vitamin som är lämpligt att äta?

Ja blir jag ordinerad något så får jag lita på att läkaren vet vad h*n gör. Framför allt kan dom ju ta reda på om jag har någon brist. Jag skulle inte gå till hälsokostbutiken och köpa något kosttillskott. Sen råkar jag vara sån som läser mig till vad det är jag stoppar i mig om jag inte redan vet det.
Huggorm
CITAT (Anma @ 15-04-2011, 11:40) *
Ja, så är det ju. Men jag äter inte fisk alls sedan ett par år, klarar inte av smaken helt plötsligt.

Fiskleverolja eller tran? Inte för att det direkt smakar bättre, men det kanske kan användas i annan matlagning så smaken döljs. Jag tror mer på naturliga produkter än syntetiska D-vitamintabletter i alla fall
CITAT (Anma @ 15-04-2011, 11:24) *
Läste du hela mitt inlägg? Jag sågar hälsokost hårt i första stycket.
Skulle jag ta D-vitamin i vinter, självklart överdoserar jag inte. Tvärtom. En tablett var tredje dag eller nåt.

Ja Anma jag läste hela ditt inlägg.

Men bara min uppfattning att du skall rådgöra med läkare var riktat till dig.

Allt annat var ju allmännt.

Elisabeth

CITAT (Christa @ 15-04-2011, 11:06) *

Då skulle jag ställa mina frågor, ja helt enkelt föra en dialog med min husläkare.

Nog litar jag mera på min läkare än på ett forumsmedlem.
*Stintan*
Christa hur vet du att 50 microgram D-vitamin/dag skulle vara skadligt?
Christa
Det är en boom kring D-vitamin just nu och det har varit boomar kring andra nutrienter tidigare. Det finns stor risk att vi kommer att få se nackdelar av det.

D-vitamin är det vitamin som är allra farligast att överdosera.
gnon49
Närman hittar läkemedelsrester o förbjudna preparat i hälsokost så borde varningsklockorna ringa rejält. Synd att det blivit ett sådant geschäft eftersom många hälsoprodukter i grunden säkert är bra. Och är man friskt i övrigt så behöver man ingenting av vad hälsokostbranschen försöker pådyvla oss. Köper man det sedan över nätet så spelar man verkligen rysk roulette.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2011, 12:02) *
Christa hur vet du att 50 microgram D-vitamin/dag skulle vara skadligt?

Det vet jag inte säkert men jag har grävt en del i det också för min del tar jag 10 mikrogram under vintern.

EU´s vetenskapliga råd har kommit fram till att man kan äta 50 mikrogram per dag utan risk.

Samtidigt känner jag en person som blev ordinerad 20 mikrogram plus 1000 mg kalcium per dag och åt det i 6 år. Då upptäcktes att hon fått förkalkningar i njurvägarna.

Överdosering kan ge just det. Man kan också få förkalkningar på andra ställen.

Det jag skrev var att man kan äta 10 mikrogram utan risk men var gränsen uppåt går får vi nog inte reda på förrän om kanske 10 år när många ätit 50-100 mikrogram per dag en längre tid.

Alla vitaminer och mineraler samverkar men det tar man inte någon hänsyn till när man gör studier på dom.

CITAT (gnon49 @ 15-04-2011, 12:16) *
Närman hittar läkemedelsrester o förbjudna preparat i hälsokost så borde varningsklockorna ringa rejält. Synd att det blivit ett sådant geschäft eftersom många hälsoprodukter i grunden säkert är bra. Och är man friskt i övrigt så behöver man ingenting av vad hälsokostbranschen försöker pådyvla oss. Köper man det sedan över nätet så spelar man verkligen rysk roulette.

Ja när dom säljer nonijuice för 450 kr litern då är det verkligen att utnyttja människors önskan om att må bra.

Många kroppsbyggare stoppar i sig saker så man blir helt förskräckt. Har läst deras diskussioner på nätet.
*Stintan*
Då var ju D-vitaminintaget i kombination med kalciumintag. Att bara stoppa i sig år efter år utan någon kontroll är väl inte att rekommendera vid någon medicinering.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 15-04-2011, 12:44) *
Då var ju D-vitaminintaget i kombination med kalciumintag. Att bara stoppa i sig år efter år utan någon kontroll är väl inte att rekommendera vid någon medicinering.

Men det var läkare som ordinerade det. Preparatet var receptbelagt så man kunde inte fortsätta utan läkares medverkan.
Christa

Kan du berätta lite mer om leverskador av naturmedel?

Vad innebär "Väldigt många"?

Om de gjort den kopplingen så måste de ju också veta vilka preparat det gäller. Känner du till var man kan få reda på det?

Jag känner till att koncentrat av grönt te kan ge leverskador. Kan ha hört om något mer men minns inte riktigt just nu.

Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-04-2011, 11:56) *
Ja Anma jag läste hela ditt inlägg.

Men bara min uppfattning att du skall rådgöra med läkare var riktat till dig.

Allt annat var ju allmännt.

Elisabeth

Ok, inte lätt att veta alla gånger. smile.gif
Christa varje medicin har biverkningar

Men vad skulle du göra om du kommer till läkaren och han tycker att du skall äta kacium+vitamin D p.g.a. begynnande urkalkning av skellettet?

Skulle du hellre få osteoporos?

Elisabeth
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-04-2011, 15:18) *
Christa varje medicin har biverkningar

Men vad skulle du göra om du kommer till läkaren och han tycker att du skall äta kacium+vitamin D p.g.a. begynnande urkalkning av skellettet?

Skulle du hellre få osteoporos?

Elisabeth

Jag skulle ta reda på så mycket fakta jag kunde få tag på och sedan försöka fatta ett beslut. Även läkarna har olika åsikter. Du kan få helt olika ordination beroende på vilken läkare du går till. Man har alltid ett eget ansvar även om det är jobbigt.

Det är i alla fall lättare att få tag i information nu när Internet finns men självklart skall man vara källkritisk.
Cacki
Läkemedelsindustrin har bättre övervakning på verksam substans/dos (tablett) än hälsokostindustrin. Så är det bara eftersom de har ett helt annat kontrollsystem. Jag hade definitivt gått till en läkare och fått ett råd om vilket preparat jag skulle välja om jag nu skulle behöva tillskott av något.
Anki på Öland
.............Däremot funderar jag på att äta D-vitamin tillskott nästa vinter. Jag börjar fundera på om vissa problem jag har under vinterhalvåret eventuellt kan bero på D-vitaminbrist. Det skadar inte att testa i varje fall. Men först ska jag ta reda på om det kan vara farligt att överdosera D-vitamin. Någon kanske vet?

Lite info om D-vitamin
Gunilla T
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 07:25) *
Vid några tillfällen när jag lyssnat på föredrag så har det efteråt dykt upp någon eller några som vill berätta om sina produkter.

Gemensamt har de att produkterna skall göra underverk och att de är svindyra. Rena ockerpriserna.

Nonijuice är säkert nyttigt men om det är så mycket nyttigare än våra egna bär och frukter är jag inte säker på. Att priset är orimligt är jag övertygad om.

Minns inte namnet på de andra produkterna men det skulle vara intressant att höra era erfarenheter kring detta.

Troligen är de som vill berätta och marknadsföra sina produkter samma som arrangörerna av föredraget...
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 15-04-2011, 17:33) *
Lite info om D-vitamin

Tack!
Red Top
CITAT (Anki på Öland @ 15-04-2011, 17:33) *
Lite info om D-vitamin

Det var bra info!

Jag gillade särskilt det här:

"Friska, utan ovanstående sjukdomar, behöver inte oroa sig för hälsorisker med rimliga extra doser D-vitamin. För att parafrasera dr John Cannel":

Att oroa sig för eventuell fara med D-vitamin i Sverige idag är,
som att törsta ihjäl i öknen medan man oroar sig för att drunkna.

Bengalow
Hehe, rätt kul att läsa tråden, som jag inte följt förut. Hade "hälsokost"-butikerna levt på sådana som mig, så hade dom haft det magert. Om man skriver häslokost-butiker så kanske det mer liknar vad det går ut på
Christa

CITAT (Christa @ 15-04-2011, 13:18) *

Om de gjort den kopplingen så måste de ju också veta vilka preparat det gäller. Känner du till var man kan få reda på det?

Jag känner till att koncentrat av grönt te kan ge leverskador. Kan ha hört om något mer men minns inte riktigt just nu.

Christa
CITAT (Red Top @ 15-04-2011, 18:53) *
Det var bra info!

Jag gillade särskilt det här:

"Friska, utan ovanstående sjukdomar, behöver inte oroa sig för hälsorisker med rimliga extra doser D-vitamin. För att parafrasera dr John Cannel":

Att oroa sig för eventuell fara med D-vitamin i Sverige idag är,
som att törsta ihjäl i öknen medan man oroar sig för att drunkna.

Vad är det som gör att du litar på den informationen?
pejori
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 13:18) *

Helhetsdoktorn.nu/risk
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 21:40) *

Har du någon "bättre" information då????
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 15-04-2011, 21:52) *
Har du någon "bättre" information då????

Jag har gett information i den här tråden men om du vill ha info från experter så kan du kolla på Livsmedelsverkets sida.
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 21:56) *
...............om du vill ha info från experter så kan du kolla på Livsmedelsverkets sida.

Vad är det som gör att du litar på den informationen??
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 15-04-2011, 21:57) *
Vad är det som gör att du litar på den informationen??

Dom har utbildade experter inom nutrition och har som uppdrag att ta fram rekommendationer.

CITAT (pejori @ 15-04-2011, 21:47) *
Helhetsdoktorn.nu/risk

Länken funkade inte. När jag lade till www så kom jag till helhetsdoktorn men hittade inte risk
Anki på Öland
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 22:11) *
Dom har utbildade experter inom nutrition och har som uppdrag att ta fram rekommendationer...........

Men deras rekommendationer är ju uråldriga och deras experter får ju sina professurer betalade av företagen dom rekommenderar är det något att lite på?? Och har du hänvisningar där till några vetenskapliga undersökningar??
pejori
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 22:11) *
Dom har utbildade experter inom nutrition och har som uppdrag att ta fram rekommendationer.

Länken funkade inte. När jag lade till www så kom jag till helhetsdoktorn men hittade inte risk

Suck. Det var ingen länk, det var tips på en söksida. HÄR ÄR LÄNKEN

http://www.helhetsdoktorn.nu/risk.htm
Christa
CITAT (Anki på Öland @ 15-04-2011, 22:19) *
Men deras rekommendationer är ju uråldriga och deras experter får ju sina professurer betalade av företagen dom rekommenderar är det något att lite på?? Och har du hänvisningar där till några vetenskapliga undersökningar??

Om någon här vill ta risken att överdosera D-vitamin så kan jag inte hindra dom. Nu har jag lagt ner tid på att berätta det jag vet så jag kan inte göra mer. Själv så är jag rädd om min kropp och överdosering av D-vitamin kan ge obotliga skador.
Aqvakul
Märkligt med en människa som frågor oavbrutet, men som aldrig accepterar några svar utan redan vet allt bäst själv...
pejori
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2011, 22:33) *
Märkligt med en människa som frågor oavbrutet, men som aldrig accepterar några svar utan redan vet allt bäst själv...

Jupp. Då är ju undran varför man frågar, om man redan har alla svar. confused.gif
Christa
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2011, 22:33) *

Vad har jag frågat i den här tråden confused.gif
pejori
CITAT (Christa @ 15-04-2011, 22:37) *
Vad har jag frågat i den här tråden confused.gif

inlägg 10

inlägg 12

inlägg 16

inlägg 27

inlägg 38

Jag kan fortsätta ett tag till om du vill.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon