Sidor: 1, 2
CurlySue
Hej
19 åriga dottern ska flytta ihop med sin fästman. Hon går i ring2 gymnasiet och har således ingen inkomst förutom 1050 kr i studiebidrag. Fästmannen har fast anställning med en ok lön.
Är jag skyldig att bidra med pengar till deras hushåll eftersom dottern fortfarande går i gymnasiet??

Åsa, mälardalen zon 2
Nej du har ingen skyldighet skjuta till pengar ifall hon frivilligt flyttat hemifrån. Man har försörjningsplikt tills barnet är 20år ifall det går i gymnasiet, försörjningsplikt = har rätt att bo hemma hos sina föräldrar och få tak över huvudet och mat i magen.

Hon har valt att flytta hemifrån själv verkar det som, har hon ont om pengar får hon väl göra som andra vuxna studenter = söka extra jobb
Klint
Rent juridiskt vet jag inte,men jag hade inte gjort det jag anser att ska de flytta hemifrån får de klara försörjningen själva.Sen är det en annan sak att man om man har möjlighet kan hjälpa till ibland vid vissa tillfällen men försörjningen får de klara själva.
CurlySue
tack för era svar. Har erbjudit dem båda att komma hem och äta om maten tryter på bordet, men i övrigt har jag inte ekonomi att hjälpa dem med annat än pengar till kattmat och medeciner och sådant.
merlin68
Min pappa brukade ha med sig hela korgar med mat som han hade "över" när han kom på besök wub.gif Han var nog rädd att jag skulle gå hungrig...när pappa gick bort 1994 kom ett brev hem till mig några dagar efter hans död där han skickade pengar till en diskmaskin som sista gåva crying.gif Saknar min pappa fortfarande, det kanske inte finns någon försörjningplikt enligt lagen efter en viss tidpunkt men en känslomässig förpliktelse mot de man älskar om du förstår hur jag menar. Jag vet med mig att jag kommer att ha med mig matkorgar till mina barn den dagen de flyttar hemifrån. Det kanske går i arv...minns att farmor alltid hade en massa mat pappa gillade med sig när hon besökte oss....
herkules
det där är ju jättesvårt och beror ju helt på vad man har för ekonomi.
en gymnasietonåring som bor hemma kostar ungefär 3500 kr/mån.

Cacki
Om man strikt ska gå efter juridiska bestämmelser är det väl pojkvännen som står för försörjningsplikten? Enligt sambolagen menar jag?
RibesRubusVitis
Sambolagen verkar inte säga något om försörjningsplikt, utan reglerar bara samboegendomen, dvs bostad och bohag, när/om samboförhållandet upphör:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/96/18/585ef8b5.pdf
Cacki
CITAT (RibesRubusVitis @ 15-04-2011, 17:21) *
Sambolagen verkar inte säga något om försörjningsplikt, utan reglerar bara samboegendomen, dvs bostad och bohag, när/om samboförhållandet upphör:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/96/18/585ef8b5.pdf

Ok.
Men eftersom det varit aktuellt att diskutera människors försörjning iom socialförsäkringssabotaget så har jag precis för mej att jag läst någonstans om att samma försörjningsplikt gäller för sambor som mellan makar när man ingår äktenskap. Om den ene inte klarar att försörja sej själv så är det i första hand mak* eller sambo innan man kan få försörjningsstöd via socialförsäkringen. (Och innan man kan få försörjningsstöd från soc, i det här fallet föräldrarna)
Motti
Skyldig och skyldig det är du väl inte men om man kan och har råd ställer man väl upp och hjälper sina barn så gott man kan om de har det jobbigt,vet inte hur ni tänker men sambon har ju heller ingen skyldighet att försörja din dotter i och med att hon studerar,svår frågeställning igentligen men hjälp dom om du förmår med lite matvaroro osv,annars har de ju valt själva hur de vill ha det och får rätta sig efter det.Men som sakt ringer hon och ber om lite hjälp så varför inte .
netha
CITAT (merlin68 @ 15-04-2011, 13:31) *
Min pappa brukade ha med sig hela korgar med mat som han hade "över" när han kom på besök wub.gif Han var nog rädd att jag skulle gå hungrig...när pappa gick bort 1994 kom ett brev hem till mig några dagar efter hans död där han skickade pengar till en diskmaskin som sista gåva crying.gif Saknar min pappa fortfarande, det kanske inte finns någon försörjningplikt enligt lagen efter en viss tidpunkt men en känslomässig förpliktelse mot de man älskar om du förstår hur jag menar. Jag vet med mig att jag kommer att ha med mig matkorgar till mina barn den dagen de flyttar hemifrån. Det kanske går i arv...minns att farmor alltid hade en massa mat pappa gillade med sig när hon besökte oss....

tummenupp.gif wub.gif
Motti
Merlin vilken go far du hade som tänkte på dig in i det sista wub.gif så där har jag väl aldrig haft det min far har aldrig funnits i mitt liv ,men mor min hade sina ljusa stunder då hon kunde hjälpa mig ,men för det mesta fick jag klara mig själv från den dagen jag flyttade hemifrån ,då var jag 18 år och tjänade 175 kr i veckan .Att ha föräldrar som finns där för en när man har det jobbigt känslomässigt eller ekonomiskt är guld värt wub.gif
Trampendal
Jag tycker att man ska låta barnen försörja sig själv när de flyttat. Däremot kan man ju göra klart att man ställer upp vid en akut kris (om man har möjlighet).

Men som jag fattat det har man faktiskt försörjningsplikt tills "barnet" är 21 om de fortfarande studerar i grund- eller gymnasieskola oavsett var de bor.

Motti
Myndighetsåldern i dag är 20 år,men nu för tiden gå ju barna i gymnasiet tills de fyller 19 år och då har de ju knappasr någon yrkesytbildning och tjänar då inga egna pengar utan kanske måste plugga två till tre år till och bo hemma tills de är 23 år.Själv var jag själv försörjande när jag var 18 år men det var då det,1967 fanns det hur mycket jobb som helst och lärlingsplatser.Nu är det andra tider,de flesta ungdomar får plugga tills de är 19 - 23 år innan de kan försörja sig.Så vi föräldrar får ha barn hemma mycket längre nu för tiden.Vår son gjorde Lumpen 12 månader direkt efter gymnasiet befällsutbildning I Gudhems kompani 12 månader ,de flesta i dag som gör lumpen gör 6 månader,klart han var tvungen att bo hemma länge då !dottern flyttade innan hon tog studenten hon var 18 då men hade extra jobb och delade lägenhet med 4 andra studenter.Allt beror på omständigheter som jag ser det.En del ungdommar måste få bo hemma längre en del har andra möjligheter och utsikter.men som föräldrer ska man alltid finnas där och stötta.
RibesRubusVitis
Sedan 37 år tillbaka är myndighetsåldern 18 år...
andersen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-04-2011, 09:59) *
Nej du har ingen skyldighet skjuta till pengar ifall hon frivilligt flyttat hemifrån. Man har försörjningsplikt tills barnet är 20år ifall det går i gymnasiet, försörjningsplikt = har rätt att bo hemma hos sina föräldrar och få tak över huvudet och mat i magen.

Hon har valt att flytta hemifrån själv verkar det som, har hon ont om pengar får hon väl göra som andra vuxna studenter = söka extra jobb

Ja så är det nog, men jag TROR att det är 21år som gäller.
Åsa, mälardalen zon 2
Jobbar inom skolans värld och på alla EVK jag varit på sägs det 20år, därför skolan jag jobbar på låter mentorerna skicka hem närvarorapport tills de fyllt 20år oavsett vad eleven säger på 18årsdagen då de juridiskt sett är myndiga. Men eftersom föräldrarna har försörjningsplikt tills 20år tycker rektorn föräldrarna har rätt att veta om de går i skolan eller ej.
mamamaggan
Bor hon ihop med sin pojkvän så ska de väl ha gemensam ekonomi ? Varför ska man inte göra så när man är sambor ? De väljer själva att flytta ihop och då får de också lära sig att leva på de pengar de gemensamt har.

Tycker därmed inte att du har någon som helst skyldighet att försörja henne och endast ställa upp om det blir kris.

andersen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-04-2011, 17:45) *
Jobbar inom skolans värld och på alla EVK jag varit på sägs det 20år, därför skolan jag jobbar på låter mentorerna skicka hem närvarorapport tills de fyllt 20år oavsett vad eleven säger på 18årsdagen då de juridiskt sett är myndiga. Men eftersom föräldrarna har försörjningsplikt tills 20år tycker rektorn föräldrarna har rätt att veta om de går i skolan eller ej.

Jaha har ingen kunskap om ämnet men om man googlar på försörjningsplikt 21år så får man många träffar tex den här...försörjningsplikt 21år
Red Top
Det här hittade jag på nätet:

Familjerätt

"Frågor och Svar/Underhållsbidrag

Är vi underhållsskyldiga när vårt barn flyttat hemifrån?

Är vi båda föräldrar (gemensam vårdnad) underhållsskyldiga om vårt barn är 18 år och har flyttat hemifrån? Barnet går fortfarande i skolan och behöver nu hjälp med hyran till lägenheten. Hur mycket kan vi föräldrar tvingas att betala, finns det något tak på bidraget?

Svar:

Ja, ni är underhållsskyldiga under barnets skolgång tills hon eller han fyller 21 år. Med skolgång menas grundskola, gymnasium eller annan grundutbildning. Alltså inte vidareutbildning som universitet eller högskola.

Generellt gäller att ni ska betala underhållsbidrag efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och er samlade ekonomiska förmåga. Det finns alltså en gräns för hur högt underhållsbidraget kan bli. Och skulle ni sakna ekonomisk förmåga är ni inte underhållsskyldiga.

Vid bedömningen ska hänsyn tas till barnets egna inkomster, ekonomiska tillgångar och sociala förmåner. Studiebidrag, inackorderingsbidrag, arbetsinkomster och eget kapital reducerar alltså underhållsbidraget."

Så här säger lagen:

7 kap. Om underhållsskyldighet
1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).
Aqvakul
Problemet är ju att plötsligt tillkommer en ny bostadskostnad plus att det blir betydligt svårare att hålla koll på andra kostnader.
Cacki
CITAT (Red Top @ 16-04-2011, 19:33) *
Det här hittade jag på nätet:

Familjerätt

"Frågor och Svar/Underhållsbidrag
Är vi underhållsskyldiga när vårt barn flyttat hemifrån?

Är vi båda föräldrar (gemensam vårdnad) underhållsskyldiga om vårt barn är 18 år och har flyttat hemifrån? Barnet går fortfarande i skolan och behöver nu hjälp med hyran till lägenheten. Hur mycket kan vi föräldrar tvingas att betala, finns det något tak på bidraget?

Svar:

Ja, ni är underhållsskyldiga under barnets skolgång tills hon eller han fyller 21 år. Med skolgång menas grundskola, gymnasium eller annan grundutbildning. Alltså inte vidareutbildning som universitet eller högskola.

Generellt gäller att ni ska betala underhållsbidrag efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och er samlade ekonomiska förmåga. Det finns alltså en gräns för hur högt underhållsbidraget kan bli. Och skulle ni sakna ekonomisk förmåga är ni inte underhållsskyldiga.

Vid bedömningen ska hänsyn tas till barnets egna inkomster, ekonomiska tillgångar och sociala förmåner. Studiebidrag, inackorderingsbidrag, arbetsinkomster och eget kapital reducerar alltså underhållsbidraget."

Så här säger lagen:

7 kap. Om underhållsskyldighet
1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.
Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136).

Fast blir inte läget ett annat när dottern blivit sambo med sin pojkvän som i sin tur arbetar och har en inkomst? Klarar dom sej inte på hans lön så kanske det visserligen är föräldrarnas plikt att skjuta till, innan dom kan få försörjningsstöd från soc, eller?
Aqvakul
Tveksamt om försörjningsplikten verkligen gäller om man inte är "tvungen" att flytta och dessutom lever som sambo..

Du kanske ska ställa frågan till någon "juridiksight" typ:

http://lawline.se/
Red Top
Det skulle vara skillnad om hon gift sig.
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 16-04-2011, 20:19) *
Det skulle vara skillnad om hon gift sig.

definitivt - då upphör med säkerhet föräldrarnas försörjningsplikt..
andersen
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2011, 20:42) *
definitivt - då upphör med säkerhet föräldrarnas försörjningsplikt..

Det tror inte jag på, det finns invandrar barn som är gifta i låg ålder i Sverige, skulle dom inte ha samma rätt som övriga?
Aqvakul
CITAT (andersen @ 16-04-2011, 21:23) *
Det tror inte jag på, det finns invandrar barn som är gifta i låg ålder i Sverige, skulle dom inte ha samma rätt som övriga?

Är man gift ingår man i en ny familjebildning...
Motti
Har lite svårt att förstå resonemanget faktiskt wink.gifvår dotter flyttade när hon var 18 knappt och gick på gymnasiet tre tjejer delade lägenhet och om jag inte minns helt fel så fick hon studiebidrag plus att hon jobbade extra på en Zooaffär,men vi hjälpte ju henne naturligtvis på alla sätt vi kunde och vi kände aldrig som att vi var "tvungna" att ställa upp vi gjorde det vi gjorde för att hjälpa henne och för att visa att vi ställde upp på henne .Vi kände det aldrig som att vi "måste "ställa upp det var bara självklart.
Aqvakul
Problemet är ju om man sitter ekonomiskt trångt till. Är man då skyldig att försörja sina barn om de vill unna sig lyxen av ett eget boende, trots att de inte kan försörja sig själva.
andersen
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2011, 21:32) *
Är man gift ingår man i en ny familjebildning...

Ja det har du ju rätt i.
Motti
Men de kostar ju en hel del när de bor hemma också ! särskillt flickor, sen samtidigt får de ju också lära sig att klara sig själva och lära sig ta annsvar och se vad det kostar att leva .Men som föräldrer så gör man väl vad man kan för dom att ställa upp på sina barn så gott man kan ska ju inte kännas som ett "måste" eller ett tvång.
Aqvakul
Fast oneklingen blir det en merkostnad för själva boendet och det finns föräldrar som redan lever på marginalen...
andersen
CITAT (Motti @ 16-04-2011, 22:06) *
Men de kostar ju en hel del när de bor hemma också ! särskillt flickor, sen samtidigt får de ju också lära sig att klara sig själva och lära sig ta annsvar och se vad det kostar att leva .Men som föräldrer så gör man väl vad man kan för dom att ställa upp på sina barn så gott man kan ska ju inte kännas som ett "måste" eller ett tvång.

Nu vart jag nyfiken? flickor är väl inte "dyrare" än pojkar? pojkar äter väl mycket mera än flickor.
netha
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2011, 22:14) *
Fast oneklingen blir det en merkostnad för själva boendet och det finns föräldrar som redan lever på marginalen...

x
Motti
Nja det är ju olika det också finns flickor som äter mycket också särskillt om de tränar mycket men flickor gör åt mer duschkräm smink och blingbling,sonen vår tränade mycket men han gjorde ju bara åt duschkräm och vatten och tvätt med alla träningskläder inet så klädfixerad då ,dottern gjorde åt mycket smink och blingbling och kläder mycket sova över kompisar som också åt osv,enligt statestik så kostar flickor mer när de bor hemma än pojkar gör .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 16-04-2011, 22:06) *

Som Aq sa så hänger ju en del på hur man sitter till ekonomiskt. Kostnaderna man har när de bor hemma går inte att jämföra med vad det skulle kosta att försörja dom när de flyttar till eget boende. Det är åtminstone min erfarenhet eftersom jag själv varit i den situationen som förälder. Det är inte heller så himla lätt för ungdomar att hitta extrajobb idag. Jag tror inte att man ställer frågan om man har så gott om pengar att man kan stå för alla dotterns kostnader när hon flyttat hemifrån.

Som jag ser det i det här fallet så kan dottern välja att bo kvar hemma och bli försörjd eller flytta till sin pojkvän och bli sambo men då inte räkna med att föräldrarna ska kunna ska försörja henne i samma utsträckning. Det är alltså ett val som dottern gör själv. Det hade varit skillnad om flytten varit nödvändig för skolgången men det är den inte i det här fallet om jag har förstått det rätt. Självklart hjälper man till så mycket man kan.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 16-04-2011, 22:30) *
Som Aq sa så hänger ju en del på hur man sitter till ekonomiskt. Kostnaderna man har när de bor hemma går inte att jämföra med vad det skulle kosta att försörja dom när de flyttar till eget boende. Det är åtminstone min erfarenhet eftersom jag själv varit i den situationen som förälder. Det är inte heller så himla lätt för ungdomar att hitta extrajobb idag. Jag tror inte att man ställer frågan om man har så gott om pengar att man kan stå för alla dotterns kostnader när hon flyttat hemifrån.

Som jag ser det i det här fallet så kan dottern välja att bo kvar hemma och bli försörjd eller flytta till sin pojkvän och bli sambo men då inte räkna med att föräldrarna ska kunna ska försörja henne i samma utsträckning. Det är alltså ett val som dottern gör själv. Det hade varit skillnad om flytten varit nödvändig för skolgången men det är den inte i det här fallet om jag har förstått det rätt. Självklart hjälper man till så mycket man kan.

Bra sammanfattat, Stintan! tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 16-04-2011, 22:30) *
Nja det är ju olika det också finns flickor som äter mycket också särskillt om de tränar mycket men flickor gör åt mer duschkräm smink och blingbling,sonen vår tränade mycket men han gjorde ju bara åt duschkräm och vatten och tvätt med alla träningskläder inet så klädfixerad då ,dottern gjorde åt mycket smink och blingbling och kläder mycket sova över kompisar som också åt osv,enligt statestik så kostar flickor mer när de bor hemma än pojkar gör .

Som sagt det där är olika så det går inte att generalisera.
Motti
Japp !håller med Stintan de får ta konsekvensen avv att flytta hemifrån innan de kan försörja sig själva och det är ju tufft så klart,samtidigt kanske de förstår med tiden hur bra de haft det hemma wink.gif
andersen
CITAT (Motti @ 16-04-2011, 22:30) *

Nja vet inte det, men vad jag förstår så skiljer det inte så mycket... en sida ifrån Swedbank...kostnad för tonåringar
Motti
Nej det är inga stora summor som skilljer dom åt . Men man saknar dom väldigt när de lämnar boet kram2.gif tomt blir det efter dom.
pejori
CITAT (Cacki @ 16-04-2011, 19:45) *
Fast blir inte läget ett annat när dottern blivit sambo med sin pojkvän som i sin tur arbetar och har en inkomst? Klarar dom sej inte på hans lön så kanske det visserligen är föräldrarnas plikt att skjuta till, innan dom kan få försörjningsstöd från soc, eller?

En förälder har underhållsskyldighet mot sitt barn fram tills dess att barnet blir myndigt (fyller 18 år). Går barnet i skola på grundutbildningsnivå eller gymnasienivå gäller underhållsskyldigheten så länge skolgången pågår eller barnet fyller 21 år.

Detta gäller oavsett om barnet bor hemma hos någon av föräldrarna eller i eget boende.

Underhållet skall betalas efter vad som är skäligt. Detta innebär att hänsyn tas till barnets egna inkomster, sociala förmåner och tillgångar.
Jag tolkar detta som att underhållsskyldigheten minskar i förhållande till hur barnets förmåga till egen försörjning ökar. Skulle barnet genom eget arbete eller allmänna bidrag vara helt självförsörjande så torde ingen underhållsplikt föreligga.
Märk dock att underhållsskyldigheten inte kan “övervältras” på barnets eventuella sambo.

Lagstödet för detta finner man i föräldrabalken 7 kap. 1 §. Se https://lagen.nu/1949:381#K7 .

Med vänliga hälsningar

Cacki
CITAT (pejori @ 16-04-2011, 22:55) *
En förälder har underhållsskyldighet mot sitt barn fram tills dess att barnet blir myndigt (fyller 18 år). Går barnet i skola på grundutbildningsnivå eller gymnasienivå gäller underhållsskyldigheten så länge skolgången pågår eller barnet fyller 21 år.

Detta gäller oavsett om barnet bor hemma hos någon av föräldrarna eller i eget boende.

Underhållet skall betalas efter vad som är skäligt. Detta innebär att hänsyn tas till barnets egna inkomster, sociala förmåner och tillgångar.
Jag tolkar detta som att underhållsskyldigheten minskar i förhållande till hur barnets förmåga till egen försörjning ökar. Skulle barnet genom eget arbete eller allmänna bidrag vara helt självförsörjande så torde ingen underhållsplikt föreligga.
Märk dock att underhållsskyldigheten inte kan “övervältras” på barnets eventuella sambo.

Lagstödet för detta finner man i föräldrabalken 7 kap. 1 §. Se https://lagen.nu/1949:381#K7 .

Med vänliga hälsningar

Okej, tack!
Jag fick för mej att man vid myndig ålder anses kunna ta ansvar för egna beslut. I det här fallet tänkte jag både på dottern och hennes sambo. Han gör ju också ett val i.o.m att han flyttar ihop under äktenskapslika former med någon som inte har eget förvärvsarbete.
Fast du har säkert rätt, missminner jag mej inte har du väl jobbat med sådana här frågor och är insatt i vad som gäller.

(orkade inte läsa igenom länken, tror dej ändå)
pejori
Det betyder att hon har rätt till underhåll ifrån båda sina föräldrar, så längen hon går på gymnasium.
Men underhållet bestämms av familjerätten, så hon får gå via dom, så fastställs beloppet.
Har du låg inkomst, bestäms underhållet utifrån det, och täcks upp med bidragsförskott.

CITAT (Cacki @ 16-04-2011, 23:06) *
Okej, tack!
Jag fick för mej att man vid myndig ålder anses kunna ta ansvar för egna beslut. I det här fallet tänkte jag både på dottern och hennes sambo. Han gör ju också ett val i.o.m att han flyttar ihop under äktenskapslika former med någon som inte har eget förvärvsarbete.
Fast du har säkert rätt, missminner jag mej inte har du väl jobbat med sådana här frågor och är insatt i vad som gäller.

Japp. tummenupp.gif
Slutar hon skolan , upphör underhållsplikten vid arton, om hon inte tar upp gymnasiestudierna igen, men då gäller det bara tills hon är 21 oavsett om hon studerat färdigt då.
Motti
Igentligen har vi väl två myndighetsåldrar !en vid 18 år och en vid 20 år fast jag vet inte hur skillnaden är alls !Man får gifta sig vid 18 gå på krogen ta körkort ,men vid 20 vad gäller då ? ja du får gå på systenbolaget bla men mer då ?
Aqvakul
CITAT (pejori @ 16-04-2011, 23:07) *
Slutar hon skolan , upphör underhållsplikten vid arton, om hon inte tar upp gymnasiestudierna igen, men då gäller det bara tills hon är 21 oavsett om hon studerat färdigt då.

Fast då måste väl studierna tas upp innan h*n fyller 19?
Motti
PS!Jo du har rösträtt också !
pejori
CITAT (Motti @ 16-04-2011, 23:21) *
Igentligen har vi väl två myndighetsåldrar !en vid 18 år och en vid 20 år fast jag vet inte hur skillnaden är alls !Man får gifta sig vid 18 gå på krogen ta körkort ,men vid 20 vad gäller då ? ja du får gå på systenbolaget bla men mer då ?

Nej. Vi har bara en myndighetsålder 18 år, men däremot lagar som regleras med en annan ålder än den. (inköp av alkohol, underhållsplikt, viss ålder för vissa körkort och utbildningar m.m.)
Aqvakul
Du är myndig vid 18. Systembolagets åldersgräns är en separat sak.
pejori
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2011, 23:23) *
Fast då måste väl studierna tas upp innan h*n fyller 19?

Nej, hon kan gå en tvåårig gymnasiekurs.
Edit,: eller kompletera en ofullständig grundskola.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon