Matillin
[attachment=60160:pergola_7.jpg]

Hej.
Jag ska bygga en pergola i vår och tänkte plantera klätterhortensia där.
Bor mellan zoon 3 och 4 i norra sthlm.
Det är rätt så blåsigt läge så jag tror nog läget där skulle räknas som zoon 4 garanterat.
Tror ni att den kommer trivas där?
Har inte tänkt plantera den längst en vägg utan vid ena "benet" av pergolan, det som är i mitten av bilden.
Vi har planterat en ligusterhäck som i år är 2 år och som säkert kommer ge lite vindskydd om några år när den växt upp ordentligt.
Läget där växten ska stå under sommaren är sol fram till ca kl 9-10 på morgonen, sen skuggar vårat hus den och sen sol igen runt kl 13.
Är det tillräckligt med sol för att den ska växa bra?

Funderade på att även ha pipranka som får växa över pergolan och längst i det vänstra hörnet?
I det högra hörnet bredvid det gråa förrådet funderade jag på att ha någon enklare klätterväxt som luktärt eller klematis?
Vad tror ni, jag tar gärna emot tips både på pergolans utseende och växter? smile.gif

Längst till vänster på bilden till vänster om det lilla fönstret tänkte vi bygga något sorts tätare vindskydd eftersom det blåser en del.
Kanske i stil med det man kan se att vi har på altanen på framsidan av huset som skymtar i bakgrunden.
Eva i Skåne
En klätterhortensia blir med åren väldigt stor och tung så det är en kraftig pergola du måste bygga. Sen är den trög i starten och tar några år på sig att komma igång och växa. Den tål skugga bra så för lite sol kommer den inte få.
Jag tänker på bokharabinda som ett alternativ. Den ska klara zon 3-4. Den är snabbväxande, blir jättestor precis som klätterhortensian, men har ett sirligare växtsätt och kan klippas till önskad form när den blir för stor.
Pipranka har jag ingen erfarenhet av.

Clematis finns det ju massor av sorter och jag antar att det finns mer eller mindre härdiga, men om du vill ha hela pergolan på den sidan täckt kan den krävas mer än en, eller kanske en skogclematis som också kan bli gigantisk.
Luktärter är jättesöta, men särskilt tätt blir det inte där dom växer och det är ganska kort tid av året som du har nåt att titta på.

Hoppas du får svar från de som kan mer än jag. Lycka till!

PS. Det bruna vindskyddet ser ut att vara av bra modell mot blåst. Ofta finns sådana att köpa färdiga i sektioner.
Ingrid Zon3
Jag är en stor fan av klätterhortensia, så jag tycker du ska bygga en riktigt stadig pergola så du kan ha (minst) en sån. Den är förvisso trög i starten som Eva i Skåne skriver, men sen får man valuta. Den har i mitt tycke inga dåliga perioder. Knopparna kommer tidigt (ibland så tidigt så man blir rädd, mitt i vintern), vackert, tidigt bladutsprång, underbar blomning med härlig doft, snygga blomställningar, stilig höstfärg och snyggt kanelbrunt grenverk som syns när bladen fällts tills de nya kommer.

Tänk bara på att den bara får bekäras på hösten efter att bladen fällts, annars kan den "blöda" ihjäl.

Vill man ha något annat som klättrar upp de första åren så kan man köra lite ettåriga frösådda klätterväxter i stor kruka bredvid. Förutom luktärter finns ju krasse och blomman för dagen, t.ex.

Edit: PS Piprankan brukar också vara trögetablerad har jag för mig.
Matillin
Tack för era svar.
Jag är rätt inställd på att testa klätterhortensia, blev kär i den när jag såg den växandes på en pergola en vinter och den är verkligen fin även då.
Så det är klart värt det att testa och se om den trivs bra hos oss :-)
Jag funderar nu på att flytta ut vindskyddet 30 cm längre bakåt så att jag kan plantera hortensian där vilket skulle ge den mycket lä ifrån blåst.

Vi har även tänkt om lite med pergolan så den ska se lite annorlunda ut för att matcha träterassen på baksidan.
Tror ni man behöver plantera flera klätterhortensia eller sprider den sig bra.
Blir det kanske finast om man planterar en klätterhortensia och mixar med en storväxande klematis?

Jag tänker mig alltså att plantera klätterhortensian längst till vänster där det fina gröna strecket är ritat :-)
Sen kanske plantera klematis till höger där det andra gröna är ditritat.

[attachment=60159:pergola_7.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon